De ce trage mașina într-o parte chiar dacă roțile sunt drepte?

Simți că volanul pare centrat, dar mașina se duce ușor spre dreapta sau stânga? Nu e doar enervant, ci și un semn clar că ceva nu e în regulă. Fenomenul este mai des întâlnit decât ai crede și poate avea mai multe cauze, unele banale, altele mai serioase.
Rezumat:
Cauze frecvente pentru devierea direcției
- Presiunea inegală în anvelope – Primul lucru pe care ar trebui să-l verifici este presiunea din roți. Chiar și o diferență mică între roțile din față poate influența direcția. Dacă o roată are presiune mai mică, frecarea cu solul va fi mai mare, iar mașina va tinde să tragă în acea parte. Soluția e simplă și rapidă: mergi la o benzinărie și egalează presiunea din toate cele patru anvelope.
- Alinierea incorectă a roților (unghiuri afectate) – Geometria suspensiei este esențială pentru stabilitatea direcției. O simplă lovitură într-o bordură sau într-o groapă adâncă poate afecta unghiul roților. E ca și cum ai încerca să mergi drept într-o canoe strâmbă – totul devine mai greu de controlat. Alinierea se poate verifica și regla într-un service în doar câteva zeci de minute.
- Uzura anvelopelor sau a suspensiei – Dacă anvelopele sunt uzate neuniform, comportamentul mașinii se schimbă. La fel se întâmplă și dacă piesele din sistemul de direcție al mașinii încep să cedeze. Bucșele, bieletele sau capetele de bară au un rol esențial în menținerea stabilității. Ignorarea lor poate duce nu doar la pierderea direcției, ci și la costuri mai mari de reparații.
- Defecțiuni la caseta direcție sau componentele conexe – În cazul în care caseta directie are joc sau nu funcționează uniform, comenzile transmise de volan nu se mai transformă în mișcare simetrică a roților. Asta duce inevitabil la dezechilibre în traiectorie, mai ales la viteze mai mari.
- Frânele blocate – Se întâmplă uneori ca un etrier să rămână ușor blocat. Când se întâmplă asta, roata respectivă frânează constant, chiar și ușor. Drept urmare, mașina trage spre acea parte. Efectul se simte mai ales după ce conduci câțiva kilometri și una dintre jante este fierbinte la atingere.
Mulți mecanici profesioniști susțin, încă din primele lectii de mecanica auto, că problemele aparent banale în direcție sunt cele care ajung să cauzeze accidente serioase dacă nu sunt tratate la timp. De aceea, un diagnostic corect făcut de un specialist este întotdeauna esențial. Nu presupune, verifică.
Diferențele între tipurile de casete de direcție
Fiecare tip de casetă, fie că e caseta de direcție hidraulica sau electrica sau mecanica, are propriile vulnerabilități. Cea hidraulică poate avea pierderi de lichid, cea electrică se poate deregla electronic, iar cea mecanică poate dezvolta joc în timp. În toate cazurile, semnele pot apărea sub forma unei trageri continue într-o parte.
Când merită să te îngrijorezi?
Potrivit specialiștilor Ovoko, oricând simți că mașina nu merge drept, merită să investighezi imediat. Problemele de direcție nu trebuie ignorate nici măcar o zi. Unele pot fi rezolvate cu o simplă verificare, altele necesită intervenții rapide. Ca în Formula 1, controlul perfect al direcției începe cu încrederea în componentele de bază. Și în cazul tău, drumul drept pornește de la roțile drepte, dar și de la atenția ta la semnalele pe care ți le dă mașina.