Modificarile noului cod rutier din prima jumatate a anului 2020
2020 este anul in care mai multe modificari ale Codului Rutier au fost avute in vedere. Majoritatea dintre acestea se refera la noile reguli pe care trebuie sa le respecte persoanele care vor sa obtina permisul de conducere, insa exista si modificari care privesc si persoanele in varsta.
Dincolo de faptul ca incepand cu data de 1 iulie 2020 persoanele care intentioneaza sa obtina permisul de conducere au obligatia de a absolvi minim 10 clase, s-a avut in vedere monitorizarea video a examenului auto pe traseu: incepand de anul acesta, proba practica pentru obtinerea permisului poate sa fie monitorizata video, astfel incat sa nu mai existe situatii de favorizarea a anumitor persoane.
In plus, persoanele care conduc cu viteza pot sa aiba de suferit dupa aplicarea noului Cod Rutier, pentru ca se prevede interzicerea dispozitivelor pentru detectarea aparatelor radar si majorarea amenzilor si a duratei suspendarii permisului de conducere.
Legea 130/2019 prevede inclusiv reducerea perioadei de suspendare a permisului pentru mai multe situatii, in cazul in care conducatorii auto solicita acest lucru, de unde se poate deduce faptul ca mai multi soferi pot sa se bucure de perioade diminuate de suspendare a permisului.
Modificari importante in Codul Rutier 2020
Amenzi mai mici pentru biciclisti
Noul Cod Rutier prevede si amenzi mai mici pentru persoanele care circula pe bicicleta si care nu respecta regulile. Pentru aceste persoane, sanctiunile nu mai sunt incadrate in clasa III, ci in clasa II, ceea ce inseamna ca biciclistii risca amenzi cuprinse intre 580 si 725 de lei. In cazul in care bicicletele nu sunt echipate in mod corespunzator, amenzile raman neschimbate.
Conform articolului 100 din Codul Rutier, se introduce un nou punct la alin. 1 dupa punctul 12, care abordeaza nerespectarea normelor in ceea ce priveste circulatia bicicletelor, exceptie facand cazurile din Art. 101 alin. 1 punctul 8.
Amenzile pentru persoanele care nu au bicicletele corespunzator echipate raman neschimbate, fiind incluse in clasa III si cuprinse intre 870 si 1160 lei. Motivatia acestei decizii consta in faptul ca bicicletele ar trebui sa fie incluse in clasa de sanctiuni a mopedelor, vehiculelor cu tractiune animala, cortegiilor si grupurilor organizate.
Noi reguli pentru soferii care vorbesc la telefon in timp ce conduc
Acesti conducatori auto pot fi sanctionati pierzand dreptul de a conduce 30 de zile. Persoanele care sunt surprinse vorbind la telefon sau utilizand telefonul in timp ce conduc pot primi amenzi care sunt incluse in Clasa III de contraventie, mai exact 2-3 puncte si intre 870 si 1160 lei. In cazul in care utilizarea telefonului determina incalcarea regulilor de circulatie, sanctiunea va creste la 4 sau 5 puncte si la suspendarea dreptului de a conduce pe o perioada de 30 de zile.
Amenzi pe drumuri inzapezite chiar si cu anvelope de iarna
In conformitate cu Codul Rutier anvelopele de iarna sunt obligatoriu atunci cand drumul este acoperit cu zapada, polei sau gheata. Vehiculele care transporta marfa si care au masa maxima autorizata mai mare de 3.5 tone, dar si vehiculele de transport care au mai mult de 2 locuri trebuie sa utilizeze anvelope de iarna pe rotile axelor unde se realizeaza tractiunea sau sa monteze pe ele lanturi si echipamente antiderapante care au certificare.
Persoanele care cred ca daca au anvelope de iarna pot sa circule fara nicio grija pe drumurile inzapezite, cu polei sau cu gheata, se inseala, acest aspect nefiind suficient. Vor trebui sa tina cont de faptul ca atunci cand anvelopele sunt uzate, Politia poate aplica o amenda ce ajunge pana la 725 de lei. Companiile producatoare de anvelope au prevazut aceste produse cu martori care indica uzura. Acesti martori se afla undeva intre blocurile de profil de pe anvelopa si se afla undeva la 1.6 mm e baza. Exista cel putin 6 astfel de martori de uzura pe roti.
