drpciv

Schimbari ce ar putea descuraja soferii teribilisti

Statisticile spun ca un numar mare din accidentele petrecute pe strazile din Romania si din intreaga lume au ca motiv teribilismul la volan ce duce la circulatul cu viteza excesiva. Motivul pentru care un numar atat de mare de tineri circula intr-un mod periculos atat pentru siguranta proprie cat si pentru cea a participantilor la trafic este faptul ca scolile de soferi nu pun indeajuns de mult accent pe conduita preventiva, viitorii soferi nu sunt sensibilizati destul in legatura cu tragediile care pot rezulta in urma acestui tip de comportament, iar examinarile nu sunt indeajuns de exigente.

Nevoia de schimbare este dictata de statisticile prezentate in cadrului unui seminar organizat la Brasov in martie 2015 conform careia, in ultimii 26 de ani, de la Revolutie si pana in prezent, soferii cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani au fost implicati in accidente rutiere soldate cu moartea a peste 60.000 de persoane. Motivul principal al acestor accidente este viteza excesiva.

Pentru a pune in perspectiva situatia, unul din trei soferi cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani care si-au obtinut permisul in ultimul sfert de secol s-a facut vinovat de accidente soldate cu victime ranite grav sau decedate. Aceasta statistica sumbra trage un semnal clar de alarma.

soferi-teribilisti

Cateva solutii au legatura cu modul in care scolile de soferi pregatesc viitorii soferi.

1. Mai mult accent pe conduita preventiva. Conduita preventiva, condusul prudent sunt aspecte care trebuie sa fie bine inradacinate astfel incat fiecare proaspat sofer sa reactioneze instinctiv in situatii extreme. Viteza excesiva trebuie descurajata si trebuie pus accent pe importanta mentinerii distantei de siguranta intre masini, semnalizarii corecte si purtarii in permanenta a centurii de siguranta.

2. Examinari si ore de curs mai exigente. Materia predata la orele de curs ale scolilor de soferi ar trebui sa fie suficienta pentru pregatirea de soferi competenti, insa lipseste exigenta atat din partea instructorilor, a profesorilor de legislatie cat si a politistilor de circulatie care se ocupa de desfasurarea examenului pentru obtinerea permisului.

3. Mai multe ore de practica. Daca materia predata in scolile de soferi pare sa cuprinda, in teorie, tot ceea ce trebuie sa cunoasca un viitor sofer pentru a se putea comporta corect in trafic si a conduce preventiv, practica este alte problema. Conform unor sondaje de opinie realizate in vara anului trecut un numar ingrijorator de mare dintre proaspetii soferi care abia isi obtinusera permisul declarau ca nu se simt inca pregatiti pentru a circula pe strazi fara insotitor.

4. Introducerea unei legi care obliga soferii incepatori sa circule cu insotitor. Problema nesigurantei si lipsei de experienta la volan dupa finalizarea orelor de curs ar putea fi rezolvate printr-o initiativa simpla, o lege care ar obliga proaspetii soferi sa mai circule o perioada fixa, dupa obtinerea permisului de conducere, cu un insotitor detinator de permis auto care sa ii poata supraveghea.

5. Obligarea firmelor sa angajeze doar soferi cu un numar minim de ani de experienta. Aceasta problema este mai dificil de rezolvat pentru ca este destul de greu pentru un tanar sofer de TIR spre exemplu sa capete experienta in domeniul conducerii unor astfel de vehicule pe cont propriu, insa se poate merge pe formula perioadei de pregatire, in care fiecare tanar sofer face echipa cu un sofer mai experimentat pentru o perioada de timp indeajuns de lunga incat sa poata capata experienta necesara.

6. Soferii teribilisti nu pot fi sensibilizati decat prin expunerea la realitate, oricat de socanta ar fi aceasta. Una dintre cele mai dure initiative propuse in cadrul seminarului de la Brasov ar putea fi si cea mai eficienta. Seful Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Brasov, col Stelian Rechitean este de parere ca tinerii teribilisti s-ar putea “vindeca” de virusul vitezei daca in cadrul orelor de curs de la scoala de soferi li s-ar expune cazuri reale de interventii ale echipei de descarcerari in urma unor accidente produse din motivul circularii cu viteza excesiva. Imaginile socante ar putea reusi ceea ce teoria si statisticile nu au reusit pana in momentul actual, respectiv sensibilizarea si responsabilizarea soferilor teribilisti care considera ca limitele de viteze impuse pe strazile din Romania sunt orientative si nu obligatorii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Toate drepturile rezervate © www.ODAT.ro - Chestionare auto DRPCIV