drpciv

Programul Prima Masina, un risc asumat

Se discuta mult in presa despre Prima Masina, program guvernamental ce urma sa devina operational la inceputul lunii noiembrie. Parerile sunt impartite inca de la anuntul initial al acestei initiative, in mod special ca lansarea acesteia coincidea cu perioada de campanie electorala. Desi pe de o parte un numar considerabil de tineri asteapta deja cu nerabdare ocazia sa devina proprietarii unei masini noi, voci ceva mai putin optimiste ridica problema neajunsurilor programului in formatul sau actual.

Un program care nu convinge in totalitate

In declaratiile sale oficiale, Premierul Romaniei Victor Ponta explica ca Prima Masina este un program dedicat tinerilor, in mod special celor cu venit mici si menit sa incurajeze reinnoirea parcului auto.

Unii analisti sunt insa de alta opinie. Aurelian Dochia declara pentru Ziare.com ca acestea sunt masuri luate pe timp de criza care nu au in realitate un impact de durata. Proiecte de genul Prima Masina nu stimuleaza economia intr-un mod sustenabil, avertizeaza acesta.

Programul dedicat tinerilor cu varste intre 18 si 35 de ani care dispun de un avans de 5% pana la 10% si declara pe cont propriu ca nu au mai detinut un autoturism proprietate personala este unul plin de probleme la o analiza mai atenta.

Analistii inca neconvinsi de initiativa guvernamentala explica cum programele de acest tip nu fac decat sa ofere o solutie temporara. Un adevarat impact asupra economiei si intregii industrii ar fi masuri precum scaderea TVA-ului.

In acelasi timp, plafonul maxim garantat este considerat relativ mic, cele mai multe modele de autoturisme comercializate de dealeri in momentul actual incadrandu-se in aceasta limita de pret doar dupa aplicarea unor reduceri substantiale.

Ceea ce nelamureste cu adevarat analistii este segmentul de populatie caruia ii este adresat acest program: tinerii pana in 35 de ani. Conform statisticilor, rata somajului in randul tinerilor este de 25.7% in Romania si in continua crestere incepand cu anul 2013. In aceste conditii, oferirea de credite pentru cumpararea de masini noi ar trebui sa fie ultima problema a guvernului. Tinerii nu au veniturile sau stabilitatea necesara pentru a accesa aceste credite, iar o mare parte din creditele care vor fi accesate risca sa devina neperformante.

Dealerii si producatorii de automobile castiga de pe urma programului

Neconvins este si profesorul universitar Bogdan Glavan care scria pe blog ca acest program nu face decat sa profite de vulnerabilitate tinerilor. Dup aparerea acestuia, desi programul Prima Masina a fost prezentat inca de la inceput drept un sprijin pentru tinerii cu venituri mici si medii, adevaratii beneficiari ai acestor masuri sunt importatorii de automobile, dealerii si bancile.

Producatorii auto confruntati pe perioada de criza cu castiguri tot mai mici dar costuri salariale mai mari cauta o solutie si sunt in pozitia de a putea face lobby Executivului pentru obtinerea de privilegii speciale.

Programul Prima Masina le promite acestora o crestere in vanzari de procent semnificativ pentru cel putin 2 ani, cat despre cei carora programul le este adresat, acesta suna bine in teorie iar guvernul actual se poate baza pe obtinerea de voturi in urma acestei initiative.

Tentatia de a cumpara o masina noua forteaza tinerii care au multe alte probleme si venituri deloc substantiale sa profite de aceasta ocazie fara a intelege impactul unui astfel de imprumut pe termen lung. Multi dintre tinerii care acceseaza programul vor deveni rau platnici sau vor ajunge chiar in imposibilitate de plata.

In conditiile in care creditele devin neperformante, statul preia obligatia de a achita suma restanta, bancile nu suporta nici un risc, iar dealerii si producatorii nu sunt afectati.

Ti-ai face un credit pentru a cumpara prima ta masina? Comenteaza mai jos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Toate drepturile rezervate © www.ODAT.ro - Chestionare auto DRPCIV