Ghidul de urgenta al soferului incepator
Rezumat:
Obtinerea permisului de conducere este unul dintre cele mai dificile cu care se confrunta vreodata un sofer. Volumul de informatii este coplesitor, iar responsabilitatea care cade pe umerii unui sofer devine evidenta doar atunci cand cineva se urca pentru prima data la volan. Din pacate, examenul pentru permis in sine nu este ultimul test cu care se confrunta soferii incepatori. Cel mai important test este cel de dupa obtinerea permisului, atunci cand noii soferi se trezesc in fata situatilor neprevazute in trafic – accidente rutiere, defectiuni ale masinii, situatii in care, de obicei, au nevoie de o firma de tractari auto.
Cel mai des intalnite situatii de urgenta in trafic
Probabil nu exista sofer incepator care sa nu isi faca griji macar cateodata in legatura cu primele cateva drumuri fara insotitor. Riscul de a intalni situatii de urgenta in trafic este cu atat mai mare cu cat soferul are mai putina experienta. Nu este aici vorba doar despre accidentele cauzate de viteza excesiva. Situatiile neplacute pot aparea si la viteze mici sau chiar in parcare.
Cele mai des intalnite situatii de urgenta cu care un sofer incepator se confrunta in trafic nu sunt intotdeauna rezultatul neatentiei soferilor incepatori. Ele pot fi cauzate si de precautie excesiva sau pur si simplu defectiuni mecanice.
Exista o sansa mare ca un sofer incepator sa se confrunte macar odata cu una dintre urmatoarele situatii:
1. O ciocnire usoara la semafor – In cazul unei ciocniri usoare la semafor este foarte important ca soferul incepator sa aiba foaia de constare amiabila in masina. Accidentele care nu se soldeaza cu raniti si cu daune materiale minime pot fi rezolvate fara interventia politiei.
2. O parcare gresit calculata care afecteaza masina soferului sau alte masini parcate – Este foarte important ca soferul vinovat sa nu fuga chiar daca proprietarul masinii lovite nu este in zona. Modul corect de a actiona in aceasta situatie este incercarea de a lua legatura cu pagubitul, iar in cazul in care acest lucru este imposibil, trebuie notificata politia rutiera. Chiar daca parcarea pare goala poate exista intotdeauna un martor, iar o situatie simplu de rezolvat se poate complica.
3. O pana de benzina – Este recomandat ca orice sofer sa aiba in masina o canistra goala de benzina pe care o poate folosi pentru a lua benzina de la cea mai apropriata benzinarie. In cazul in care aceasta lipseste, singura solutie este apelarea la serviciul de tractari auto.
4. O defectiune mecanica neprevazuta – Unele defectiuni neprevazute pot fi rezolvate chiar de soferi, in cazul in care acestia au studiat serios partea de mecanica. Daca defectiunea este prea complicata, exista service-uri care se deplaseaza in locul in care se afla masina pentru a o tracta.
5. O coliziune rezultata din nerespectarea semnelor de circulatie – In caz de accident, soferul nu trebuie absolut niciodata sa fuga de la fata locului, indiferent daca este vinovat sau nu. In functie de gravitatea accidentului, politia rutiera, pompierii si ambulanta vor ajunge la fata locului in cel mai scurt timp. In cazul in care exista raniti, acestia nu trebuie mutati pentru a nu agrava potentiale rani interne. Se aplica regulile de prim ajutor invatate la scoala de soferi.
In cazul in care daunele sunt doar materiale, este important ca ambele parti sa isi pastreze calmul si sa discute amiabil.
6. Iesirea de pe carosabil in incercarea de a evita o coliziune – Ca si in cazul accidentelor sau defectiunilor mecanice, modul corect in care trebuie sa reactioneze un sofer depinde de situatie. Dupa un astfel eveniment nefericit, primul pas este apelarea liniei de urgenta 112. In cazul in care masina este avariata, chiar daca pare ca nu exista raniti, este posibil ca adrenalina sa mascheze posibile probleme de aceea este intotdeauna indicat ca un medic sa ii vada pe cei implicati.
7. O pana de cauciuc – Daca soferul observa o pana de cauciuc, directia trebuie mentinuta pe cat se poate drept, iar procesul de franare trebuie sa fie treptat. Pentru a rezolva rapid penele de cauciuc, soferii pot cumpara kit-uri de pana de la magazinele de specialitate sau din benzinarii. Aceste kituri nu sunt costisitoare si sunt foarte usor de folosit, chiar si de catre soferii fara experienta in mecanica.
8. Fum de sub caroseria masinii – In cazul in care iese fum de sub caroserie sau masina ia foc este important ca soferul sau pasagerii sa reactioneze rapid folosind stingatorul pentru a evita daune serioase. Nici un sofer nu trebuie sa plece la drum fara a verifica daca extinctorul exista in masina, este plin si in termenul de valabilitate.
9. Masina ramane impotmolita in zapada sau namol – In conditii de vreme extrema, masina poate ramane impotmolita, iar pasagerii pot fi prinsi in viscol cu temperaturi joase sau inundatii. Pentru siguranta, in masina trebuie intotdeauna sa existe cel putin un telefon mobil incarcat, paturi si apa atunci cand se pleaca la drum lung.
Toate aceste situatii se pot intampla inclusiv soferilor cu experienta. Diferenta dintre soferii cu experienta si soferii incepatori este aceea ca cei din urma nu au indeajuns de multi kilometri parcursi pentru a sti cum sa managerieze cele mai multe situatii neprevazute.
Un sofer cu experienta va evita in cele mai multe cazuri o coliziune pentru ca viteza de reactie creste odata cu numarul de kilometri parcursi si diversele situatii intalnite in trafic. Precautia si conduita preventiva sunt de maxima importanta pentru soferii incepatori. In cazul in care se confrunta totusi cu ceva neprevazut, este bine ca acestia sa fie pregatiti.
Numarul unei firme de tractari auto trebuie sa fie intotdeauna la indemana
Aproape toate situatiile descrise mai sus au in comun faptul ca este foarte posibil ca soferul sa aiba nevoie de serviciul de tractari auto. Atunci cand masina este implicata intr-un accident, ramane fara benzina sau se defecteaza, situatia poate fi gestionata fie apeland la un prieten, fie apeland la servicii profesionale.
Problema cu apelatul la prieteni pentru tractarea masinii consta in faptul ca cele mai des intalnite metode de tractare folosite de amatori, spre exemplu sufa, sunt periculoase si adesea ilegale. In plus, prietenii nu sunt intotdeauna disponibili pentru a oferi o mana de ajutor la o ora tarzie sau atunci cand masina ramane blocata la kilometrul x in mijlocul unei autostrazi, la sute de kilometri de casa.
Serviciile de tractari auto opereaza in principal 24/7, dar este recomandat ca soferii incepatori sa verifice datele pe care le salveaza in caz de urgenta, contactand in prealabil prestatorul de servicii pentru a confirma ca:
- acestia opereaza inclusiv in afara orasului si in zona in care urmeaza sa se faca deplasarea;
- tarifele practicate nu suporta taxe ascunse;
- serviciile de tractari auto sunt disponibile 24/7.
Pe langa numarul serviciului de tractari auto (de ex: tractari-auto.co.ro) este important de stiut ca 112 este apelul de urgenta valabil pe tot teritoriul Uniunii Europene.