Cum iei permisul de conducere in 9 pasi simpli
Examenul de conducere este pentru multi primul examen al maturitatii, asta daca tinem cont ca multi tineri dau (cu succes) acest examen inainte de cel de bacalaureat. Adevarul e ca pregatirea pentru examenul auto inseamna ore intregi de invatat si parcurgerea repetata a unui cod rutier deloc prietenos, cu limbaj de lemn, care adeseori poate fi interpretat, iar asta e un lucru dificil chiar si pentru cei care sunt obisnuiti sa invete zilnic. Cei mai multi cursanti sunt coplesiti de volumul mare de informatii (probabil si din cauza unei strategii de invatat gresite), de unde si numarul mare de oameni care nu reusesc sa-si ia examenul.
Si totusi, multa lume (nu neaparat doar cei care tocesc) reuseste sa-si ia examenul de conducere din prima, fara sa se strofoace prea mult. Sunt oare acesti oameni mai inteligenti sau mai capabili? 100% nu! Poate putin mai dedicati, dar la acest capitol se poate umbla foarte usor.
Pentru cele ce urmeaza am pregatit o serie de 9 pasi, care daca indepliniti corect, aproape ca asigura obtinerea permisului de conducere si implicit, posibilitatea de a conduce singuri pe drumurile publice. Noi i-am numit pasi (ca parte dintr-o strategie), insa daca vreti, puteti sa considerati respectivele informatii drept… sfaturi.
1. Invatati cele mai importante reguli si nu asteptati sa va explice instructorul de fiecare data cum sta treaba cu circulatia pe drumurile publice si cu manevrarea masinii. In esenta, asta presupune sa invatati cele mai importante reguli de circulatie si pe cat posibil sa va familiarizati cu functionalitatile si particularitatile masinii de scoala.
2. Intrebati fiecare lucru neclar ori de cate ori este nevoie. Nu este absolut nicio rusine sa notati raspunsurile primite si nici sa intrebati de mai multe ori acelasi lucru. Instructorii sunt rabdatori, caci e si in interesul lor sa aiba un procentaj cat mai mare de elevi care obtin rapid permisul de conducere, astfel ca vor explica ori de cate ori este nevoie. Mai mult, daca anumite manevre nu ies asa cum trebuie, intrebati instructorul care sunt greselile pe care le sesizeaza si cum puteti sa le rezolvati. Sigur, e si o chestie de orgoliu sa recunoasteti ca nu va pricepeti suficient de bine, insa in acest caz, orgoliul trebuie lasat la usa pentru a putea obtine permisul.
3. Incercati sa progresati de la o sedinta de condus la alta, atat la capitolul de cunostinte teoretice, cat si la abilitatile practice. Daca o manevra anume nu va place pentru ca nu va iese cum trebuie, atunci exact manevra respectiva trebuie sa o faceti in urmatoarea sedinta de condus, tocmai pentru ca ea sa va intre in reflex. Nu incercati sa scapati de ea, pentru ca invariabil va veti lovi de ea in timpul examenului practic.
4. Nu luati in seama zvonurile si miturile despre scoala de soferi si nici pe cele despre traseu. Cei mai multi oameni care pica tind sa dea vina pe sistem si pe oricare alt lucru decat sa recunoasca faptul ca nu au invatat suficient. Ca atare, vor incerca sa va impuna parerile proprii si sa dea respectivului examen o cu totul alta fata, una total diferita de realitate. Nu-i luati in seama nici pe cei care se lauda ca au invatat tot Codul Rutier in 3 zile. De ce? Pentru ca nu trebuie sa demonstrati nimanui nimic decat siesi. In fond, la examenul de conducere nu sunteti in competitie directa cu ceilalti participanti, ci doar cautati sa obtineti un act.
5. Fiti discreti si nu puneti presiune asupra voastra inutil. Cu alte cuvinte, nu spuneti prea multor oameni ca faceti scoala de soferi sau ca veti da examenul de conducere. Astfel, in loc sa fiti nevoiti sa dati explicatii cu motivele pentru care ati picat si astfel sa dati unora motive sa va barfeasca pe la spate, mai bine tineti pentru voi si comunicati-le prietenilor doar momentul in care reusiti sa obtineti permisul.
6. Ramai calm, indiferent de progresele avute. Indiferent ca progresati mai rapid sau mai lent, este esential sa ramaneti calmi. Doar asa va veti putea concentra pe acumularea de cunostinte, precum si pe imbunatatirea controlului asupra masinilor. Starea de nervozitate are la baza deseori nesiguranta sau nestapanirea unui volum prea mare de informatii rutiere, insa chiar si asa, este esential sa ramaneti calmi. Starea de nervozitate distruge orice sansa de concentrare si implicit, orice sansa de a progresa.
7. Rugati instructorul sa stabileasca sedintele in asa fel incat sa conduceti si pe timp de seara, dar si pe alte categorii de drum decat asfaltul. Sunt sanse mari ca examenul sa se desfasoare in alte conditii atmosferice decat cele cu care sunteti obisnuiti, de unde si nevoia de a fi macar familiari cu cat mai multe conditii de drum.
8. Puteti sa conduceti si fara instructor, dar numai in poligoane libere, deci in nici un caz pe drumurile publice. In principiu, acest lucru e contraindicat in conditiile in care particularitatile masinii difera mult fata de cele pe care se desfasoara orele de curs, dar poate fi de ajutor unora.
9. Cum stiti daca sunteti pregatiti pentru examenul auto practic? Luati o sedinta in compania unui alt instructor. Pe langa faptul ca atmosfera va fi similara cu cea de la examen (in care veti avea o persoana straina in dreapta), va veti putea da seama care este nivelul la care va aflati si daca aveti sau nu nevoie de ore de conducere in plus.
Urmand pasii de mai sus, e aproape imposibil sa nu obtineti permisul de conducere. Toti cei care s-au tinut aproape de planul de mai sus au reusit sa obtina permisul de conducere rapid si fara bataie de cap.
Care din cele 9 sfaturi ti s-au parut cele mai utile? Comenteaza mai jos!
Cred ca sunt cele mai bune sfaturi pe care le-am vazut!!! Cel mai tare si mai realist dintre toate este cel de la pct. 5. Eu am luat permisul,chiar din prima, insa cand alte persoane din anturaj au aflat ca dau pentru permis nu au facut decat sa ma descurajeze si sa imi spuna ca trebuie sa dau de vreo 6-7 ori ca sa iau…De obicei asa este,trebuie sa fim discreti pentru a nu fi prea descurajati in caz de esec sau chiar de dinainte de examen !!!
Eu am luat permisul din prima. Faceam chestionare online si am citit decretul o data, ma tot uitam peste semne si intrebarile la sala le-am luat logic-ma gandeam cum fac in trafic. Este un examen destul de usor daca faci logic intrebarile, esti stapan pe situatie si cunosti semnele de circulatie , decretul-care este logic si usor.La toti care le-am spus cum am facut eu si au facut si ei au luat din prima.
Salut,deci peste o luna o sa bag si eu dosarul iar sfaturile tale m-au ajutat foarte mult,iti multumesc mult de tot
Partea de psihologie, personalitate, comportament, nu o ia NIMENI in calcul. Am observat intr-un autobuz, un tuciuriu care manca seminte, discret, arunca cojile in buzunar. Mi-am zis: uite un tigan care s-a mai civilizat ! Dupa vreo 7, 8 statii il vad ca se ridica si coboara din autobuz. Tocmai cand gandeam ca il categorisisem prea aspru si el imi oferise o lectie, observ sub scaunul lui si vecinatati, un covor grosut de coji de seminte care nu erau mai inainte … Am relatat aceasta intamplare pentru ca se aplica si-n cazul accidentelor. Se face caz ca – in general – cei isteti , capabili sa invete bine la cursurile teoretice si de condus – iau usor carnetul. Problema este ca multi dintre acesti „isteti” au „vicii” de personalitate, de constiinta, afectari, chiar, ale instinctului de conservare, inchipuindu-si ca la adapostul unei caroserii de masina, pot face rabat la conducerea preventiva (atribuita, in general, femeilor sofer), conducand iresponsabil la un moment dat si – precum tiganul de mai sus – „dand cu bata-n balta” cand nu te-asteptai si provocand accidente mortale. Legile sunt mult prea blande in ceeace priveste comportamentul nesabuit la volan. Vorbitul in timpul mersului, la mobil, hand’s free, cu un pasager, sunt la fel de periculoase precum harjoana unui copil de cativa ani cu tatal sau in timpul condusului. O sa se spuna ca este absurd sa interzici vorbitul la tel. sau cu pasagerii, ori ascultatului radioului in timpul mersului dar aceste situatii isi arata periculozitatea tocmai in imprejurarile aparute brusc, cand reactiile ar trebui sa fie promte si nu intarziate de atentia focusata pe alte preocupari in afara condusului.
