Una dintre cele mai apasatoare probleme pe care fiecare roman o simte si pe care o doreste rezolvata de zeci de ani, insa in zadar, este starea drumurilor din Romania.

Romania este o tara mare, in care nu ar fi usor sa se ajunga dintr-un capat in altul al tarii nici macar cu dotari perfecte, cum ar fi autostrazi si o retea de cale ferata bine pusa la punct. Distantele sunt sustinute in demersul lor de a face drumul cat mai lung si de numeroasele probleme care apar pe drumurile europene, nationale sau judetene:

1 Gropile. Acestea apar frecvent din cauza unei proaste administrari si din cauza materialelor de proasta calitate folosite la constructia strazilor;

2. Lipsa pasajelor de trecere peste drumurile nationale. Trecerea prin localitati in care tot timpul poate sa apara un animal, un copil sau un om turmentat pe strada reprezinta un mare pas in spate, care stirbeste chiar si din calitatea drumurilor bune.

3. Lipsa autostrazilor. Romania este una dintre tarile Europene care duce o mare lipsa de autostrazi, iar acest lucru se vede foarte bine in anumite zone, cum ar fi Valea Prahovei sau Valea Oltului, unde in perioada sarbatorilor se circula bara la bara si unde un drum care ar trebui sa dureze 3 ore poate sa ajunga la o durata de invidiat de peste 8 ore.

4. Numarul din ce in ce mai mare de masini. Zilnic, la iesirea din Bucuresti catre DN1 (asta intr-o zi normala) circula aproximativ 53000 de autovehicule, iar numarul este intr-o continua crestere.

infotrafic valea prahovei, oltului, dn1

Ce este de facut in acest sens?

In mod normal, rovinieta platita de fiecare posesor de autovehicul in parte ar trebui sa genereze suficient buget pentru un plan bine pus la punct si pentru construirea unei retele de drumuri cat mai atractiva. In practica, lucrurile nu sunt deloc roz, in conditiile in care in ultimii 30 de ani s-au construit doar 570 de kilometri de autostrazi, majoritatea cu sprijin financiar venit din partea Uniunii Europene. Din pacate, nu exista inca o autostrada care sa lege vestul tarii de estul tarii sau nordul de sud.

Intrebarea ramane fara raspuns. In mod normal, guvernul ar trebui sa ia decizii cat mai intelepte pentru ca starea drumurilor sa se alinieze la celelalte tari europene, insa guvernele din ultimii ani au schimbat mereu planurile.

Din fericire, exista o serie de alternative, aparute in urma tehnologiei din ce in ce mai performante:

  • Site-urile si aplicatiile care ofera infotrafic. Soferii pot fi mereu la curent cu drumurile care sunt aglomerate sau cu diversele probleme aparute pe anumite tronsoane, cum ar fi accidentele.
  • Masinile din ce in ce mai performante. Daca strazile nu ofera siguranta, masinile sunt din ce in ce mai sigure si ofera tehnologii care asigura stabilitate, ofera asistenta la franare si o multime de alte avantaje, multe dintre ele majore.

De asemenea, exista si solutia unei constientizari mai puternice din partea soferului in ceea ce priveste riscurile la care se expun. Pana la urma, vina pentru accidente este pe de o parte a autoritatilor care nu fac autostrazi si drumuri de calitate, insa pe de alta parte este a soferilor care nu constientizeaza riscurile pe care le implica condusul imprudent.

Cum suna statisticile privind accidentele din Romania?

Sumbru! Daca analizam doar anul 2016, putem descoperi ca au avut loc nu mai putin de 27000 de accidente grave, soldate cu morti sau cu raniti. Ceea ce este cu atat mai trist este faptul ca numarul este mai mare decat in 2015 cu 3000. In ultimii sase ani, acest numar este intr-o continua crestere, iar numarul persoanelor care isi pierd viata este de ordinul miilor, an de an.

Desi structura precara a drumurilor, in conditiile in care 90% dintre ele au o singura banda pe sens, este una dintre cauzele accidentelor, statisticile arata ca au crescut foarte mult si numarul de accidente cu victime de pe autostrazi.

Sfaturi utile pentru soferi

Pentru a se evita pe cat posibil accidentele, soferii trebuie sa urmeze o serie de sfaturi:

In felul acesta, sansele de a se bucura de calatorii placute, fara evenimente, sunt foarte mari.