carvertical VIN

Pregatirea si conducerea masinii iarna

img
Home / Cum se conduce o masina / Pregatirea si conducerea masinii iarna

Sofatul in anotimpul rece necesita o mai mare atentie la volan dar si o pregatire suplimentara a masinii pentru a se circula in conditii de siguranta, acestea fiind influentate atat de conditiile meteo cat si a traficului ingreunat de prezenta zapezii, a ghetii sau a poleiului de pe sosele.

Pregatirea masinii

Pregatirea masinii pentru sezonul rece trebuie sa se faca din timp pentru a nu exista surprize neplacute odata cu venirea gerului sau a zapezii si aceasta consta in:

1.Verificarea bateriei si a partii electrice. Durata medie de folosire a acumulatorului este de 4 ani si acesta trebuie inlocuit daca da semne ca nu mai functioneaza la capacitate maxima inainte de sosirea gerului. In cazul acumulatorilor care permit, se va verifica inainte de sosirea iernii atat nivelul cat si concentratia lichidului electrolitic.

In plus, pe perioada rece este bine sa se evite folosirea sistemelor electrice mai mult decat este necesar si sa nu se foloseasca atunci cand motorul este oprit, sa se opreasca orice consumator inainte de a porni motorul, iar daca motorul nu porneste la prima incercare sa se repete pornirea in reprize de cate 5 secunde cu pauze intre acestea de minim 30 de secunde pentru ca bateria sa isi poata reveni.

2.Inlocuirea anvelopelor. Cu toate ca legislatia rutiera in vigoare prevede ca adancimea minima a striatiilor anvelopelor trebuie sa fie de 1,5 mm, se recomanda un minim de 3 mm pentru o aderenta optima in conditii de iarna. Reducerea presiunii in anvelope nu este recomandata, avand efecte negative atat asupra consumului cat si a uzurii acestora, iar lanturile sunt foarte utile pe drumurile acoperite de zapada chiar daca anvelopele sunt specifice sezonului rece.

3.Verificarea lichidului de racire al motorului. Inainte de sosirea sezonului rece este obligatoiru sa se verifice concentratia antigelului, inghetarea acestuia avand rezultate negative si deloc placute care pot duce chiar si la spargerea blocului motor. Inghetarea lichidului de racire poate afecta deasemenea radiatorul si pompa de apa. Este indicat ca antigelul sa se prepare pentru a rezista la o temperatura de sub -250C.

4.Verificarea sistemului de iluminare. In sezoul rece este recomandat sa se verifice si sa se curete periodic sistemul de iluminare deoarece acesta asigura vizibilitatea in conditii atmosferice nefavorabile. Este posibil ca sistemul de iluminare sa trebuiasca folosit si pe timpul zilei daca se circula in conditii de ceata sau de ninsoare abundenta.

5.Asigurarea vizibilitatii. Toate geamurile masinii trebuie sa fie curatate de zapada si gheata pentru a se asigura o vizibilitate buna. Este indicat sa se curete si zapada de pe plafonul masinii pentru a evita caderea acesteia pe parbriz in timpul deplasarii. In plus, geamurile pline de zapada pot atrage amenzi din partea politiei rutiere. Pentru dezaburirea rapida a geamurilor se foloseste aerul conditionat al masinii iar stergatoarele trebuie inlocuite daca lasa urme de apa.

Plecarea la drum

Inainte de plecarea la drum se vor curata geamurile si oglinzile de gheata si zapada, se vor dezgheta incuietorile cu solutii destinate acestui scop in cazul masinilor care nu au inchidere din telecomanda si se va porni sistemul de incalzire.

In timpul deplasari este indicat sa se foloseasca drumurile principale, aceste fiind cel mai adesea dezapezite.

 

Cum sa conduci pe zapada si gheata

Exista cateva reguli ce trebuie aplicate pentru a conduce pe zapada si gheata:

– se porneste in viteza a doua accelerand usor si radicand lent piciorul de pe ambreaj.

– la urcarea in panta se conduce cu viteza constanta si intr-o treapta care sa asigure aderenta maxima.

– la coborarea pantelor se foloseste o treapta inferioara necesara vitezei de deplasare, se evita pe cat posibil folosirea franelor si se lasa spatiu mare intre masina proprie si cea din fata. Pentru franare se face uz de frana de motor.

– in cazul masinilor echipate cu cutii de viteza automate se alege optiunea 2, aceasta limitand schimbarea treptelor de viteza, iar in cazul masinilor de generatie mai noua se alege functia “winter”.

In caz de blocare in nameti se curata zapada din dreptul rotilor si se pune nisip in fata acestora pentru o aderenta mai buna. Dupa iesirea din nameti se va mentine o viteza constanta si nu se va opri, daca este posibil, pana se ajunge pe o portiune de drum dezapezit.

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *