drpciv

Indicatoare de avertizare

1. Curba la stanga – Acest indicator se monteaza la minim 200 de metri de o curba la stanga. Datoria soferilor este aceea de a reduce viteza de deplasare si de a nu executa manevre de depasire, de mers inapoi sau de intors atat timp cat vizibilitatea in respectiva curba nu este prea buna.

curba la dreapta2. Curba la dreapta – La fel ca indicatorul “Curba la stanga”, si aceste se monteaza cu circa cel mul 200 de metri inainte de o curba la dreapta. Fiind un semn de avertizare, soferii nu sunt obligati sa faca ceva anume (decat in cazul in care exista un panou aditional), insa nu au voie sa opreasca, sa stationeze pe carosabil, dar nici sa intoarca sau sa depaseasca in lipsa unei vizibilitati foarte bune. De regula, daca in zona curbelor fara vizibilitate, panoul este aditionat unui marcaj compus din linii continue;

Curba dubla3. Curba dubla sau o succesiune de mai multe curbe, din care prima e la stanga – Acest indicator se monteaza la maxim 200 de metri inainte de inceperea sectorului cu multe curbe. In functie de lungimea sectorului de drum, sub acest indicator se mai monteaza un panou aditional, pe care se inscriptioneaza distanta pana la terminarea portiunii periculoase de drum. In zona curbelor fara vizibilitate, soferii nu au voie sa stationeze sau sa opreasca masina pe carosabil si nici sa execute manevre de mers inapoi sau de intoarcere.

Curba dubla4. Curba dubla sau succesiune de mai multe curbe, prima la dreapta – Acest indicator se monteaza inaintea unei succesiuni de curbe potential periculoase, din care prima curba este la dreapta. Se amplaseaza cu maxim 200 de metri inaintea de inceperii succesiunii de curbe si numai daca distanta dintre curbele la care se face referire este mai mica de 250 de metri. In functie de caracteristicile drumului, acestui indicator i se poate adauga un panou aditional, care sa informeze soferii vis-a-vis de distanta totala a sectorului de drum cu multe curbe sau distanta pana la terminarea succesiunii de curbe.

curba periculoasa5. Curba deosebit de periculoasa – Acest indicator este amplasat in curbe in care raza vizuala este mai mica de 100 de metri si implica faptul ca soferii care il intalnesc trebuie reduca viteza de deplasare si sa nu opreasca sau sa stationeze pe carosabil si nici sa nu mearga inapoi sau sa intoarca in aria curbei.

panouri succesive6. Panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase – In cazul drumurilor cu aliniamente lungi (de peste 1000 de metri) la sfarsitul carora este o curba in care raza vizuala este mai mica de 100 de metri, acest panou se monteaza in zona exterioara a curbelor (de regula, se monteaza cate 5 astfel de panouri), iar varful ascutit defineste directia virajului ce trebuie executat.

coborare periculoasa7. Coborare periculoasa – Acest indicator se monteaza la circa 100-200 de metri de inceputul coborarii sau in locul cu cea mai buna vizibilitate pentru soferi si numai atunci cand panta are o inclinatie de peste 7%. Daca vizibilitatea nu este buna in varful pantei, toate manevrele (de intoarcere, de mers cu spatele, precum si cele de stationare si de oprire) sunt interzise, plus ca in cazul unui drum ingust, soferii care coboara panta trebuie cedeze prioritate celor care urca.

urcare8. Urcare cu inclinare mare – Acest indicator se amplaseaza la 100-200 de metri de inceputul rampei cu o inclinare de peste 7% sau chiar la baza ei daca conditiile de drum nu permit amplasarea indicatorului mai devreme. Soferii nu au voie sa stationeze si nici sa parcheze pe carosabil, dar nici sa mearga cu spatele sau sa intoarca masina. De asemenea, in cazul unui drum ingust, cei care urca rampa au prioritate fata de cei care o coboara.

Drum ingustat9. Drum ingustat pe ambele parti – Indicatorul se monteaza cu maxim 100 de metri inainte ca ambele parti ale drumului sa se ingusteze cu minim 0,5 metri. Intalnirea lui obliga soferii sa nu stationeze sau sa opreasca pe sectorul de drum ingustat si nici sa intoarca sau mearga cu spatele.

Drum ingustat10. Drum ingustat pe partea dreapta – Indicatorul se amplaseaza cu maxim 100 de metri inainte ca drumul sa se ingusteze pe partea dreapta si atentioneaza soferii cu privire la sectorul de drum urmator. Aditional, se monteaza indicatoare de prioritate daca acest lucru este necesar.

Drum ingustat11. Drum ingustat pe partea stanga – Acest indicator se plaseaza cu circa 100-200 de metri inainte de inceperea portiunii de drum ingustat (pe partea stanga), dar numai daca drumul se ingusteaza cu mai mult de 0,5 metri. Aditional, alaturi de indicatorul “Drum ingustat pe partea stanga” se mai pot amplasa indicatoare de prioritate.

Acostament periculos12. Acostament periculos – Se monteaza la inceputul zonelor periculoase, in care acostamentul este fie instabil, fie se afla pe marginea unei prapastii, precum si in toate situatiile in care e posibila producerea de accidente din cauza acostamentului.



Drum aglomerat13. Drum aglomerat – Acest indicator avertizeaza ca drumul pe care se afla este intens circulat. Soferilor le revine obligatia de a respecta regulile impuse de administratorul drumului, implicit de a pastra distanta minima legala fata de masina din fata.



tunel14. Tunel – Acest indicator se gaseste cu aproximativ 50-250 de metri inainte de intrarea propriu-zisa in tunel. La intrarea in tunel, conducatorii auto trebuie sa aprinda luminile de drum si sa amane pana la iesirea din tunel orice manevra de mers inapoi, de intors etc. Stationarea si oprirea sunt si ele interzise in tunel.

Pod mobil15. Pod mobil – Prezenta unui pod mobil se semnalizeaza cu acest indicator cu circa 100-200 de metri. Conducatorii auto sunt obligati sa opreasca masinile daca podul mobil este ridicat si sa nu incerce sa avanseze, indiferent de cat de accesibila pare inclinatia acestuia.

Iesirea spre chei16. Iesirea spre chei sau spre mal abrupt – Acest indicator avertizeaza conducatorii auto ca in urmatorii 100-200 de metri drumul pe care se deplaseaza se va termina fie direct in chei, deasupra apei, fie spre un mal abrupt.



Drum cu denivelari17. Drum cu denivelari – Intalnirea acestui indicator informeaza soferii ca in urmatorii 100-200 de metri vor intalni portiuni denivelate de drum, motiv pentru care ei trebuie sa circule cu atentie si sa reduca viteza pentru a nu produce accidente.



Denivelare pentru limitarea vitezei18. Denivelare pentru limitarea vitezei – Se monteaza cu scopul de a micsora viteza de deplasare in zonele intens circulate de copii, precum si pe strazile secundare, in locurile in care se produc frecvent accidente rutiere ca urmare a excesului de viteza.



Drum lunecos19. Drum lunecos – Acest semn indica soferilor care il intalnesc ca in 100-200 de metri va incepe o portiune de drum lunecos. Ca urmare, acestia ar trebui sa reduca viteza de deplasare, sa nu bruscheze masina in nici un fel si sa amane pe cat posibil orice folosire a franelor.


Improscare cu pietris20. Improscare cu pietris – Intalnirea acestui indicator atentioneaza soferii ca in sectorul de drum care incepe in urmatorii 100-200 de metri exista riscul ca pietrisul de pe carosabil sa fie improscat in spate de catre rotile celorlalti participanti la drum. Ca atare, conducatorii auto trebuie sa mareasca viteza fata de ceilalti participanti la drum si sa micsoreze viteza de deplasare.

Caderi de pietre21. Caderi de pietre – Acest indicator se amplaseaza de obicei cu circa 100-200 de metri si atentioneaza participantii la trafic de posibilitatea de prabusire a pietrelor de pe versantii de langa drum. Ca atare, viteza trebuie redusa, iar soferii trebuie sa conduca cu atentie sporita.



Presemnalizare trecere de pietoni22. Presemnalizare trecere de pietoni – Acest indicator atentioneaza soferii cu privire la existenta unei treceri de pietoni in urmatorii 50-150 de metri. Conducatorilor li se recomanda sa reduca din timp viteza de deplasare si sa circule cu atentie sporita.



Copii23. Copii – Acest indicator se amplaseaza in zonele frecvent circulate de catre copii, de regula in jurul scolilor si al liceelor. Intalnirea lui obliga soferii sa circule cu atentie marita si cu o viteza nu mai mare de 30 de km/h in intervalul orar 7-22.



