Un nou studiu al Goodyear despre comportamentul conducatorilor auto

img
Home / Stiri si noutati auto / Un nou studiu al Goodyear despre comportamentul conducatorilor auto

Un nou studiul al Goodyear constata ca un comportament agresiv al conducator auto provoaca un efect de unda în trafic si face ca si altii sa se comporte, mai târziu, într-un mod similar Vremea de iarna, drumurile umede sau înghetate, întunericul si traficul de sarbatori – sunt suficienti factori de stres carora conducatorii auto trebuie sa le faca fata pe perioada sarbatorilor de iarna. Un studiu facut public de London School of Economics and Political Science (LSE) si de producatorul de anvelope Goodyear a mai pus în evidenta si un alt factor de stres: efectul de unda cauzat de comportamentul altor conducatori auto în trafic. Stilul de condus agresiv sau combativ frustreaza alti conducatori auto în trafic, care preiau aceasta stare si creaza un lant de agresivitate si de situatii de condus nesigure. Pe de alta parte, conducatorii auto grijulii si atenti au efectul opus, ajutând la crearea unui mediu sigur si lipsit de stres în trafic. În acest studiu, din cei aproape 9000 de conducatori auto din 15 tari europene, 87% au fost de acord ca stilul de condus al unui conducator auto grijuliu îi poate face si pe ei sa fie grijulii si atenti mai târziu în calatoria lor. 55% au admis ca atunci când întâlnesc un conducator auto iritat sau provocator, vor fi si ei predispusi sa preia acest tip de comportament mai târziu. Un simplu gest de bunatate sau de agresivitate poate initia un lant de evenimente, creând un mediu care este fie confortabil si sigur, fie stresant si periculos pentru conducatorii auto. “Lasând la o parte factori precum conditiile meteo sau oboseala, conducatorii auto din jurul nostru furnizeaza un important context la care raspundem pe masura ce calatoria noastra se desfasoara,” a spus Dr. Chris Tennant, de la LSE, cel care a condus acest proiect de cercetare. “Atunci când îsi negociaza spatiul de drum cu altii, conducatorii auto aplica frecvent regula reciprocitatii. Cu toate acestea, din moment ce multe interactiuni sunt trecatoare, reciprocitatea este adesea indirecta: raspunsul nostru este dat unui conducator auto diferit de cel care ne-a provocat si vine mai târziu în timpul calatoriei.”Comportamentul altor conducatori auto pot face comportamentul oricui mai periculosÎn timp ce alte cercetari în domeniul sigurantei rutiere au atras atentia asupra provocarii si a problemei identificarii specifice a conducatorilor auto, aceasta cercetare demonstreaza nevoia recunoasterii modului în care comportamentul altor conducatori auto poate face din stilul oricui de condus un stil periculos – chiar daca în alte conditii stilul de condus al acestor conducatori auto nu ar fi considerat unul problematic. “Eticheta de drum conteaza pentru conducatorii auto,” a explicat Tennant. Revazând scene video al interactiunilor în trafic, majoritatea conducatorilor auto intervievati au afirmat importanta gesturilor de multumire, doar 10% dintre respondenti negând importanta unui astfel de gest. În interviuri, conducatorii auto au admis cu usurinta faptul ca atunci când un conducator auto neglijeaza sa spuna multumesc, tendinta lor este de a avea o abordare mai asertiva în urmatoarea interactiune. Studiul a scos la iveala o gama înteaga de comportamente care ar putea duce la nasterea unor conflicte între conducatorii auto, de la tactici folosite în intersectiile aglomerate la ambuteiaje, si de la semnalizarea proasta la disciplina pastrarii benzii. În timpul interviului, conductorii auto au recunoscut ca se comporta în acest fel ei însisi, de multe ori din greseala, initiind astfel în mod potential prin efectul de unda interactiuni negative.“Traficul este destul de rar perceput ca o scena sociala, si în special ca un cadru în care bunele maniere ar trebui sa fie folosite. De fapt, cercetarea noastra privind siguranta rutiera arata ca multi conducatori auto pot vedea alte masini prezente în trafic ca fiind niste masinarii anonime, si ca fiind vehicule care contin alte fiinte umane,” a adaugat Olivier Rousseau, Goodyear Vice-presedinte Anvelope de Consum, Europa, Orientul Mijlociu si Africa.“Cerem conducatorilor auto sa îsi aminteasca ce efect puternic are propriul lor comportament asupra altora. Studiul nostru sugereaza ca stilul de condus agresiv si combativ al unui conducator auto poate initia un lant de reactii între alti conducatori auto si poate astfel cauza o situatie periculoasa sau chiar un accident cândva mai târziu, în timp ce cel care a initiat acest lant s-a deplasat deja mai departe. tine de noi toti sa oprim acest efect de unda în trafic,“ a spus Rousseau.Multe moduri de a fi nechibzuit“Exista multe moduri de a fi nechibzuit în trafic: sa o faci pe seful, sa intri în competitie, sa strigi, sa gesticulezi, sa intimidezi, iar toate acestea au abilitatea de a escalada si de a intensifica o situatie de neatentie si un mediu de condus mai putin sigur. Cu toate acestea, sunt doar câteva modalitati prin care poti fi politicos, dar sunt extrem de puternice, precum faptul de a le da voie altora sa avanseze în trafic, sa ai contact vizual si sa spui în mod vizibil multumesc atunci când altii te lasa sa intri, sa ceri scuze atunci când împiedici pe altii – toate acestea ung rotile unui stil de condus grijuliu din care cu totii putem avea beneficii reciproce,” a conchis Tennant. Proiectat pentru a analiza interactiunile dintre conducatorii auto si atitudinile lor fata de alti conducatori auto , precum si efectul acestor interactiuni si atitudini asupra unui stil de condus riscant, studiul a fost compus dintr-o cercetare calitativa ce foloseste focus grupuri si interviuri aplicate conducatorilor auto în Marea Britanie si Italia, precum si o cercetare cantitativa realizata online pe aproximativ 9000 de conducatori auto din 15 tari (Belgia, Republica Ceha, Germania, Franta, Italia, Olanda, Polonia, România, Russia, Suedia, Turcia, Slovenia, Spania, Marea Britanie si Austria).

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *