Cele mai proaste masini second hand, dar si cele mai bune
Rezumat:
Achizitionarea unei masini second hand a devenit o practica foarte raspandita de multi ani si pe piata din Romania.
Desi au avantajul de a avea un pret redus fata de o masina noua, sunt foarte multe aspecte de care trebuie sa tinem seama atunci cand incepem cautarea si negocierea pentru o masina rulata. Pentru a fii siguri de calitatea si fiabilitatea viitoarei masini, cumparatorii ar trebui sa se indrepte spre dealeri auto cu experienta si vechime pe piata, care pe langa un istoric cunoscut si verificabil al masinii, ofera revizii la zi si masini second hand cu garantie.
Sigur ca exista marci de masini fiabile si altele mai putin bune, asa ca vom incerca sa realizam un clasament al marcilor de care este bine sa te feresti.
Studiul a fost realizat pentru piata germana, insa tinand cont de faptul ca in ultimul timp, in Romania, sunt importate foarte multe masini din Germania, concluziile acestui studiu pot fi valabile si pentru piata romaneasca.
Masinile second hand cu o vechime de 2 – 3 ani se pot defecta?
Exista marci de masini care au o rata destul de pronuntata de defecte si in aceasta marja de timp, desi este greu de crezut.
Topul este deschis de Dacia Logan (rata de defect de 15.7%) urmata de Alfa Romeo Mito, Fiat Panda, Citroen Berlingo si Ford Ka.
Exista insa si producatori ale caror masini se defecteaza foarte rar. Topul este condus de Mercedes Benz (prezent in top zece cu patru modele), Audi (cu trei modele), Porsche 911, BMW Z4 si Ford Focus.
Masinile cu vechime de 4 – 5 ani care pot avea probleme
Topul autoturismelor care trebuie evitate este „condus” de Fiat Diablo, urmat de Dacia Logan, Renault Kangoo si Chevrolet Matis.
Referitor la masinile „de incredere”, pe langa producatorii germani isi fac aparitia firmele din Japonia. Mazda 3 este unul dintre cele mai fiabile modele, urmata de Porsche 911, Toyota iQ, Volkswagen Polo, Volvo si Mercedes Benz GLK.
Masini second hand cu vechime de 6 – 7 ani
Constructorii francezi sunt recunoscuti pentru calitatea mai slaba a automobilelor, iar aceasta este perioada cand slabiciunile masinilor incep sa devina evidente. Ar trebui sa evitam Renault Laguna, Dacia Logan, Renault Kangoo, Citroen si Fiat Diablo (toate cu o rata de defectare de peste 30%).
Marcile care ar trebui cumparate „cu ochii inchisi” sunt Porsche 911, Mazda 2, Volkswagen Golf Plus, Toyota Auris si Mercedes Benz C.
Automobile de 8 – 9 ani, prea vechi pentru a putea fi achizitionate?
Acest lucru depinde de marca. Surprinzatoare este aparitia pe primul loc al Mercedes Benz (cu modelul ML), urmat de Fiat Stilo, Fiat Diablo si Kia Sorento.
La polul opus se afla Porsche 911, Toyota Corrola Verso, Toyota RAV4, Mazda 2 si Ford Fusion.
Daca discutam de segmentul 10 ani +, Mercedes Benz ML isi mentine „reputatia” de cea mai slaba masina, urmata de Fiat Stilo, Volkswagen Sharan, Ford Galaxy, Ford Ka, Alfa Romeo si BMW Mini.
La polul opus producatorii germani isi confirma reputatia de a fabrica produse robuste si fiabile. Porsche 911 este in continuare prima, urmata de Subaru Forester, Toyota RAV4, Toyota Avensis, Honda Jazz si Toyota Corolla.
O problema o au si masinile second hand fabricate in Italia inainte de 2004. Acestea au fost fabricate intr-o perioada in care Italia a trecut printr-o perioada financiara grea, iar controlul calitatii in fabrici era precar. Majoritatea marcilor italienesti au avut probleme tehnice mari (caroserie, electronica, motor) asa ca ar fi bine sa evitati Alfa Romeo 147, 156 si 166 si cam toate marcile de Lancia si Fiat produse in acea perioada.
Anumite modele englezesti au de asemenea probleme, datorate tot controlului de calitate. A existat o perioada in care acesta nu exista in uzinele auto din Anglia (de altfel Morris Garage (MG) si Rover au si disparut). Ar trebui evitate modelele Land Rover produse inainte de 2007 si unele modele de Jaguar.
Modelele vechi de Kia sunt de evitat nu atat din punct de vedere al fiabilitatii, cat pentru pretul piperat al pieselor de schimb. Aceste costuri provin din faptul ca in Romania nu sunt comercializate piese de schimb aftermarket pentru Kia, ci se pot achizitiona doar piese originale.
Limuzinele vechi care au costat peste 100.000 euro initial, iar acum se vand cu preturi cuprinse intre 4000 si 6000 de euro, sunt categoric in categoria „asa nu”. Modele precum Mercedes Benz S, W220 (fabricat intre 1999 si 2004), BMW seria 7 model E65 fabricat intre 2001 si 2008 sau modelele Audi A8 din prima generatie (1994 – 2002) ar trebui ocolite de departe. Marea lor majoritate sunt intr-o stare precara atat din punct de vedere tehnic cat si estetic, datorita faptului ca au fost masini „de prezentare”a unei anumite categorii sociale, dar au avut parte de piese de schimb ieftine si servisare indoielnica.
Desi este greu de crezut, masinile entry level ale Volkswagen din ultima perioada au probleme de tinichigerie (in special la partea de tobe si catalizatori).
Pentru ca tot s-a discutat de autoturisme ce apartin grupului WV, motoarele 1.2 TSI au numeroase probleme tehnice (turbina, senzori, pistoane, debitmetru, etc), asa ca evitati autoturismele care sunt echipate cu astfel de motor.