Realitatea in Iasi, este cu totul alta. Iasul are procentul cel mai mic de obtinere de permise auto. Nu degeaba. Ce este interesant este ca toti dau vina pe cursanti, dar nimeni nu se gandeste ca instructorii sunt varza. Le lipseste calmul, indemanarea si o atitudine corespunzatoare (te fura cel putin 5-10 min la o sedinta).
Mai sunt care dau vina pe politistii de la rutiera, dar nici aia nu pot da permisul la oameni slab pregatiti. In realitate autoritatile nu se intreaba ce se intampla, scolile de soferi nu sunt verificate corespunzator, si uite asa se pierd si timp si bani de aiurea.
Foarte utile si de mare ajutor
Sfatul cu nervozitatea sper sa reusesc sa iau carnteul de soferi va multumesc pentru sfaturi:)
Salutare! Pe data de 31 Ian 2017 am avut examenul de proba practica cu nea politaiul in Iasi si DA, l-am luat din prima! Sincer nu ma simteam indeajuns de pregatit! Sa stiti ca tot ce vor ei este sa se simta in siguranta in dreapta voastra si sa vada ca sunteti siguri pe voi la volan! Examenul a durat pe ceas 30 min desi am crezut ca au trecut cateva ore, in prima parte a examenului nu va puteti imagina cum imi tremura piciorul pe ambreiaj! Dupa vreo 15 min in mintea mea am zis STOP, e doar un om care vrea plimbat si te mai pune sa faci niste manevre, am expirat-inspirat adanc si instant au disparut emotiile iar totul a fost bine! Mentionez ca in prima parte a examenului am fost pus sa fac parcarile laterale, cu spatele si cu fata si nu mi-a iesit niciuna, bineinteles din cauza emotiilor am uitat reperele! Am reusit punand stapanire pe mine insumi! Apoi m-am intalnit cu majoritatea situatiilor cum ar fi intrarea de drumuri inguste unde tragi pe dreapta daca vine un coleg din fata, stradute incredibil de inguste, pietoni sarind pe trecere de dupa stalpi, tramvaie cu usi deschise etc! Nu mi-a venit sa cred cand mi-a spus ca am fost declarat ADMIS! Imi venea sa-l iau in brate ? Concluzie: NU LASATI EMOTIILE SA PREIA CONTROLUL!
Trebue sa recunosc ca sunt o persoana emotiva, si am un comportament impulsiv atat la volan cat si in viata de zi cu zi. In timpul cursurilor practice mai omit unele erori care sunt caracteristice u incepatorilor (semnalizare uitata, intarzierea acesteia ). Lipsa experientei PRACTICE, care dispare dupa luarea carnetului, implica mai multa atentie pentru a controla corect masina, iar aceasta te face sa mai omiti uneori din indicatoare.
Legislatia britanica permite practicarea orelor de sofat pe drumuri public cu conditia sa ai la tine permisul de elev, sa fii asistat (ajutat) de ORCE persoana cu varsta minima de 21 ani si o vechime sofat de minim 3 ani, iar masina sa poarte pe parbriz/luneta litera „L”.
Legislatia romanesca, cu vechea ei traditie de a fi proasta, te obliga sa depinzi de scolile autorizate de sofat, care NU au interesul sa ei prea usor permisul. De aici ore suplimentare, cozi interminabile si asteptari de 3 luni de zile.
Nu demult am incercat sa iau traseul pentru a doua oara in Iasi. Ca martor am constatat ca politistul la picat pe predecesorul meu cu 42 puncte pentru: o parcare paralela esuata, un mic exces de zel la acorsarea tr. pietonilor care erau la 4m de trecere, si 2-3 semnalizari uitate/intarziate. Despre mine nu pot fi obiectiv, dar pe tipul ala nu avea de ce sa-l pice!! cu 42 puncte. Nici macar cu 22 nu se cuvenea. Eu ca martor nu aveam ce za zic, chiar daca eram revoltat. Nu 10 clase, nici 17 nu te face sa fii responsabil la volan, ci amenzile prin posta cu pozele incalcarilor. Iar examenul practic, si MAI ALES cursul practic trebuesc filmate, puse pe stic si studiate acasa. Poate ar fi utila si idea de simulare examen practic in salile scolilor.
Chiar super bune sfaturile! In sfarsit am mai gasit pe cineva care zice sa tinem secret cat se poate. Pentru mine chiar este important, m-am saturat de oameni bagaciosi 🙂