Marele Premiu al Europei din punctul de vedere al pneurilor
Marele Premiu al Europei din punctul de vedere al pneurilorMARELE PREMIU AL EUROPEI DIN PUNCTUL DE VEDERE AL PNEURILOR: VALENCIA (22 – 24 Iunie)VITEZA, CONSTANTA, ANDURANTA PENTRU VALENCIAAl treilea circuit stradal consecutiv din calendarul Campionatului Mondial de Formula 1, pe care se va desfasura in acest weekend Marele Premiu al Europei, are mai multe viraje ( 25) decat oricare alt circuit de anul acesta si este foarte probabil ca aceasta etapa sa se dispute pe temperaturi foarte ridicate – conditii in care Pirelli a nominalizat pneurile medii P Zero Alb si cele soft P Zero Galben.Aceasta combinatie subliniaza atat anduranta cat si performanta anvelopelor, pe un circuit unde depasirile sunt in mod traditional extrem de dificile. La fel ca si la Monaco, calificarile vor fi cruciale, iar viteza pe pneuri soft va fi vitala atunci cand pilotii se vor lupta pentru un loc mai bun pe grila. In cursa, durabilitatea si consistent pneurilor medii vor fi o parte esentiala a strategiei.Multe dintre viraje sunt rapide si legate intre ele, facand manevrele de depasire dificile fiind putin spatiu de manevra si o diferenta mica de viteza intre masini. Ultima secventa de viraje poate fi negociata rapid la 290 km/h, urmata de o zona de franare puternica pentru ultimul viraj, unde masinile ajung de la 310 la 60 km/h in mai putin 130 metri. Deceleratia atinge 5,2 G, cu un mare risc de blocare a rotilor, dar designul virajului face totusi dificila o eventual depasire a masinii din fata. Aceasta va creste importanta strategiei, pe masura ce masinile vor incerca de fapt sa se depaseasca atat la boxe, cat si pe circuit.La fel ca pe toate circuitele stradale, aderenta va fi din ce in ce mai buna pe parcursul sfarsitului de saptamana pe masura ce se depune cauciuc pe asfalt. Anul trecut, pilotii din fata au adoptat aceeasi strategie: plecand pe soft-uri si oprindu-se de trei ori, inainte de a incheia ultimul schimb pe anvelope de compozitie medium. Cum masinile sunt mult mai apropiate ca performanta, tactica corecta va fi si mai importanta de data aceasta.CE SPUNE DIRECTORUL DEPARTAMENTULUI PIRELLI MOTORSPORT:Paul Hembery: „Valencia nu poate prezenta un contrast mai mare de atat pentru un circuit stradal: pista este rapida iar temperaturile ridicate, ceea ce pune mult stres pe anvelope. Ceea ce este insa comun cu alte circuite ramane dificultatea de a depasi, ceea ce va scoate in evidenta lupta din calificari. Astfel, ne asteptam la o lupta stransa in timpul cursei, cu doua sau trei opriri in functie de tactica aleasa de fiecare echipa – desi una dintre echipe a avut o singura oprire anul trecut. Ne asteptam ca vremea sa fie calda pe parcursul intregului weekend, cu mici variatii de temperatura, dar nu vor fi probabil surprize. Am propus combinatia de pneuri soft si medii, aceasta dovedindu-se pana acum un compromis perfect intre performanta si anduranta, permitand pilotilor sa isi demostreze viteza cand este necesar, dar si sa beneficieza de schimburi mai lungi in timpul cursei.”CE SPUNE OMUL DIN SPATELE VOLANULUI:Pastor Maldonado (Williams F1 Team): „Valencia nu este un circuit tipc pentru ca reprezinta un mix intre o pista normala si strazi utilizate pe tot parcursul anului, astfel ca e dificil sa pui toate lucrurile cap la cap. Pista pare insa sa evolueze destul de mult ca aderenta de la o sesiune la alta, ceea ce poate aduce cateva surprize. Are linii drepte destul de lungi dar si un numar mare de viraje lente, ceea ce face dificila gasirea unui set-up optim pentru masina. Temperatura aerului si a pistei vor fi probabil ridicate, iar cursa va fi lunga astfel ca rezistenta pneurilor va fi greu incercata, un bun management fiind important daca vizezi un rezultat bun. Este de asemenea bine sa iti conservi seturile de pneuri inaintea cursei, deoarece un set suplimentar inseamna clar un avantaj.” CE SPUNE PILOTUL DE TESTE PIRELLI:Jaime Alguersuari: “Valencia este un circuit care imi place foarte mult, dar desigur sunt putin subiectiv pentru ca este ca o a doua casa pentru mine! Este un circuit foarte dificil din cauza varietatii de viraje si pentru ca este foarte dificil sa depasesti, fara nici un spatiu pentru greseli. Este ceea ce se poate numi un ciruit “ stop and start” pentru ca este ceea ce faci de fiecare data, dar sigur toata forta de tractiune si franare reprezinta un mare stres pentru pneuri: din acest punct de vedere este similar cu Canada. Tractiunea este cel mai important element pentru un tur rapid, impreuna cu o buna viteza de top. Este un circuit pe care mergem cu o viteza de apasare redusa, ceea ce reprezinta un alt element ce influenteaza uzura anvelopelor.”DATELE TEHNICE PENTRU ALEGEREA PNEURILOR:• Franele lucreaza din greu la Valencia, cu cateva opriri de la peste 300 km/h. Este o misiune importanta in special pentru pneuri, care trebuie sa ajute masina sa opreasca si sa vireze in acelasi timp – suferind astfel de doua forte diferite. Tractiunea, mai mult decat franarea, impune astfel cea mai mare forta longitudinala in Valencia.• Unul dintre factorii cheie pentru un set-up bun in Valencia, un circuit cu 25 de viraje, trebuie sa asigure ca masina vireaza precis. O suspensie tare va fi ideala pentru asta, dar in acelasi timp suspensia trebuie sa fie moale pentru a asigura un bun nivel al aderentei in virajele stranse. Ca de obicei, trebuie gasit un compromis delicat!• Suprafata din Valencia nu este in mod special abraziva: de fapt este foarte alunecoasa la inceputul weekendului. Oricum, nevoia constanta de tractiune amplifica efortul pentru pneurile spate, echipele trebuind sa fie atente la uzura acestora.