Alternatorul masinii. Ce rol are si de ce se strica?

Rezumat:
Alternatorul este una dintre cele mai importante parti ale unei masini, multi considerandu-l a fi inima automobilului. Rolul acestei piese este aceea de a genera energie electrica, alaturi de baterie si de regulatorul de tensiune, energie esentiala pentru pornire, dar si pentru actionarea diverselor componente: lumini, geamuri, alte elemente electrice.
Ceea ce face mai exact este sa converteasca energia mecanica in energie electrica, livrand-o sub forma de curent alternativ (de unde ii vine si denumirea). Din punct de vedere tehnic, poate sa fie denumit cu usurinta o masina de curent alternativ.
Daca in trecut alternatorul nu avea un rol chiar atat de mare, in conditiile in care consumatorii electrici dintr-o masina nu erau chiar atat de numerosi, astazi, aceasta piesa trebuie sa produca energie de pana la 2 kW pentru consumatori si pe langa asta, sa incarce acumulatorul.
Cat costa un alternator si cand trebuie inlocuit?
In mod normal, atunci cand alternatorul se uzeaza, acesta trebuie sa fie inlocuit. Un alternator nou costa aproximativ 400 de lei pentru un Logan, la care se adauga manopera, aproximativ 200 de lei. Costurile pot creste, in functie de modelul automobilului.
Daca se acorda atentie semnelor oferite de masina, costurile pot fi reduse prin apelarea la solutiile de reparatii alternatoare. In comparatie cu costul generat de achizitia unei piese noi, reparatia costa doar cateva zeci de lei.
Pentru a genera economia substantiala si a putea apela cu succes la reparatia unui alternator, soferii trebuie sa stie cu exactitate care sunt principalele semne pe care le ofera un alternator. Conform mecanicilor auto, cele mai importante semne sunt urmatoarele:
- Mirosul de incins. Atunci cand alternatorul este defect, zona motorului incepe sa aiba un miros de incins. Acest miros este cauzat de o presiune mai mare pe curelele cu ajutorul carora se face transmisia si de o functionare incorecta a rotii de transmisie. Cei care au mai avut de a face cu alternatoare defecte isi vor da seama ca este ceva in neregula, in conditiile in care mirosul este unul specific.
- Aparitia in bord a martorului in forma de baterie. Acesta se aprinde, in mod normal, atunci cand este pus contactul, insa de regula dispare. Daca ramane aprins, sunt sanse mari sa fie probleme legate de alternator sau de alte piese din sistemul de incarcare.
- Fluctuatii la faruri si la lumini. Uneori, atunci cand alternatorul incepe sa nu mai functioneze corect, acesta prezinta anumite fluctuatii atunci cand autoturismul este la relanti.
- Sunete ciudate venite de la motor. Un alt simptom des intalnit este aparitia unui marait din zona motorului, in locul torsului placut auzului.
- Automobilul reactioneaza greu la pornire. Tot din zona incarcarii apare si o pornire greoaie. Daca masina reactioneaza greu sau nu mai porneste, este posibil sa fie o problema de la alternator sau de la baterie.
Se poate verifica daca alternatorul este bun?
Da! Metoda este destul de simpla, insa pentru verificare este nevoie de un voltmetru. Acesta trebuie sa se seteze la 20 V, dupa care trebuie sa fie pornit motorul. Orice voltmetru are doua cleme, una rosie si una neagra. Cea rosie trebuie sa fie conectata la borna rosie a alternatorului iar cea neagra trebuie sa fie pusa pe un element metalic al masinii.
Daca alternatorul este bun, afisajul voltmetrului trebuie sa arate aproximativ 14 V. Nu este nicio problema daca sunt 13.8 sau 14.2. Daca, in schimb, valorile sunt mai mari de 15 V sau mai mic de 13.5 V, este necesara apelarea unui mecanic care se pricepe la reparatii alternatoare.