Viitorul BMW ConnectedDrive prezentat in trei scenarii de utilizare
Viitorul BMW ConnectedDrive prezentat in trei scenarii de utilizareBMW Vision ConnectedDrive integreaza o multitudine de solutii tehnologice cu un mare potential în viitor. Toate aceste functii se bazeaza pe o serie de proiecte concrete de cercetare si predezvoltare. Inginerii din cadrul BMW Group lucreaza deja la transformarea functionalitatii prezentate în realitate. Sub forma a trei scenarii diferite, BMW Vision ConnectedDrive ilustreaza cea ce ne va putea oferi BMW ConnectedDrive în viitor.Confort – automobilul este propriul tau majordom.În cadrul primului scenariu BMW Vision ConnectedDrive, te afli singur în automobil. Dupa ce te-ai urcat, terminalul smartphone pe care îl ai se conecteaza automat la automobil, aplicatiile specifice sunt activate si pot fi accesate din meniul principal al masinii pe panoul de instrumente liber programabil. Automobilul se sincronizeaza imediat cu programul tau si stie ca foarte curând ai programata o întâlnire cu un coleg pentru a lua prânzul. Transfera adresa restaurantului în sistemul de navigatie si cauta cel mai potrivit traseu astfel încât sa ajungi la timp la destinatie. Informatiile cele mai proaspete cu privire la trafic sunt o componenta în functie de care se alege ruta, precum si preferintele prestabilite, de exemplu pentru un traseu mai rapid sau mai eficient. În plus, optiunile de parcare sunt si ele luate în considerare, precum si variantele alternative de a ajunge prin intermediul transportului public.Pe drum spre restaurant, primesti un mesaj text de la coleg. Esti avertizat prin Head-Up Display de receptionarea mesajului, îl poti citi pe panoul de instrumente sau îti este citit automat prin functia text-to-speech. Colegul te anunta ca a ajuns deja la punctul de întâlnire, dar restaurantul este prea aglomerat. Îti cere sa propui o alternativa. Atunci poti activa BMW Assist Information Service. Operatorul personal din BMW ConnectedDrive Call Centre cauta o solutie potrivita în apropiere si, odata ce esti de acord cu propunerea lui sau a ei, va face o rezervare în numele tau. Concierge Service transmite si informatiile cu noua adresa spre sistemul de navigatie al automobilului tau, confirmi noua destinatie si sistemul de orientare intra în functiune. Dupa aceea, activezi functia de mesaje text a automobilului si, utilizând optiunea speech-to-text, dictezi un mesaj cu adresa noului restaurant pentru a fi transmisa colegului.Localul alternativ este situat la etajul 25 al unei cladiri foarte înalte, cu parcare proprie. Când ajungi, automobilul indica cel mai apropiat loc de parcare si îti recomanda sa îl folosesti prin afisarea planului foarte detaliat pe Head-Up Display. Înainte de a parasi automobilul si de a se deconecta terminalul smartphone, masina transmite o miniharta catre telefonul mobil, cu detaliile ultimilor metri, prin cladire, spre restaurant. Mobilul va prelua astfel functia de orientare. Dupa ce ai iesit din automobil, masina efectueaza singura maneverele de parcare si se plaseaza pe locul selectat.Conectarea asigura cel mai ridicat nivel de confort al navigarii.Scenariul demonstrat aici ilustreaza în principal utilizarea viitoare a navigarii prin retea, functiile de parcare confortabila si integrarea maxima a dispozitivelor electronice. În prezent, prin serviciile de mobilitate precum cautarea parcarii, un conducator BMW nu doar ca va fi ghidat prin parcare sau spre un loc de parcare, dar functia BMW Parkinfo va arata automat toate locurile disponibile din respectivul garaj. Pe teritoriul Germaniei, peste 820 de parcari furnizeaza deja acesta informatie. Proiectul de cercetare „Remote Controlled Parking” a demonstrat, înca din faza de prototip, posibilitatea unui sistem de parcare automata a automobilul. Odata ce toti pasagerii au parasit masina, automobilul intra singur în garaj. Aceasta manevra este activata prin utilizarea cheii masinii. Acesta este doar un exemplu al modului în care sistemele de asistenta, aflate în conexiune cu mediul, pot furniza în viitor functii de condus automat, foarte pretioase pentru clienti.Cu începere din 2006, conducatorii modelelor BMW care utilizeaza „Send to Phone” au fost capabili sa