Camaro Z/28 2014 si motorul LS7 V-8
Camaro Z/28 2014 si motorul LS7 V-8Motorul LS7 7.0L V-8, cu putere dovedita pe pista de curse, alimenteaza noul Camaro Z/28 2014 – modelul de serie pentru care s-a tinut cont de performantele pe pista de curse mai mult ca niciodata în istoria auto. Modelul dispune de o transmisie manuala cu sase trepte TREMEC TR6060, cu un angrenaj unic, adaptat caracteristicilor de putere ale motorului LS7 pentru o performanta de exceptie pe pista de curse.Motorul Z/28 este o adaptare a modelului LS7 montat pe autovehiculul Corvette C6 Z06, dezvoltat împreuna cu echipa Corvette Racing. Puterea acestui motor montat pe noul model Camaro Z/28 a fost evaluata la 500 cp (373 kW) si cuplul la 637 Nm, iar turatia maxima a motorului este de 7.100 rpm – o plaja larga de turatie care contribuie la dezvoltarea unei puteri chiar mai mari si îi permite soferului sa mentina mai mult timp treptele cuplate între schimbarile de treapta pe pista. Acest lucru contribuie la mentinerea unui nivel maxim de putere a motorului pentru tururi mai rapide.„Motorul LS7 montat pe noul Z/28 îsi continua istoria în sfera performantelor de exceptie, asigurând o putere uimitoare în ciuda greutatii reduse si conferind acestui nou si impresionant model Camaro o senzatie de control si echilibru extraordinare,” a declarant John Rydzewski, inginer-sef asistent pentru motoarele small-block. „În cazul acestui motor am utilizat pentru prima oara materiale exotice si solutii inspirate din domeniul curselor, pentru a ne asigura ca ocupa un loc de frunte în materie de tehnologie de înalta performanta.”Motorul LS7 este cel mai puternic motor cu aspiratie naturala produs în serie de General Motors si, la lansarea sa la finalul anului 2005, a fost primul motor GM ale carui valori de putere si de cuplu au fost certificate de SAE.„În gama Camaro, acesta completeaza o multitudine de alte motoare V-8 incredibile, începând cu motorul LS3 cu 426 cp montat pe modelul Camaro SS, pâna la motorul LSA supraalimentat de 580 cp de pe modelul Camaro ZL1,” a declarant Rydzewski. „Greutatea redusa si numarul mare de rotatii pe minut a motorului LS7 îl transforma în alegerea perfecta pentru modelul Z/28 usor, cu performante similare modelelor de curse; acesta ilustreaza toate punctele forte si caracteristicile reprezentative ale structurii small-block.”Fiind asamblat manual la Performance Build Center din Wixom, Michigan, motorul LS7 are aceeasi structura de baza Gen IV V8 precum motorul LS3 de 6,2 litri montat pe modelul Camaro SS, însa beneficiaza de un proces unic de turnare a blocului de cilindri cu garnituri de cilindru din otel presat pentru a face loc alezajelor de mari dimensiuni ale cilindrului, de 104,8 mm – cu placa de finisaj si honuire pentru o geometrie optimizata a alezajului. De asemenea, utilizeaza un sistem de lubrifiere cu baie de ulei uscata pentru a asigura o lubrifiere completa în timpul sarcinilor de 1,05 g în timpul deplasarii în viraje, atinsa de modelul Z/28.La interior, componentele oscilante ale motorului LS7 dispun de o tehnologie cu greutate redusa, inspirata din autovehiculele de curse, ce include biele si supape de admisie din titan pentru a spori puterea si turatiile motorului si a-i reduce greutatea. Bielele din titan reprezinta, poate, elementul pentru care au fost utilizate cel mai mult autovehiculele de cursele drept sursa de inspiratie. Fiecare piesa are doar 464 de grame, cu aproape 30% mai putin decât bielele motorului LS3. Pe lânga greutatea redusa, care sporeste puterea si gama de turatii, bielele sunt extrem de rezistente datorita faptului ca sunt fabricate din titan.Printre alte caracteristici principale ale motorului se numara: – Arbore cotit din otel forjat – Biele din titan cu o cursa de 101,6 mm – Pistoane cu cap plat din aluminiu – Raport de compresie de 11,0:1 – Arbore cu came cu înaltime mare de ridicare – Chiulase din aluminiu cu comanda CNC inspirate din autovehiculele de curse, cu supape de admisie din titan si supape de evacuare cu miez din sodiu – Galerii de evacuare „triplu Y” hidroformate – Sistem de racire lichid-lichid pe baza de ulei, cu capacitate mare – Sistem unic de admisie a aerului rece cu filtru de aer K&N cu restrictii reduse – Capac unic al motorului cu marcaj de identificare „Camaro 427”.Sistemul de evacuare al motorului LS7 montat pe modelul Z/28 este unic si dispune de un design în triplu Y al colectorului pentru a profita de ordinea de aprindere a motorului V-8. Perechile principale de tevi unesc cilindrii 1 si 5, apoi 