Bilantul accidentelor rutiere din ultimii ani – infografic

Bilantul accidentelor rutiere cu rezultate tragice face subiectul stirilor mai des decat ar trebui. Tragediile provocate de soferi inconstienti, prea slab pregatiti sau aflati la varsta la care teribilismul infrange cu usurinta ratiunea nu trebuie tratate drept normalitate.
www.ODAT.ro prezinta mai jos un infografic care analizeaza esenta problemei. Care sunt soferii care se fac in principal vinovati de accidente, care sunt factorii care declanseaza aceste situatii limita si care sunt masurile pe care le-am putea lua pentru a influenta in mod pozitiv aceste procente cutremuratoare?
Conform statisticilor, Romania se afla pe locul 2 in topul negru al numarului de accidente pe milion de locuitori, cu 91 de accidente/ 1 milion de locuitori, intrecuta doar de Letonia cu 106/ 1 milion.
Soferii de autoturisme sunt victimele in peste 49% dintre accidentele soldate cu decese, urmati de pietoni in procent de 39%, biciclisti 9% si motociclisti 3%. Aceste statistici trag semnalul de alarma in legatura cu importanta predarii si testarii cunostintelor de conducere preventiva la examenul pentru obtinerea permisului.
Cu toate ca situatia este departe de a fi rezolvata, la nivel statistic se observa o scadere a numarului de decese in urma accidentelor rutiere cu peste 24% in doar 4 ani ( in intervalul 2010 – 2014). Masurile luate pentru obtinerea acestor rezultate trebuie sustinute si este necesara o reinnoire a efortului pentru a ajunge la nivelul tarilor civilizate din Uniunea Europeana.
In Romania, cel mai mare numar de accidente rutiere este cauzat in continuare de soferii care conduc peste limita de viteza (17.3%), urmati de pietoni care traverseaza neregulamentar (14.8%). Se vorbeste mult prea des in media despre vitezomani si mult prea putin despre pietonii inconstienti. Ambele sunt probleme care nu trebuie trecute cu vederea si care trebuie rezolvate prin educare. Printre alte cauze principale ale accidentelor rutiere se mai numara si neacordarea de prioritate, nerespectarea regulilor de circulatie a biciclistilor, circulatia neregulamentare a pietonilor pe partea carosabila, depasirea neregulamentara si neasigurarea la schimbarea directei. Soferii care conduc sub influenta alcoolului sunt responsabili de 2.6% din accidentele rutiere produse anual in tara.
In materie de varsta a vinovatiilor, statistica este relativ echilibrata, cu persoanele intre 55 si 65 de ani avand cel mai mic procent (7%), iar cele intre 26 si 35 de ani cel mai mare procent (23%). Merita mentionata si discutata prezenta a 9% dintre minorii responsabili pentru accidente. Cine sunt acesti copii lasati la volan si mai ales de ce parintii acestora nu sunt trasi corespunzator la raspundere?
Pentru a evita accidentele este important ca elementele care pot distrage atentia soferilor precum mancare si bautura, telefon, tigarile, cautarea de obiecte pierdute, conversatiile, atentia la GPS, trebuie reduse la minim.
Obiceiurile de conduita preventiva precum purtarea centurii de siguranta, respectarea limitelor de viteza, odihna, atentia la ceilalti participanti la trafic, acordarea prioritatii sunt o parte importanta in preventia accidentelor.
Preia acest infografic in site-ul tau: