Ford va concura direct cu firme controlate si finantate de statul american
Ford, singurul mare constructor auto din SUA care nu a intrat în situatie de insolventa, s-ar putea confrunta cu dificultati pe piata SUA în urma falimentelor rivalilor Chrysler si General Motors (GM), care vor fi preluati de guvern si finantati direct de Trezorerie, potrivit Wall Street Journal.
GM si Chrysler vor obtine investitii în valoare totala de 62 miliarde de dolari de la Trezorerie în urma procedurilor de faliment declansate recent.
Cele doua companii îsi vor reduce semnificativ datoriile, dar si retelele de dealeri, devenind astfel concurenti mai „agili” odata cu iesirea din procedurile de faliment, se arata într-o analiza a Wall Street Journal (WSJ).
Totodata, institutia de credit GMAC, care acorda împrumuturi si servicii de leasing clientilor GM si Chrysler, a obtinut ajutoare de stat de 12,5 miliarde de dolari de la guvernul SUA si beneficiaza de acces la finantari cu dobânzi apropiate de zero de la Rezerva Federala.
Ford, care a înregistrat pierderi de peste 30 miliarde de dolari din 2006 pâna în prezent, are datorii de circa 33 de miliarde de dolari, inclusiv obligatiile catre angajatii pensionati, nu beneficiaza de sprijin guvernamental pentru propria divizie de credit si suporta povara unei retele „umflate” de dealeri, scrie WSJ.
„Falimentul ofera GM si Chrysler oportunitatea de a se reorganiza rapid. Ford va trebui sa lupte pentru a obtine schimbarile de care are nevoie”, a comentat un analist Credit Suisse specializat pe industria auto.
Directorul general al Ford, Alan Mulally, sustine, pe de alta parte, ca grupul american nu se va confrunta cu dezavantaje pe termen lung în urma interventiei guvernului pentru reorganizarea rapida a GM si Chrysler sub protectia falimentului. Potrivit unui interviu acordat joi de Mulally, Ford va continua sa nu solicite sau sa accepte vreun ajutor de la stat.
Ford trece printr-un proces amplu de restructurare, care a început cu trei ani în urma, dupa numirea lui Mulally la sefia grupului. Concernul a închis în aceasta perioada 17 uzine, a concediat 40.000 de angajati si a redus cheltuielile anuale cu peste cinci miliarde de dolari.
Totodata, operatiunile Ford la nivel mondial sunt reorientate catre modele noi de automobile, adaptate cererii din piete.
Pe de alta parte, gamele de autoturisme oferite de GM si Chrysler se regasesc numai la începutul procesului de restructurare.
Ford a preluat, în 2007, de la statul român, pachetul majoritar de actiuni la uzina Automobile Craiova si detine în prezent peste 95% din capitalul acestei companii. Grupul a programat pentru activitatile din România investitii de 1,2 miliarde euro, finantate în cote egale, de câte 600 de milioane de euro, de Banca Europeana pentru Investitii si Ford Europa.