Biciclisti24. Biciclisti – Intalnirea acestui indicator semnifica faptul ca in urmatorii 50-200 de metri va urma o intersectie cu o pista dedicata circulatiei bicicletelor si ca atare, conducatorii auto ar trebui sa reduca viteza de deplasare.



Animale25. Animale – Acest indicator se plaseaza in apropierea locurilor prin care sunt sanse mari sa traverseze strada animale domestice.



Animale26. Animale – Acest indicator se plaseaza cu circa 100-200 de metri inainte de inceperea unui sector de drum pe care exista riscul ca animalele salbatice sa traverseze strada. Conducatorii auto trebuie sa circule cu viteza redusa si cu atentie sporita.



Lucrari27. Lucrari – Indicatorul pe fond galben indica faptul ca in urmatorii 50-200 de metri se vor executa temporar lucrari pe carosabil, motiv pentru care soferii care circula in zona ar trebui sa reduca viteza.



Semafoare28. Semafoare – Acest indicator se amplaseaza cu 50-100 de metri inainte de un semafor, de regula in zonele fara vizibilitate foarte buna, acolo unde se considera ca prezenta semaforului ar putea surprinde soferii.



Aeroport29. Aeroport – Intalnirea acestui indicator atentioneaza soferii cu privire la existenta unui aeroport in zona, implicit la riscul de a auzi zgomote puternice cauzate de avioanele care aterizeaza/decoleaza.



Vant lateral30. Vant lateral – Acest semn indica soferilor ca zona imediat urmatoare este cunoscuta pentru curentii foarte puternici de aer (vant) care o strabat. Soferii trebuie sa circule cu viteza redusa si sa fie precauti la trecerea pe langa vehicule cu gabarit foarte mare, intrucat exista riscul de formare a fenomenului de absorbtie.

Circulatie in ambele sensuri31. Circulatie in ambele sensuri – Acest indicator rutier se amplaseaza la iesirea de pe strazile cu circulatie intr-un singur sens si are rolul de a ii atentiona pe soferi cu privire la circulatia in ambele sensuri.



Alte pericole32. Alte pericole – Acest indicator se amplaseaza anterior unei zone in care exista riscuri pentru cei care se deplaseaza intr-o masina, riscuri care nu au un indicator specific. Intalnirea acestui indicator pe semnul de mers implica o crestere a atentiei si o scadere a vitezei de deplasare.

Zona cu risc ridicat de accidente33. Zona cu risc ridicat de accidente – Acest indicator informeaza soferii ca zona posterioara semnului rutier este un sector de drum pe care s-au produs in ultimii 5 ani consecutivi mai mult de 10 accidente rutiere grave, soldate cu moartea a cel putin 10 persoane. Pe sectorul respectiv de drum, soferii sunt sfatuiti sa nu se angajeze in manevre riscante si sa nu circule cu o viteza neadaptata conditiilor de drum.

Accident34. Accident





Intersectie35. Intersectie – Acest indicator se amplaseaza in zonele rurale in care in urmatorii 100-200 de metri se va intalni o intersectie nedirijata, in care se aplica regula prioritatii de dreapta.



Intersectie cu un drum fara prioritate36. Intersectie cu un drum fara prioritate – Acest indicator se amplaseaza in afara localitatilor si are rolul de a ii informa pe soferii care il intalnesc ca au prioritate fata de vehiculele care circula pe drumul din intersectia pe care o vor intalni. Intersectia poate fi cu un drum care se termina fie in stanga, fie in dreapta, precum si compusa din drumuri decalate. In orice caz, cei care circula pe drumul principal au prioritate.

intersectie cu sens giratoriu37. Presemnalizare pentru o intersectie cu sens giratoriu – Acest indicator se amplaseaza cu 50-200 de metri inaintea intrarii intr-o intersectie cu sens giratoriu, in care soferii trebuie sa cedeze prioritatea vehiculelor intrate deja in intersectie, chiar daca ele circula din partea stanga.

Trecere la nivel cu o cale ferata38. Trecere la nivel cu o cale ferata cu bariere sau semibariere – In orase, acest indicator se monteaza la 50 de metri de o trecere la nivel de cale ferata cu bariere sau cu semibariere, iar in afara localitatilor, acest indicator se pozitioneaza la 150 de metri.



