Cum se conduce sportiv in conditii de siguranta
Acest tutorial nu este unul care sa instige la incalcarea legii sau la sofatul neregulamentar, ci este unul care vine cu cateva sfaturi despre cum se pot bucura soferii amatori de masinile proprii conducand sportiv. Nu se promoveaza si nici nu este indicat sofatul sportiv in trafic, ci numai pe drumuri libere sau pe drumuri inchise circulatiei rutiere.
Majoritatea soferilor isi doresc sa simta din cand in cand puterea motorului la turatie mare sau scartaitul rotilor in viraje, dar pentru a face aceste lucruri trebuie sa respecte cateva reguli esentiale evitarii oricarui tip de accident, indiferent cat de mic.
1. Starea tehnica a masinii – Inainte de a incerca sofatul sportiv este obligatoriu sa se asigure o stare perfecta de functionare a masinii. Franele, suspensiile, dar si anvelopele trebuie sa fie in stare buna si perfect functionale.
2. Drumul sa fie liber sau inchis circulatiei auto – Sofatul sportiv trebuie practicat numai in conditiile in care drumul este liber sau pe piste special destinate acestui scop, in caz contrar existand in permanenta pericolul de implicare in accidente.
3. Sofatul sportiv se practica numai daca se cunoaste bine masina – Este chiar contraindicat sa se conduca sportiv daca nu se cunosc reactiile masinii la comenzi (frana, acceleratie, modul in care abordeaza virajele, etc).
4. Se vor evita intrecerile cu alti participanti la trafic – Sofatul sportiv nu este o intrecere, in consecinta nu trebuie sa se demonstreze nimic celorlalti participanti la trafic. Sofatul sportiv se practica pentru placerea proprie, pentru a te putea bucura de masina si pentru relaxare.
5. Franarea se face intotdeauna inainte de a intra in viraj – In mod special in timp ce se conduce sportiv trebuie acordata o mare atentie franarii in curbe. In functie de viteza cu care se circula, se franeaza astfel incat la intrarea in viraj masina sa mearga cu viteza la care sa poata fi controlata.
6. Schimbarea treptei de viteza se face in timpul franarii – In functie de cat de strans este virajul, se alege o treapta de viteza care sa scoata masina din acesta cu ajutorul tractiunii.
7. Nu se ruleaza cu pedala de ambreiaj apasata la apropierea de viraje – Inainte de viraje se apasa ambreiajul, se schimba treapta de viteza corespunzatoare abordarii virajului, apoi se elibereaza pedala. Astfel se va asigura tractiune maxima.
8. Trebuie acordata atentie maxima vizibilitatii in viraje – In virajele fara vizibilitate este interzisa parasirea benzii de circulatie, o astfel de iesire putand rezulta in accidente cu consecinte foarte grave.
9. Atentie la ce se afla pe sosea – Chiar si in conditii de vara, ideale sofatului sportiv, trebuie sa se acorde o mare atentie la ceea ce se poate afla pe asfalt (nisip, pamant, ulei). Toate acestea pot duce la un derapaj care va pompa cu siguranta multa adrenalina in organism.
10. Atentie la supravirare sau la subvirare – Supravirarea apare in general la masinile cu tractiune pe spate si se manifesta prin deraparea spatelui masinii. In acest caz trebuie sa se accelereze si sa se roteasca volanul in directie opusa deraparii pana ce masina se redreseaza.
Subvirarea este des intalnita la masinile cu tractiune fata si se manifesta prin deraparea puntii fata a masinii. Pentru iesirea din subvirare se ridica piciorul de pe acceleratie si se tine bine de volan pana cand masina se redreseaza.
11. Pozitia corecta in scaun – In mod special in cazul sofatului sportiv, spatele trebuie sa fie lipit si rezemat de spatarul scaunului, iar mainile si picioarele usor flexate. Este contraindicata o pozitie a mainilor si picioarelor prea intinse sau prea apropiate de corp.
Sofatul sportiv trebuie practicat numai in conditiile in care se cunosc foarte bine reactiile masinii la comenzi, in mod special atunci cand aceasta este impinsa la limita. Cei care vor sa conduca sportiv trebuie sa stie cand sa duca masina la limitele superioare dar si cand sa se opreasca, toate acestea pentru a se putea bucura din plin de puterea si performantele masinii.
Iti place sa conduci sportiv? Prin ce peripetii ai trecut? Comenteaza mai jos!
cand fuge spatele masinii este subvirare, nu supra.
supravirare este cand iei de volan dar masina tinde sa si pastreze traiectoria initiala
sa dezinformam….
Gresit! Uite ce inseamna subvirare si ce inseamna supravirare: http://i.imgur.com/QHQKfSn.png
Daca te gandesti logic, „supra” inseamna „mai mult”, „peste normal”, deci supravirarea e atunci cand fuge spatele masinii. Daca nu esti convins, cauta pe net definitiile acestor termeni.