3 si 7 pe partea stânga, cilindrii 2 si 4 si 6 si 8 fiind cuplati pe partea dreapta. Pe fiecare parte, perechile principale colecteaza într-un Y secundar, asigurând o combinatie între separarea impulsurilor cilindrilor alaturati actionati si o evacuare optimizata în ordinea de aprindere a motorului 1-8-7-2-6-5-4-3. Configuratia galeriei de evacuare si restrictiile reduse ale acesteia sunt completate de un sistem de evacuare cu doua moduri si tevi de mari dimensiuni, cu un diametru de 3 inch. Colectorul si sistemul de evacuare optimizate sporesc cuplul si îmbunatatesc nivelul de zgomot produs de motorul LS7.Chiulase cu debit ridicatChiulasele din aluminiu cu comanda CNC ale motorului LS7 sunt proiectate pentru a face fata nevoii de debit de aer ridicat impuse de cilindreea motorului de 7,0 litri, din moment ce aceasta admite cu peste 2.800 m3 de aer pe minut mai mult decât motorul LS3 V-8 – o crestere cu aproape 20% a debitului de aer. Pentru a procesa acest debit este utilizat un arbore cotit cu role hidraulice si o ridicare de 15 mm a supapelor de admisie si de evacuare, ce permite circularea unei cantitati mari de aer în si din motor.În vederea obtinerii unui debit de aer optim si continuu, chiulasele motorului LS7 dispun de canale de admisie drepte, tip tunel. Acestea sunt foarte mari comparativ cu standardele privind autovehiculele de serie – chiar si daca ne raportam la autovehiculele de curse – si sunt proiectate pentru a mentine o viteza rapida de circulatie a aerului, asigurând un cuplu excelent la o turatie redusa si o putere uimitoare la turatie ridicata.Chiulasele dispun de camere de combustie de 70cc, alimentate de supape de admisie de 56 mm din titan, mai mari si totusi mai usoare decât supapele motorului LS3. Acestora li se adauga supapele de evacuare de 41 mm cu miez din sodiu, ce dispun de tije adâncite umplute partial cu un sodiu special, ce se topeste si se lichefiaza la aproximativ 205 grade F (96o C). Inertia produsa de deschiderea supapelor duce la deplasarea sodiului lichefiat în sus pe tija, disipând caldura mai bine decât o supapa de evacuare conventionala.Pentru a corespunde diametrului frontal mare al supapei, scaunele supapei sunt dublate; si, inspirându-se din experienta câstigata cu motoarele autovehiculelor de curse Corvette, unghiurile de deschidere a supapei motorului LS7 sunt mentinute la 12 grade – spre deosebire de deschiderea la 15 grade a supapei motorului LS3 – pentru a spori fluxul de aer prin orificii, aerul fiind admis mai rapid la combustie si cu mai putine turbulente.Sistem de lubrifiere cu baie de ulei uscataPentru supapele motorului LS7 este utilizat un sistem de lubrifiere cu baie de ulei uscata, proiectat pentru a mentine motorul complet lubrifiat la sarcini ridicate în timpul deplasarii în virajele pe care modelul Camaro Z/28 le poate efectua cu usurinta. Rezervorul de 9,93 litri asigura ulei la presiune constanta pentru elementul de preluare ulei al unei pompe de tip conventional, aflata în partea inferioara a motorului. Datorita alimentarii cu ulei sub presiune, elementul de preluare ulei este mentinut continuu imersat în ulei în timpul efectuarii virajelor la sarcini de peste 1,05 g.Uleiul circula prin motor si în jos, spre baia de ulei, de unde este trimis înapoi în rezervor cu ajutorul unei pompe de evacuare. Rezervorul de capacitate ridicata, împreuna cu sistemul de racire aer/ulei de înalta eficienta, asigura racirea necesara a uleiului, în functie de solicitarile de putere generata de motor. Cu ajutorul sistemului de lubrifiere cu baie de ulei uscata, uleiul este adus în motor prin intermediul rezervorului, care include o joja pentru masurarea nivelului de ulei.Atunci si acumVersiunea originala a motorului montat pe modelul Z/28, din anul 1967, era un small-block cu cilindree de 302 inch3 (4,9 l), care genera o putere de 290 cp si un cuplu de 393 Nm. A fost creat prin îmbinarea blocului de cilindri din fier al motorului Chevrolet 283 V-8, care avea alezaje de 4,00 inch, cu arborele cotit al motorului 327, cu cilindree mai mare, ce avea o cursa de 3,00 inch, asigurând o cilindree de 302 inch3, care asigura reglarea dimensiunii corespunzatoare a motorului pentru modelul SCCA Trans Am 2.Datorita blocului de cilindri si chiulaselor din aluminiu, precum si galeriei de admisie din material compozit si carburatorului cu greutate mica, motorul LS7 montat pe modelul Camaro Z/28 2014 cântareste aproximativ cu 20% mai putin si genereaza o putere cu aproape 73% mai mare decât motorul 302 din anul 1967.