îsi încarce ultima etapa a calatoriei pe telefonul mobil pentru a a ajunge usor pâna la destinatia finala. Navigatia prin intermediul automobilului si a dispozitivelor electronice, pe arii vaste care nu apar pe actualele harti de navigatie si chiar în interiorul cladirilor, este în faza de dezvoltare de catre specialistii BMW Group ca parte a proiectului de cercetare „microNavigation”.MINI Connected si BMW Connected sunt ilustrari deosebite ale legaturii strânse care exista între lumea terminalelor smartphone si arhitectura automobilelor. Printre altele, Webradio, Facebook si Twitter pot fi accesate în automobil prin intermediul unei aplicatii speciale. În viitor, în acest domeniu vor exista multe îmbunatatiri, datorita particularitatilor sistemului, bazate pe aplicatii. Acestea vor fi integrate simplu prin actualizarea aplicatiei. Recunoasterea dispozitivelor electronice nu este singurul domeniu în care s-au facut pasi importanti.Astazi, automobilul poate citi mesaje prin utilizarea functiei text-to-speech; în prezent, ca parte a proiectului de cercetare „MessageDictation”, inginerii BMW lucreaza la recunoasterea textului liber astfel încât conducatorul sa fie capabila „sa scrie” un mesaj text sau un e-mail prin simpla vorbire, fara sa ia mâinile de pe volan.Universul infotainment în automobil.În cel de-al doilea scenariu BMW Vision ConnectedDrive, vei experimenta ceea ce BMW ConnectedDrive va oferi în viitor în materie de infotainment. La începutul acestui scenariu, joci rolul pasagerului. În timp ce vizitezi pentru prima data un oras, activezi Emotional Browser printr-un ecran tactil de pe panoul de instrumente. Astfel porneste Passenger Information Display, aflat tot pe panoul de instrumente. Imediat primesti informatii, formatate asemeni articolelor din reviste, cu privire la puncte de atractie precum cafenele, muzee sau obiective turistice din apropiere. Emotional Browser îsi ofera posibilitatea de a filtra cu usurinta informatiile care îti sunt necesare, pot fi organizate sau se poate schimba formatul afisarii.Treci pe lânga o cafenea renumita pentru muzica buna. Emotional Browser îti indica faptul ca o selectie a melodiilor interpretate în cafenea este disponibila ca audio stream. Vezi titlurile si te decizi ca vrei sa asculti muzica. Trimiti selectia catre conducator cu o simpla miscare a mâinii. Aceasta este afisata pe panoul de instrumente în momentul în care automobilul stationeaza la urmatoarea intersectie. Selectia îi place si conducatorului si acesta confirma ca vrea sa asculte muzica prin utilizarea volanului multifunctional sau prin controlerul iDrive. Streaming-ul audio este activat si coperta selectiei apare în meniu, sub Entertainment/Multimedia, si este afisata cât ruleaza muzica.Dupa ce ai ales o muzica buna, te decizi ca vrei sa afli mai multe despre cladirile din zona si activezi filtrul „arhitectura”. Emotional Browser îti arata acum informatii despre punctele de interes arhitectonic. În timp ce ti se furnizeaza informatii detaliate pe display, pe Head-Up Display sunt prezentate, discret, particularitati ale punctelor de interes arhitectonic de la cladirile pe care i le-ai sugerat conducatorului.O cladire te intereseaza în mod deosebit, asa ca alegi informatii detaliate despre ea. Este un muzeu care în prezent gazduieste o expozitie pe care o consideri deosebit de interesanta. Un gest este suficient pentru a transfera mai multe informatii detaliate despre expozitie pe panoul de instrumente al conducatorului si pentru a propune muzeul ca urmatoarea destinatie. Conducatorul poate fie sa afle mai multe detalii, fie sa accepte direct adresa ca noua destinatie pentru sistemul de navigatie. Odata ce a fost confirmata, automobilul informeaza conducatorul de distanta pâna la cladire, durata calatoriei si face sugestii pentru trasee alternative. În timpul calatoriei poti cumpara bilete online pentru expozitie. Imediat ce destinatia se afla în câmpul vizual, conducatorul primeste o imagine reala extrem de detaliata a acesteia, ceea ce contribuie semnificativ la completarea ultimei etape a calatoriei.Informatii pe baza locatiei (location based information) si functionalitate filtrata inteligent.Scenariul BMW Vision ConnectedDrive Infotainment este bazat, în principal, pe informatiile generate pe baza locatiei. Sunt prezentate doar informatiile cu privire la zona care se încadreaza într-un perimetru clar, predefinit. Functia de filtrare permite ca informatiile disponibile sa fie sortate în functie de continut si sa fie afisate ca o selectie specifica, personalizata. Aceste filtre pot fi facute înainte de începerea calatoriei, de acasa, sau pot fi efectuate spontan, în automobil. Informatiile adaptate individual sunt obtinute din date brute. Filtrele functioneaza semantic, ordonând informatiile nu doar dupa cuvinte-cheie, ci si dupa întelesurile asociate cu acel cuvânt-cheie. Pe lânga „arhitectura”, filtre precum „activitati de timp liber” sau „evenimente” afiseaza programul cinematografelor, al concertelor si al expozitiilor aflate în apropiere – în functie de preferintele setate sau învatate.Filtrele predefinite nu sunt fixe. Acestea pot fi adaptate în functie de preferintele individuale sau pot fi redefinite. Serviciile în functie de locatie permit ca informatiile disponibile sa fie utilizate pentru a crea o harta digitala a orasului sau pentru a rezerva bilete, completate cu datele potrivite din calendarul digital.Servicii în functie de locatie la toate automobilele BMW – disponibile chiar acum.Înca de la începutul anului 2002, BMW ConnectedDrive a început sa utilizeze serviciile în functie de locatie, optiune posibila prin intermediul Information Service – accesat fie de pe un calculator cu acces la internet, fie prin utilizarea accesului la internet în automobil. În 2007, acestea au fost suplimentate cu Google Local Search, iar în 2010 s-au extins înca o data, prin includerea fotografiilor destinatiei furnizate de Google Panoramio si Street View. Adresele gasite pot fi transferate direct catre sistemul de navigatie. Suplimentar, BMW ConnectedDrive Information Service este mereu disponibil prin telefon cu cele mai bune raspunsuri la întrebarile tale – cu programe sau preturi de acces, de exemplu. La orice tip de întrebare – locatia unui magazin fara taxe, informatii de zbor, cel mai apropiat centru DIY sau adresa unui prieten -, primiti raspuns complet de la un operator telefonic. Daca doriti asa, Information Service va transmite adresa si datele de contact ale destinatiei voastre catre sistemul de navigatie al automobilului. Apoi, adresa este confirmata prin apasarea unui buton de pe controlerul BMW iDrive.În dorinta de a face optiunea de filtrare si mai intuitiva în viitor, BMW Group face cercetari în procesarea semantica a informatiilor. Mood-Based Playlist este un exemplu bun. Aceasta particularitate ofera conducatorului un acces rapid si intuitiv la melodiile pe care este interesat sa le asculte la un anumit moment. Selectia de melodii nu este limitata doar la colectia personala de acasa sau la playerul MP3, ci este extrasa si din informatii complexe din Internet. Bazat pe starea selectata, Mood-Based Playlist reuneste o preselectie de melodii pentru conducator, pe care acesta o poate reduce ulterior prin aplicarea anumitor parametri precum genul sau durata. Conducatorul este delectat cu o selectie personalizata de melodii extrasa din milioane de cântece – rapid, simplu, fara cautari complicate si disponibila oriunde.Priveste în perspectiva, fi în siguranta.În ultimul scenariu, ne aflam din nou în oras. Împreuna cu pasagerul tau, calatoresti pe strazi aglomerate. Sistemul de navigatie este activat. Prin intermediul Head-Up Display tridimensional, dispui de toate informatiile relevante cu privire la calatorie precum viteza, consumul de combustibil si detaliile de navigatie aflate chiar în câmpul tau vizual. Prin functia augmented reality, informatiile de navigatie apar ca si cum ar fi chiar pe strada si îti arata calea ce trebuie urmata. În plus, panoul de instrumente liber programabil afiseaza harti bidimensionale cu împrejurimile, cu traseul tau evidentiat pe ele. Pasagerul urmareste un film pe Passenger Information Display aflat în fata lui. În tot acest timp, sistemul de senzori monitorizeaza constant spatiul din jurul automobilului si de-a lungul traseului ales.Atentie! Mai multe semafoare de pe traseul tau tocmai s-au defectat. Imediat, automobilul proiecteaza un