Se poate deduce astfel ca limita maxima in care pot fi uzate anvelopele este de 1.6 mm. In conformitate cu prevederile legislatiei si cu testele facute, limita pentru siguranta este considerata la 2mm. Astfel, limita admisa si precizata de Codul Rutier este indicata cu ajutorul martorilor de uzura aflati pe anvelope, ceea ce inseamna ca daca acestea sunt uzate la mai mult de 1.6 mm, conducatorul auto poate fi sanctionat in acest sens.
Noile modificari ale Codului Rutier fac referire si la persoanele in varsta
O alta modificare importanta a Codului Rutier consta in faptul ca persoanele in varsta care vor sa conduca in Romania trebuie sa repete mai des controlul medical. De asemenea, persoanele care au probleme cardiace sau sufera de diabet nu vor mai obtine la fel de usor permisul auto.
Nu in ultimul rand, modificarile actuale privesc trusa medicala
Totodata, conform cu prevederile din Codul Rutier, pentru ca o masina sa fie condusa pe drumurile publice trebuie sa fie dotata cu trusa medicala. Un numar extrem de mare de conducatori auto nu stiu si nici nu s-au documentat in legatura cu ceea ce trebuie sa includa trusa respectiva.
In afara de triunghiurile reflectorizante si de stingatorul pentru incendiu, masinile trebuie sa fie dotate si cu o trusa special conceputa pentru prim ajutor si care sa fie omologata RAR, care poate fi cumparata atat din supermarketuri, cat si din benzinarii sau magazinele de piese auto. Aceste truse sunt disponibile si online, deci sunt usor accesibile pentru orice conducator auto.
Continutul trusei medicale
Trusa de prim ajutor are elementele interioare impartite pe categorii. Instrumentarul este reprezentat de o foarfeca cu varfuri boante, care dispune de o lama taietoare destinata materialului textil si care poate taia inclusiv postav gros de 2 mm grosime. Tot in aceasta categorie este inclus si un dispozitiv intermediar care ajuta la respiratia gura la gura. Acesta este dotat cu o valva unidirectionala sau cu un filtru.
Materialele sanitare din trusa constau in cel putin urmatoarele elemente:
- patru pansamente rapide de tipul plasture;
- leucoplast la rola,
- cel putin cinci pachete in care se afla 25 de bucati de tifon sterile,
- cel putin doua fase din tifon care au dimensiunea de 5 cm x 4 m si cel putin doua care au dimensiunea de 10 cm x 4 m;
- cel putin doua bandaje nedeformabile;
- cel putin doua perechi de manusi sterile de unica folosinta;
- bandaj elastic;
- cel putin doua pansamente sterile cu rol absorbant si cu dimensiuni variate.
Alte materiale pe care trusa de prim ajutor trebuie sa le contina constau in cel putin 6 ace de siguranta, cel putin o folie izoterma de supravietuire care sa aiba dimensiunile de 2.10 m x 1.6 m, o lista cu instructiuni de utilizare a trusei de prim ajutor si o brosura special conceputa de producator in care sa se afle toate instructiunile importante de prim ajutor. Aceasta lista de instructiuni trebuie sa aiba autorizatia Ministerului Sanatatii Publice.
In cazul in care conducatorul auto nu are trusa atunci cand conduce vehiculul, in conformitate cu Codul Rutier acesta poate fi amendat. Fiecare conducator auto are obligatia de a se asigura ca masina are trusa de prim ajutor, triunghiurile reflectorizante, un stingator special conceput pentru incendii si omologat. In cazul in care conducatorul auto omite sa verifice acest aspect si nu are articolele mentionate la el, poate fi sanctionat cu amenda inclusa in clasa II de sanctiuni, mai exact cu 4 sau 5 puncte de penalizare si o amenda cuprinsa intre 420 de lei si 525 de lei.
In legatura cu trusa de prim ajutor este foarte important de mentionat faptul ca, in cazul in care masina nu este pe numele conducatorului auto, tot persoana care se afla la volan va fi amendata din cauza faptului ca fiecare conducator auto are obligatia de a verifica atat prezenta acestor articole in masina cat si starea fizica optima a vehiculului, care sa ii permita deplasarea in siguranta.
Conducatorii auto care vor sa evite amenzile contraventionale si chiar suspendarea permisului, trebuie sa se informeze si sa retina aceste noi reguli de circulatie.