Ultimului BMW Art Car in premiera mondiala la Centrul Pompidou din Paris
Ultimului BMW Art Car in premiera mondiala la Centrul Pompidou din Paris
Ultimului BMW Art Car, realizat de Jeff Koons, prezentat în premiera mondiala la Centrul Pompidou din Paris.
Automobilul va participa la Cursa de 24 de ore de la Le Mans.
Pe 1 iunie, la premiera celei de-a 17-a editii a proiectului BMW Art Car, Jeff Koons a dezvaluit si a semnat opera în fata a 300 de invitati speciali din lumea întreaga. Locatia acestui deosebit eveniment a fost Centrul Pompidou, una din cele mai prestigioase institutii culturale de arta moderna si contemporana de pe mapamond. Este exact acelasi loc unde Roy Lichtenstein a prezentat si si-a lasat autograful pe proiectul sau Art Car, în 1977.
Urmând traditia lansata de Calder, Stella, Lichtenstein si Warhol, BMW a anuntat ca cea de-a 17-a editie a proiectului Art Car, creata de Jeff Koons, va participa acolo unde au facut-o si primele obiecte de arta ale legendarilor artisti – la Cursa de 24 de ore de la Le Mans, întrecere programata pentru 12-13 iunie 2010. „Pânza” lui Koons este un model BMW M3 GT2 care a fost omologat pentru a putea lua startul la editia din acest an a celei mai faimoase curse de anduranta din întreaga lume.
În data de 2 iunie, între 11.00 si 21.00, ora locala, publicul va avea ocazia de a admira proiectul Art Car, expus în Forum la Centrul Pompidou. Accesul este cu intrare libera. La ora 17.30, Jeff Koons va participa la o sesiune de autografe în cadrul librariei oficiale a muzeului. Pentru ora 18:00, în cadrul Forumului muzeului, este programata o discutie libera despre opera sa cu Alain Seban, presedintele Centrului Pompidou.
Procesul de design
Ca parte a procesului de creatie, artistul si-a îndreptat atentia asupra istoriei inscriptionarii masinilor de curse, a exploziilor de lumini si a vitezei. Grafica ce a rezultat evoca puterea, miscarea si lumina. Artistul utilizeaza tonalitatile cromatice saturate – specifice pentru lucrarile lui – pe un fundal negru ce contrasteaza cu interiorul argintiu al automobilului, de asemenea ales de Koons. Designul subliniaza imaginea dinamica a unui automobil de curse, chiar si atunci când stationeaza.
„Aceste automobile sunt precum viata, sunt puternice si dispun de foarte multa energie”, a declarat Koons. „Poti concura cu ele, sa te alaturi lor si sa te lasi transpus cu energia lor. Exista o imensa putere sub acea capota si vreau sa-mi las ideile sa fie transpuse pe automobil – sa realizez o conexiune reala cu acea putere.”
Pe durata mai multor luni Koons a avut o colaborare strânsa cu echipa BMW din München – în care aptitudinile sale s-au contopit cu ingineria sofisticata a marcii BMW – pentru a se asigura ca cea de-a 17-a editie a proiectului BMW Art Car va fi gata la startul cursei de 24 ore de la Le Mans.
Prin faptul ca a calatorit de mai multe ori în Germania dupa declaratia facuta la 2 februarie, când s-a anuntat ca Jeff Koons va crea al 17-lea BMW Art Car, artistul a lucrat cu inginerii si designerii de la BMW pentru a putea explora în detaliu materialele si optiunile de aplicare care se vor dovedi cruciale în optimizarea atât a esteticii, cât si a aerodinamicii automobilului. Prin faptul ca a lucrat cu versiuni tridimensionale generate pe computer ale modelului BMW M3 GT2, Koons a putut simula aplicarea designului pe suprafata masinii si a putut sa-l evalueze din toate unghiurile.
La 23 februarie, Koons s-a alaturat echipei de curse BMW ce participa în American Le Mans Series la testele desfasurate la Sebring, în Florida. Koons a avut posibilitatea de a experimenta din cockpit experienta pe care o ofera M3 GT2 pentru a întelege mai bine senzatia de viteza oferita de automobil. Asa cum a descris Koons, a asistat la „performantele brute, nefiltrate” ale modelului M3 GT2 din scaunul unei masini de curse ce a facut istorie, BMW M1. De asemenea, Koons a pilotat un model BMW M3 Coupé pe circuit pentru un plus de exercitiu dinamic.
Sub directa îndrumare si supervizare a lui Koons, proiectul sau BMW Art Car a fost produs în cooperare cu o echipa de ingineri si designeri BMW la Schmid Design, în Bavaria. Provocarea de a crea proiectul BMW Art Car a însemnat utilizarea materialelor usoare si a designului care nu va interfera cu aerodinamica si masa unui model de competitie.