avertisment direct în câmpul tau vizual pe Head-Up Display. Simultan, panoul de instrumente îti furnizeaza o harta a zonei afectate, pe care îti indica în detaliu si cu precizie care sunt semafoarele iesite din functiune pe traseul tau. De asemenea, avertismentul opreste si filmul care ruleaza pe ecranul pasagerului astfel încât nimic sa nu îti distraga atentia de la pericolele ce pot urma. În toate situatiile în care BMW ConnectedDrive emite un avertisment, principiul fundamental este ca avertismentul are prioritate în fata oricarei alte informatii. Astfel ti se ofera cea mai buna sansa sa observi situatia, sa o evaluezi si sa reactionezi corespunzator. Dupa primul avertisment de urgenta, pictograma de avertizare se muta în lateral, pentru a îti aminti sa acorzi o mai mare atentie decât de obicei în timp ce îti continui calatoria. Filmul se reia de acolo de unde a fost oprit.Sa faci invizibilul vizibil – senzorii care pot vedea dupa viraj.Chiar înaintea intersectiei unde se afla primul semafor nefunctional, un nou avertisment apare: pericol de coliziune! Înainte ca respectiva intersectie sa fie în câmpul tau vizual, automobilul a facut schimb de informatii cu alte masini din trafic aflate pe acelasi traseu si a recunoscut o situatie potential periculoasa. O masina se apropie de intersectie cu viteza foarte mare, din partea stânga, si nu se afla pe drumul cu prioritate. Daca ambele automobile îsi pastreaza actualele traictorii si viteze, o coliziune este probabila. Automobilul tau te avertizeaza imediat de posibila coliziune printr-un semnal pe Head-Up Display si evidentiaza apropierea masinii pe harta de pe panoul de instrumente. Din nou, filmul de pe ecranul pasagerului este oprit. Imediat ce cealalta masina îti apare în câmpul vizual, aceasta va fi evidentiata de o schita reala foarte detaliata. Astfel ai ocazia sa frânezi la timp, sa lasi cealalta masina sa treaca si sa eviti un posibil accident.Un automobil iese brusc dintr-un loc de parcare de pe partea dreapta. Sistemul de senzori înregistreaza imediat acest lucru si indica, drept potential pericol respectiva masina pe Head-Up Display. Automat sunt actionate frânele, care îti reduc viteza, iar schimbarea brusca de viteza creste sansele sa îti atraga atentia pentru o reactie rapida – fie sa frânezi în continuare, fie sa efectuezi o manevra de evitare. Dupa ce scanarea periferica a indicat faptul ca actiunea de evitare nu va fi periculoasa, automobilul face, simultan, o sugestie de evitare pe ambele afisaje, sub forma unei sageti pozitionata peste benzi. Afisarea optiunilor disponibile într-o maniera foarte clara permite conducatorului sa înteleaga rapid situatia, astfel încât sa reactioneze intuitiv, prompt si corespunzator.Comunicarea Car2Car si actiunile automate.În timpul acestei succesiuni scurte de evenimente, dotarile de siguranta ale BMW Vision ConnectedDrive te-au avertizat cu privire la trei situatii critice si te-au ajutat sa eviti doua accidente. Acest scenariu demonstreaza potentialul comunicarii între automobile, recunoasterea avansata a obiectelor si echipamentele, partial automate, de siguranta. BMW Group a facut cercetari extinse în aceste domenii timp de mai multi ani si a dezvoltat functii principale, cum ar fi sistemul de recunoastere a pietonilor BMW Night Vision, la un nivel de la care a fost posibila introducerea în productia de serie.Schimbul direct de informatii prin intermediul comunicarii între automobile (Car2Car) permite masinii „sa priveasca în perspectiva” si „sa vada dupa viraj”. Astfel, poate determina unde sunt pietoni sau alte automobile si cum se raporteaza traiectoria acestora la traseul automobilului tau, putându-se recunoaste situatiile critice înca din faza incipienta. Combinarea dotarilor de siguranta partial automate cu un sistem sofisticat de recunoastere a mediului prin intermediul senzorilor si prin consolidarea datelor agregate, te pune în pozitia de a efectua o manevra controlata de urgenta în cazul aparitiei unei situatii critice – fie o frânare brusca, fie o evitare, în functie de situatie.Principiul fundamental al dotarilor de siguranta BMW ConnectedDrive: atâta timp cât conducatorul este capabil sa ia o decizie, actiunea lui are întotdeauna prioritate fata de orice interventie activa din partea automobilului. Numai daca persoana de la volan nu reactioneaza potrivit sau este incapabila sa reactioneze, masina va oferi sprijin sub forma unei interventii automate limitate, numai în ultima instanta.Starea de cercetare curenta la BMW Group.