drpciv

Cum se conduce masina pe zapada

Este bine stiut faptul ca aderenta scade foarte mult in cazul in care se conduce pe drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei. Conform studiilor de specialitate, in astfel de conditii aderenta se reduce cu pana la 70% fata de atunci cand se circula pe drum asfaltat uscat.

Folosirea anvelopelor de iarna este de asemenea obligatorie atat din punct de vedere legal cat si pentru a mari gradul de siguranta in timpul circularii pe drumuri acoperite. In plus, o lopata si un sac cu nisip sunt binevenite in cazul in care autovehiculul ramane blocat in nameti.

Condusul masinii pe zapada, gheata sau polei implica adoptarea unui stil de condus diferit fata de cel practicat in conditii meteo normale.

1. Cum se pleaca de pe loc – La plecarea de pe loc se accelereaza usor pentru a se evita patinarea rotilor. Daca totusi acestea patineaza, pentru a se reduce cuplul se introduce cutia de viteze in treapta a doua.

2. Folosirea franei de motor – In conditii de drum acoperit cu gheata, zapada sau polei este indicata folosirea franei de motor pentru a nu se rupe aderenta dintre roti si carosabil. Pentru a se frana in acest fel se apasa ambreiajul, se introduce cutia intr-o treapta de viteza inferioara celei cu care se circula in acel moment si se elibereaza ambreiajul.

3. Folosirea franei de serviciu – In astfel de conditii, frana de serviciu se foloseste in completarea franei de motor. In cazul masinilor dotate cu sistem ABS pedala poate fi apasata oricat de tare, dar in cazul masinilor fara ABS aceasta trebuie apasata numai pana la nivelul de dinaintea blocarii rotilor pentru a se evita deraparea.

4. Abordarea virajelor – Inainte de intrarea in viraj se reduce viteza pana la o limita care sa asigure evitare deraparii. Este interzisa franarea in viraje, iar accelerarea dupa iesirea din curbe se face progresiv pentru a se asigura aderenta maxima.

5. Redresarea autovehiculului intrat in derapaj – In cazul in care derapajul apare pe puntea din fata, se elibereaza acceleratia, se roteste volanul in sens invers deraparii, se schimba intr-o treapta inferioara si se franeaza usor pana masina se redreseaza.

Daca derapajul apare pe punte spate, se elibereaza acceleratia, se roteste volanul in sensul deraparii pentru a se evita rotirea completa a masinii, iar frana nu se actioneaza deloc.

6. Urcarea si coborarea pantelor – La urcarea pantelor se foloseste o treapta de viteza care sa asigure aderenta maxima, de obicei o treapta superioara fata de cea care s-ar folosi in conditii de drum uscat.

La coborare este recomandata folosirea franei de motor, astfel evitandu-se derapajele.

7. Adaptarea vitezei de deplasare – Viteza de deplasare trebuie adaptata in functie de starea in care se afla drumul, mai ales in conditiile in care aderenta poate scade pana la numai 30%.

8. Asigurarea vizibilitatii – Se recomanda curatarea masinii in totalitate de zapada inainte de plecarea la drum. In acest fel se vor asigura conditii de vizibilitate maxima pe vreme nefavorabila si se va evita caderea zapezii de pe plafon sau spulberarea zapezii de pe capota direct pe parbriz.

In conditii de circulatie pe drumuri acoperite cu gheata, zapada sau polei se recomanda sa se faca plinul rezervorului indiferent de numarul de kilometri care urmeaza a fi parcursi, sa se verifice sistemele de iluminare si cel de ventilatie inainte de plecare, sa se doteze masina cu haine si paturi groase si sa se asigure o cantitate minima de lichide si hrana.

De asemenea este indicat sa se detina un smartphone dotat cu GPS care va arata pozitia telefonului indiferent daca acesta are semnal sau nu de la retea.

In cazul inzapezirii trebuie verificat periodic daca teava de esapament este acoperita cu zapada pentru a se evita intoxicarea cu gazele emise de motor.

Peste ce pas sari atunci cand conduci pe zapada? De ce? Comenteaza mai jos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Toate drepturile rezervate © www.ODAT.ro - Chestionare auto DRPCIV