Coordonarea a fost o alta problema, pentru ca nu s-au scurs decât doua luni între primele schite de design si premiera mondiala de la Paris. Acesta este motivul pentru care a fost utilizat tiparul digital pe automobilul învelit în vinil, acoperit de un dublu strat transparent pentru evidentierea culorii. Pentru aplicarea pe caroserie a sutelor de linii dinamice concepute de Koons, designul CAD a fost transferat din tridimensional în bidimensional pentru procesul de tiparire si apoi aplicat cu migala pe întregul automobil, precum si pe diferitele piese de schimb. Designul conceput de Koons încorporeaza o multitudine de culori contrastante care au rolul de a comunica estetica puterii. Conceptul a fost transformat în linii de culoare puternic ascutite. Gazele de evacuare au fost reprezentate pe partea din spate a automobilului pentru a simula puterea acestuia. În plus, doua inele grafice amplasate pe partea din spate reprezinta accelerarea supersonica.
Koons si BMW
Bazele colaborarii dintre Koons si BMW au fost puse în 2003, când el si-a exprimat dorinta de a crea un model pentru proiectul BMW Art Car. Relatia sa cu BMW a început în urma cu mai bine de doua decenii, când a condus un model BMW în perioada în care a locuit în München, orasul unde se afla sediul BMW Group. Koons este cunoscut si pentru aprecierea sincera a automobilelor. La începutul acestui an, Bono, solistul vocal si vedeta trupei U2, l-a numit unul dintre artistii ideali pentru a crea designul unui automobil care sa faca lumea sa se re-îndragosteasca de masini.
Procesul creator al lui Koons pentru BMW Art Car oglindeste tehnici, unele împrumutate din designul si dezvoltarea transporturilor, pe care el le utilizeaza regulat pentru productiile artistice. Spre exemplu, în crearea sculpturilor monumentale ale lui Koons, studioul sau utilizeaza modele CAD tridimensionale pentru a evalua suprafetele, le asambleaza prin metode întâlnite în atelierele de motociclete si le coloreaza într-o maniera bazata pe tehnici sofisticate de vopsire din industria auto.
Cursa de 24 ore de la Le Mans
În aprilie 2010, directorul BMW Motorsport, Mario Theissen, a anuntat pilotii care vor participa la cursa de 24 ore de la Le Mans. Andy Priaulx (Marea Britanie), Dirk Müller (Germania) si Dirk Werner (Germania) vor lua startul la volanul BMW Art Car cu numarul 79. Jörg Müller (Germania), Augusto Farfus (Brazilia) si Uwe Alzen (Germania) vor pilota modelul BMW Le Mans cu numarul 78.
Cursa de 24 ore de la Le Mans este cea mai veche întrecere de anduranta din lume, oricare ar fi disciplina auto, si este organizata anual cu începere din 1923, în apropierea orasului Le Mans, regiunea Sarthe, în Franta. Deseori cunoscuta si sub numele de Grand Prix-ul Andurantei, cursa este organizata de Automobile Club de l’Ouest (ACO) si se desfasoara pe un circuit ce cuprinde drumuri publice care au fost închise traficului. Competitia are rolul de a testa nu doar abilitatea pilotului si a automobilului de a fi cei mai rapizi, dar si de a rezista pe durata a 24 de ore.
Participant la licitatii, dar si pilot de curse, francezul Hervé Poulain a fost primul care a avut ideea de a cere unui artist sa picteze un automobil cu care el însusi sa ia startul în celebra întrecere. În 1975 a colaborat cu artistul american Alexander Calder pentru a picta o masina de curse BMW, punând astfel bazele proiectului. Experimentul Art Car a fost continuat imediat: un an mai târziu, Sam Posey – copilotul automobilului Art Car realizat de Calder – i-a prezentat lui Frank Stella ideea unor BMW Art Cars. Artistul din New York a acoperit un model BMW cu fundalul sau tipic, o grila. Munca lui Stella a fost urmata de o serie de artisti pop celebri: Roy Lichtenstein, Andy Warhol si Robert Rauschenberg. Cu exceptia lucrarii Art Car a lui Rauschenberg, toate celelalte au luat startul în Cursa de 24 ore de la Le Mans, unele înregistrând un succes remarcabil. În 2007 ultima creatie, o instalatie unica, a fost dezvaluita de catre Olafur Eliasson sub forma „Your mobile expectations: BMW H2R project”.
BMW M3 GT2
Derivat dintr-un automobil sport BMW M3 de mare performanta, BMW M3 GT2 dispune de un motor V8 cu capacitatea de 4,0 litri, ce dezvolta o putere maxima de 500 CP, de un sasiu evoluat, frâne de curse si de utilizarea la scara larga a materialelor usoare. Capabil sa atinga 160 km/h în 3,4 secunde, BMW M3 GT2 este deja considerat ca un candidat serios la victorie în cursa din acest an, desi intra în categoria masinilor aflate la debut.
Pentru revenirea în cursa de 24 de ore de la Le Mans, echipa BMW Motorsport este sustinuta de numerosi parteneri de succes. Acesta este motivul pentru care BMW M3 GT2 va purta emblemele Castrol, Crowne Plaza, Dunlop, Randstad, Sympatex, LuK, H&R, BBS si NGK în timpul întrecerii ce va avea loc pe „Circuit de la Sarthe”.
35 de ani de Art Car
Începând din 1975, artisti renumiti din lumea întreaga au fost implicati în transformarea automobilelor BMW în opere de arta. În 2010, Colectia BMW Art Car îsi sarbatoreste a 35-a aniversare, ocazie cu care reputatul artist international Jeff Koons prezinta cea de-a 17-a lucrare a proiectului.
Cele 17 „sculpturi mobile” care au fost pâna acum prezentate în cadrul colectiei au inclus lucrari semnate de artisti precum Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, A.R. Penck, David Hockney, Jenny Holzer, Olafur Eliasson si Jeff Koons. Proiectul Art Car a avut o contributie importanta în evolutia artei, designului si tehnologiei în ultimii 35 de ani. Automobilele sunt considerate unele din cele mai reprezentative opere de arta ale perioadei si au fost expuse în cele mai importante muzee ale lumii precum Luvru din Paris, Royal Academy din Londra, Muzeul Whitney de Arta Moderna din New York, Palazzo Grassi din Venetia, Muzeul Powerhouse din Sydney si Muzeele Guggenheim din New York si Bilbao. Si în viitor, în cadrul expozitiilor internationale, proiectele Art Car vor ilustra fascinanta legatura dintre arta si tehnologie.
Ideea din spatele colectiei – de a avea un automobil cu designul creat de un artist – a apartinut lui Hervé Poulain, un francez pasionat de licitatii, dar si un entuziast pilot de curse. La initiativa lui, americanul Alexander Calder a conceput propriul sau model BMW destinat curselor – BMW 3.0. CSL – la începutul anilor 70. Primul automobil care a reunit lumea artei si cea a curselor cu motor a luat parte la cursa de 24 de ore de la Le Mans. Primirea entuziasta a fost sursa de inspiratie care a condus BMW catre crearea Colectiei Art Car.
Între 2006 si 2009, proiectele BMW Art Car au fost trimise într-un turneu mondial prelungit prin muzee din Malaysia, Singapore, Filipine, Coreea de Sud, Australia, India, Taiwan, China, Rusia, Japonia, Africa, SUA si Mexic.
Numarul de start al masinii lui Koons, „79”, aduce un omagiu lucrarii realizate de Andy Warhol în 1979. Masina lui Warhol a avut alocat numarul „76”, ca o recunoastere pentru opera lui Frank Stella din 1976, ambele modele participând la cursa de la Le Mans.
Sediul tuturor proiectelor BMW Art Car este Muzeul BMW din München. Din luna septembrie, a 17-a editie a proiectului BMW Art Car, creata de Koons, va fi prezentata împreuna cu câteva dintre predecesoarele sale.
Cu peste 100 de proiecte majore în lumea întreaga, programele culturale ale BMW Group sunt o parte integranta a contributiei companiei la dezvoltarea societatii de-a lungul ultimilor 40 de ani. Pe lânga arta contemporana, arhitectura si design, muzica clasica si cea jazz sunt componente de baza ale acestui angajament.
BMW si implicarea în proiecte culturale
La nivel international BMW a deschis implicarea în proiecte culturale de anvergura cu seria de lucrari „Rosu”, „Galben”, „Albastru” comandate artistului german Gerhard Richter în 1972. Acestea au fost folosite pentru inaugurarea noului sediu al marcii – cladirea „Patru cilindrii”, care poarta semnatura celebrului arhitect german Karl Schwantzer. Colaborarile cu case de arhitectura de renume au fost continuate 30 de ani mai târziu, când Coop Himelb(l)au a creat BMW Welt si Zaha Hadid noua fabrica BMW de la Leipzig.
Muzica clasica, design si arhitectura si arta contemporana, toate beneficiaza de programul de sponsorizari culturale BMW la nivel intenational. O directie importanta este sustinerea tinerilor artisti prin premii precum cel al Galeriei Nationale Berlin, „Prix BMW” prezentat la Paris Photo sau „Premio de Pintura” oferit de BMW împreuna cu Corana Regala a Spaniei. Art Basel, Art Basel Miami Beach, the Frieze Art Fair din Londra sau FIAC Paris – BMW a sustinut sau sustine aceste evenimente ca sponsor si cu servicii de VIP shuttle. La lansarea de noi modele, BMW a colaborat cu artisti contemporani de anvergura precum Joshua Davis, Rankin sau Robin Rhode, ultimul pentru prezentarea noului BMW Z4. Cel mai important proiect cultural al marcii este seria de modele BMW Art Car. 16 automobile au fost deja personalizate de artisti contemporani precum Andy Warhol, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Jenny Holzer sau Olafur Elliason.
BMW România va continua seria de proiecte culturale în aceasta vara. Unul dintre cele mai importante momente ale verii din acest punct de vedere va fi cea dea doua editie a concursului de creatie realizat împreuna cu VisualArt.ro. Prima editie a contribuit deja la promovarea unor tineri artisti precum Sergiu Lazin (a carui lucrare câstigatoare a generat afisul pentru concertele formatiei Urma), Alexandru Mirea (care în urma proiectului BMW Cocori a fost contractat pentru realizarea de lucrari similare) sau Adrian Ignat (a carui lucrare „Forms and Colours of Joy” decoreaza biroul BMW Group România).