Într-o multitudine de proiecte de cercetare, inginerii BMW Group lucreaza deja la transformarea în realitate a scenariilor ilustrate. În proiectele AMULETT si Road Junction Assistant, sistemele cooperative de senzori si comunicarea între automobile prin WLAN permite în prezent prototipurilor „sa vada dupa viraje” si sa recunoasca pietonii sau masinile înainte sa intre în raza vizuala a conducatorului auto. Daca exista riscul unei coliziuni, automobilul avertizeaza conducatorul astfel încât acesta sa frâneze sau sa faca o manevra de evitare. În ambele proiecte, daca nu mai este timp pentru a evita accidentul, automobilul va încetini singur. Sistemul activ de frînare de urgenta este un proiect de cercetare în care automobilul este capabil sa recunoasca pericolul unei coliziuni critice din spate. Acesta transmite un avertisment dupa un scenariu cu mai multe etape si, daca este necesar, va decelera automobilul pâna la oprire pentru a evita accidentul, chiar si la viteze mari.Inginerii de dezvoltare de la BMW Group lucreaza si la asigurarea suprafetei de-a lungul automobilelor. Într-un prototip realizat de membri proiectului Lateral Collision Avoidance, sistemele de asistare a conducatorului previn automobilul sa se apropie prea mult în lateral de o alta masina si sa evite coliziunile. Daca un automobil se apropie sub o distanta prestabilita, afisajul comuta de la oferirea informatiilor la transmiterea unui avertisment, completat cu o usoara manevra de virare, care poate fi ignorata în orice moment. În cazul în care conducatorul urmeaza aceasta actiune implicita, coliziunea iminenta va fi evitata. Deja disponibil pentru toate automobilele echipate cu Pilot automat cu functia Stop&Go (Active Cruise Control), un sistem automat de evitare a coliziunilor frontale avertizeaza conducatorul auto de pericolul unui accident si, în ultima faza, realizeaza o interventie asupra frânelor pentru minimizarea energiei de impact. Un crash test în premiera mondiala, realizat cu un BMW Seria 5 Sedan echipat cu acest sistem, a relevat eficienta acestuia, energia de impact fiind redusa cu aproximativ 60%.Pentru efectuarea automata a manevrelor de evitare, o zona mare în jurul automobilului trebuie monitorizata cu precizie pentru a se lua în calcul traficul care vine din toate sensurile.Pe lânga acestea, automobilul trebuie sa fie capabil sa se orienteze. Aceasta capacitate este demonstrata de prototipul realizat pentru proiectul de dezvoltare avansata „Traffic Congestion and Tailback Assistant”. Tempomatul inteligent si optiunea de mentinere a distantei se ocupa acum nu doar de accelerarea liniara, ci îndeplineste, într-o oarecare masura, si functia de pilot automat, pastrând astfel automobilul pe banda sa. Din moment ce spatiul monitorizat în jurul automobilului este limitat – mai ales la viteze mari -, acest proiect are ca principal obiectiv sporirea nivelului de confort si nu de a dezvolta un sistem complet automat.Proiectul de cercetare „Emergency Stop Assistant” demonstreaza utilizarea acestor tehnologii în interesul sigurantei. În cazul unei urgente pe autostrada în care conducatorul are o problema medicala si si-a pierdut cunostinta, automobilul este dirijat automat peste mai multe benzi si opreste în siguranta. În acelasi timp, contacteaza serviciul de urgenta printr-un apel foarte detaliat.În prezent, clientii pot beneficia deja de sistemele sofisticate de asistare a conducatorului la automobilele BMW Group. Camera integrata în sistemul BMW Night Vision este capabila sa detecteze pietonii si animalele la amurg sau noaptea, dar si analizeaza imaginile captate, recunoaste oamenii, calculeaza culoarele de coliziuni posibile si avertizeaza conducatorul cu privire la pericolele abia perceptibile cu ochiul liber sau care sunt neobservabile. Siguranta este îmbunatatita la actuala gama de modele BMW si prin Active Cruise Control sau prin Advanced Emergency Call de la BMW ConnectedDrive.