Trecere la nivel cu o cale ferata39. Trecere la nivel cu o cale ferata fara bariere – La intalnirea acestui indicator (care este pozitionat in afara localitatilor), soferii trebuie sa opreasca masina in locul cu vizibilitate maxima si sa porneasca numai dupa ce s-au asigurat ca nu vine niciun tren din nici o directie.

Trecere la nivel cu liniile de tramvai40. Trecere la nivel cu liniile de tramvai – Acest indicator se intalneste inaintea unei intersectii in care tramvaiul, indiferent din directia in care vine, primeste prioritate atunci cand vireaza la stanga sau la dreapta.



Baliza directionala41. Baliza directionala care indica ocolirea obstacolului prin stanga – Aceasta baliza informeaza soferii cu privire la existenta unor obstacole pe sensul de mers, precum si faptul ca vor trebui trebui sa ocoleasca obstacolul prin stanga.



Baliza directionala42. Baliza directionala care indica ocolirea obstacolului prin dreapta – Indicatorul acesta avertizeaza soferii cu privire la un obstacol pe sensul de mers si are totodata rolul de a ii informa pe soferi cu privire la partea prin care se ocoleste obstacolul.



Baliza bidirectionala43. Baliza bidirectionala – Aceasta baliza bidirectionala indica soferilor ca, datorita obstacolelor de pe partea stanga si dreapta a drumului, acestia vor trebui sa mearga pe mijloc.



Panouri suplimentare44. Panouri suplimentare pentru trecerea la nivel cu o cale ferata – Aceste panouri se monteaza succesiv din 50 in 50 de metri incepand cu 150 de metri pana la o trecere la nivel cu cale ferata. In orase, doar ultimul panou se monteaza, intrucat se considera ca soferii circula oricum cu o viteza redusa. In momentul in care se depaseste cel de-al treilea panou suplimentar, soferii nu mai au voie sa opreasca sau sa stationeze cu masina pe carosabil si nici sa intoarca sau sa dea cu spatele pana la trecerea peste calea ferata.

Panouri suplimentare45. Panouri suplimentare la nodurile rutiere de pe autostrazi – Aceste panouri suplimentare se monteaza succesiv la 300, 200, respectiv la 100 de metri de orice bifurcatie de pe autostrada. Cei care vor sa renunte la drumul principal trebuie sa se incadreze din timp pe banda cea mai apropiata pentru a intra in bifurcatie si sa adapteze viteza corespunzator.

Trecere la nivel cu o cale ferata simpla46. Trecere la nivel cu o cale ferata simpla, fara bariere – Acest panou se instaleaza inaintea cailor ferate simple in fata carora nu s-au pus bariere. Prezenta acestui indicator ii obliga pe soferi sa avanseze cu masina pana in punctul in care au vizibilitate maxima fara a traversa calea ferata, sa opreasca masina si sa se asigura, dupa care sa-si continue drumul daca trenul nu vine din nicio directie.

Trecere la nivel cu o cale ferata dubla47. Trecere la nivel cu o cale ferata dubla fara bariere – Acest indicativ se amplaseaza anterior traversarii unei cai ferate duble fara bariere la o distanta de 5-10 metri si ii obliga pe soferi sa avanseze pana in punctul in care au vizibilitate maxima fara a intra efectiv pe calea ferata si sa-si continue drumul dupa ce au oprit masina si s-au asigurat.

Trecere la nivel cu o cale ferata simpla48. Trecere la nivel cu o cale ferata simpla fara bariere – Acest indicativ, denumit popular si “Crucea Sfantului Gheorghe”, este o varianta pentru “Trecerea la nivel cu o cale ferata dubla fara bariere”. Daca sunt semnale luminoase, soferii nu trebuie sa opreasca masina, insa in lipsa lor, toti soferii sunt obligati sa avanseze cu masina pana in punctul in care au vizibilitate maxima, dupa care sa-si continue drumul daca au oprit si s-au asigurat de faptul ca nici un tren nu vine din vreo directie anume. In cazul unei treceri la nivel cu o cale ferata dubla, partea inferioara a acestui indicativ este dublata de un V inversat marcat corespunzator.

Micsorezi intodeauna viteza de deplasare la intalnirea acestor indicatoare de avertizare? La care dintre ele nu incetinesti? Comenteaza mai jos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Toate drepturile rezervate © www.ODAT.ro - Chestionare auto DRPCIV