Pirelli si Marele Premiu al Braziliei din punctul de vedere al pneurilor

img
Home / Stiri si noutati auto / Pirelli si Marele Premiu al Braziliei din punctul de vedere al pneurilor

Pirelli si Marele Premiu al Braziliei din punctul de vedere al pneurilorInterlagos, 24 Noiembrie 2011 – Primul sezon Pirelli in Formula 1, dupa 20 de ani, se incheie la Interlagos: unul dintre cele mai scurte dar solicitante circuite din calendar. Fiind programat la exact opt luni dupa debutul din Australia, acesta este cel mai tarziu final al unui sezon de Formula 1 din 1963 incoace.Cursa din Brazilia, care se intinde pe durata a 71 de tururi, are cateva trasaturi neobisnuite, cum sunt directia de mers, in sensul invers al acelor de ceasornic, o linie dreapta de start/sosire in panta (care creste riscul de oprire a motorului la start) si multe diferente de nivel, ceea ce il face foarte popular pentru cursele de biciclete. Iata cateva dintre punctele cheie ale Autodromo Jose Carlos Pace (asa cum este oficial recunoscut) din punctul de vedere al pneurilor:CIRCUITUL:Linia de start/sosire reprezinta cel mai inalt punct al pistei, coborand rapid spre S-urile Senna: o serie de viraje unde stabilitatea masinii este vitala, oferind suficiente oportunitati pentru depasire.Cu acceleratia la maxim, la 250 km/h, pilotii abordeaza Curva do Sol, care genereaza o acceleratie laterala de 4G. Aceasta solicita pana la extrem structura anvelopei si compozitia in timpul parcurgerii virajului.Pe linia Reto Opposta viteza este de 310 km/h, pe o suprafata denivelata care tinde sa destabilizeze masinile. Structura anvelopei absoarbe denivelarile pistei si neutralizeaza miscarile pe verticala ale sasiului, ceea ce inseamna ca masina este perfect lipita de sol pentru zona de franare si urmatorul viraj.Dupa linia dreapta urmeaza o serie de viraje lente, abordate in trepete a doua si a treia a cutiei de viteze si unde pilotii se folosesc de vibratoare. Aici forta de apasare aerodinamica este redusa iar tractiunea este cruciala, insemnand ca anvelopele trebuie sa genereze aderenta necesara pentru ca masina sa poata trece prin aceasta complicata succesiune de viraje.Dupa aceasta pista urca din nou spre linia dreapta de start/sosire intr-o succesiune de viraje de stanga rapide, ceea ce solicita extreme de mult anvelopele. Ultimul viraj este crucial pentru o pozitie corecta inaintea liniei drepte, in ideea de a accelera la maximum cat mai devreme posibil. Pista este mai putin denivelata decat inainte de 2005 cand a fost reasfaltata. Strategia opririlor la boxe va fi ajutata prin scurtarea timpului necesar  schimbului de anvelope: mai putin de 20 de secunde de la intrare pana la iesire.ANVELOPELE DE STRADA SI CELE DE COMPETITIE:Pirelli a intrat in Formula 1 pentru a creste reputatia brandului si pentru a vinde mai multe anvelope de strada. Dar cat de mult au in comun anvelopa de Formula 1, P Zero si echivalentul de strada?Anvelopa de competitie P Zero este mai lata decat una normala cu o structura interna extrem de rigida si flancuri mari. Anvelopa de strada, prin contrast, este caracterizata de un profil al suprafetei de contact mai adanc si o compozitie a cauciucului mai tare pentru a-i asigura o durata de viata mai lunga.Un pneu P Zero de strada va rezista mai multe mii de kilometri, in timp ce un pneu de competitie va rezista in jur de o suta – dar in cele mai dramatice conditii posibile. Pata de contact a unui pneu P Zero de Formula 1 se poate mari de pana la trei ori ca efect al incarcarii aerodinamice si a vitezei maxime, in timp ce pata de contact a unui pneu de strada va ramane in permanenta aceeasi.Anvelopa P Zero pentru circuit este in schimb conceputa pentru performanta maxima, oferind aderenta perfecta la viteze care pot genera acceleratii laterale de pana la 4G pe parcursul virajelor rapide.Aceasta insemna de patru ori mai multa aderenta decat poate oferi un pneu de strada, multumita temperaturii de lucru de peste 100 de grade Celsius care maximizeaza aderenta pneului de F1 la suprafata pistei. Un pneu de strada P Zero lucreaza la o temperatura de 40 de grade Celsius, multumita compozitiei mai dure.Aderenta superioara a pneului P Zero de Formula 1 este subliniata si mai mult de performantele din timpul franarii. O masina de strada genereaza 1G deceleratie la franare, in timp ce un monopost de Formula 1 ajunge pana la o decelerare de 5G, fiind capabil sa incetineasca de la 330 km/h la 80 km/h in aproape trei secunde.Diferentele sunt si mai accentuate cand vine vorba despre anvelopele de ploaie. Pe o suprafata uda anvelopele Pirelli de competitie disperseaza pana la 60 de litri de apa pe secunda. Compozitia moale si incarcarea aerodinamica ofera o excelenta stabilitate chiar si la viteze ridicate, cu o pata de contact uscata si un control total din partea pilotului.Anvelopa unui automobil de strada va dispersa in jur de 13 litri de apa pe secunda; o cantitate care ofera o siguranta perfecta pentru orice tip de masina in conditii normale de condus.Dar Formula 1 este departe de conditiile normale de condus. Aderenta uluitoare a anvelopelor care au fost special dezvoltate pentru curse permite masinilor sa scoata maximum din puterea si acceleratia lor.O masina de strada ajunge de la 0 la 60km/h in aproape doua secunde si jumatate. In acelasi interval un monopost atinge 100 km/h. Ambele masini isi vor dubla viteza in urmatoarele cinci secunde. Diferentele in performanta, aderenta si sustinere laterala sunt atat de mari incat doar pneul P Zero de competitie este sufficient de eficient pentru a rezista acestor solicitari extreme.

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *