SKODA RS – 40 de ani de pasiune pentru viteza

img
Home / Stiri si noutati auto / SKODA RS – 40 de ani de pasiune pentru viteza
/
287 Views

SKODA RS – 40 de ani de pasiune pentru viteza-    ŠKODA 180 RS/200 RS: modelele originare RS au fost consacrate în 1974 si au marcat în anii 1970 si 1980 o importanta era de succes în motorsport a marcii ŠKODA –    Legendarul ‘Porsche al Estului’: ŠKODA 130 RS-    Noua era: de la prima generatie ŠKODA Octavia RS (2000), la cea mai rapida ŠKODA Octavia din toate timpurile (2013)RS: conform istoricilor marcii, pasionatii ŠKODA asociaza aceste initiale, care înseamna Rally Sport, cu automobilele foarte sportive, stilate si dinamice. Povestea ŠKODA RS a început în 1974, cu masinile de curse ŠKODA 180 RS si ŠKODA 200 RS. Legendara ŠKODA 130 RS din anii 1970 si 1980 a fost una dintre cele mai de succes masini sport din acea perioada. Producatorul de automobile din Republica Ceha a lansat ŠKODA Octavia RS drept primul model RS din noua era, în 2000. Apoi a venit ŠKODA Fabia RS în 2003. Noua ŠKODA Octavia RS a devenit, în anul care a trecut, actualul star al pilotilor de ŠKODA RS – este cea mai rapida si mai puternica Octavia din toate timpurile.“Modelele noastre RS sunt masinile sport puternice ale marcii ŠKODA,” declara Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, CEO ŠKODA. “Iar acest lucru este la fel de adevarat astazi, cum era si acum 40 de ani. Initialele RS denota succesul ŠKODA în motorsport, precum si performantele ridicate si pasiunea pentru anumite modele din productia de serie. Acestea sunt o expresie a extraordinarei noastre traditii în motorsport,” mai declara Vahland.1974: ŠKODA 180 RS si 200 RS – masini spectaculoase de curse ŠKODA a utilizat pentru prima data în 1974 abrevierea RS pentru a denumi un model. Automobilele de curse ŠKODA 180 RS si 200 RS sunt considerate a fi masinile RS originare. Motivul dezvoltarii lor a fost dorinta de a concura în clasele prestigioase si de volum mai mare ale curselor auto, precum si dorinta de a aduce pe pistele de curse marci care aveau succes la vânzari la nivel international.Dupa o pregatire de numai o jumatate de an, în primavara anului 1974, ŠKODA lansa trei modele supersport (un 180 RS si doua 200 RS), care concurau pentru prima data într-o competitie oficiala de motorsport în luna iunie a aceluiasi an, cunoscute apoi drept ŠKODA Rally. “Modelele ŠKODA 180 RS si 200 RS reprezentau intrarea marcii în raliurile de înalta clasa,” spune Michal Velebný, Restoration Workshop Manager la Muzeul ŠKODA.Capota acestei mingi de foc ascundea un motor de doi litri si 120 kW (163 CP), cu un arbore cu came în cap. Viteza maxima a modelului ŠKODA 200 RS era de 210 km/h. Masina impresiona prin acceleratia sa si viteza sa maxima, dar si prin manevrabilitatea extraordinara, care era favorizata de puntea spate cu brat mobil. Transmisia provenea de la Porsche. ŠKODA 130 RS – se naste o legenda a curselor Experientele pozitive cu modelul 200 RS i-au facut pe cei care detineau functii de decizie sa construiasca repede un automobil destinat curselor generale de motorsport. Doar un an mai târziu, ŠKODA 130 RS pasea în lumina reflectoarelor curselor internationale, gata pentru sezonul 1975. Acesta era începutul a sase ani minunati de curse auto.ŠKODA 130 RS a devenit una dintre cele mai de succes masini din timpul sau si a fost un concurent puternic în raliuri si curse pâna la începutul anilor 1980. Multi fani ai motorsport-ului cunosc modelul 130 RS si se refera la el cu denumirea ‘Porsche din Est’. Succesul modelului 130 RS a profilat pâna în ziua de astazi reputatia extraordinara a marcii ŠKODA în motorsport.130 RS si-a sarbatorit cele mai mari triumfuri cu o dubla victorie la Raliul Monte Carlo din 1977, la clasa de cilindree de peste 1.300 cm3 si cu o victorie la editia din 1981 a Campionatului European de Turisme. Modelul a obtinut multe victorii si în cele mai importante competitii din Republica Ceha, precum Barum Rally, Bohemia Rally sau Sumava Rally.Masina de curse cu tractiune spate era propulsata de un motor de 1,3 litri, 103 kW (140 CP), cu patru cilindri. Configuratia de curse a avut succes printre altele datorita carburatoarelor Weber care erau responsabile pentru amestecul carburant/aer, o chiulasa cu opt supape si a sistemului de lubrifiere cu carter uscat. Automobilul de curse de aproape patru metri lungime avea o latime de 1,72 metri si doar 1,34 metri înaltime si atingea o viteza maxima de 220 km/h.Când productia modelului 130 RS s-a încheiat în anul 1981, era RS de la ŠKODA a fost întrerupta pentru aproape 20 de ani. RS intra în productia de serie – ŠKODA Octavia RS (2000-2005)La trecerea dintre milenii, ŠKODA oferea din nou un semnal clar în ceea ce priveste productia de automobile sport, cu o referinta clara la era RS. În 2000, producatorul lansa ŠKODA Octavia RS. Cu patru ani înainte de acest eveniment, noua Octavia îsi sarbatorise debutul – era primul model al marcii care fusese dezvoltat de la zero dupa caderea Cortinei de Fier si de la asocierea dintre Volkswagen si producatorul din Republica Ceha. Acum, noul best-seller de la ŠKODA era primul care primea propria versiune RS ca model de productie de serie – un alt omagiu adus traditiei modelului ŠKODA 180/200 RS si în special succesului modelului ŠKODA 130 RS. Noul model din era RS a dovedit ca a exercitat o atractie imediata asupra clientilor. Un motor mai puternic, manevrabilitate excelenta si sportivitate, combinate cu toate avantajele unui automobil compact pentru familie – o combinatie irezistibila.Automobilul avea un motor turbo de 1,8 litri, cu patru cilindri, care dezvolta 132 kW (180 CP). Transmisia era una manuala, cu cinci trepte de viteza. Octavia RS accelera de la 0 la 100 km/h, în 7,9 secunde; iar viteza maxima era de 235 km/h. Prima generatie Octavia RS a fost produsa între 2000 si 2005.În 2001, o versiune speciala Octavia RS a atras multa atentie. Cu ocazia celebrarii primului centenar al ŠKODA Motorsport, marca a lansat o editie limitata de 100 de exemplare a modelului ŠKODA Octavia RS WRC Edition.Pornind de la masina de raliu ŠKODA Octavia WRC, care concura în Campionatul Mondial de Raliu (WRC) înca din 1998, ŠKODA a dotat Octavia RS WRC cu anumite caracteristici de design sport. Printre acestea se numarau jantele din aliaj de 17 inch si farurile cu xenon. Automobilul dispunea si de ESC în dotarea standard.Prima generatie ŠKODA Fabia RS (2003-2007)În 2003, producatorul si-a extins gama RS cu un al doilea model si a dat unda verde automobilului sport de dimensiuni mici, ŠKODA Fabia RS.Primul model hatchback sport al marcii era propulsat de un motor turbo diesel de 1,9 litri de 96 kW (130 CP) si avea o transmisie cu sase trepte de viteza. Automobilul accelera între 0 si 100 km/h în 9,6 secunde si era capabil de o viteza maxima de 204 km/h. Prima generatie ŠKODA Fabia RS a iesit de pe linia de productie între 2003 si 2007.A doua generatie ŠKODA Octavia RS (2005-2013)O noua ŠKODA Octavia RS a urmat în 2005, cu a doua generatie ŠKODA Octavia. Acest automobil sport a fost fabricat pâna în 2013. În plus fata de limuzina, versiunea RS era disponibila si pentru ŠKODA Octavia Combi.Aditional, ŠKODA a dotat ŠKODA Octavia RS cu doua versiuni de motorizare. Clientul putea alege între un motor turbo, pe benzina, de doi litri si 147 kW (200 CP) si un turbo diesel de doi litri, care furniza 125 kW (170 CP). Ambele motoare puteau fi cuplate la o transmisie manuala cu sase trepte de viteza sau, pentru prima data, la o transmisie automata DSG cu sase trepte.A doua generatie ŠKODA Octavia RS impresiona din nou prin acceleratia semnificativ îmbunatatita si viteza maxima. Motorul pe benzina oferea un timp de acceleratie de la 0 la 100 km/h de numai 7,2 secunde (pâna atunci fusese de 7,9 secunde), iar automobilul atingea o viteza maxima de 240 km/h.A doua generatie ŠKODA Fabia RS (din 2010)La Salonul Auto de la Geneva din 2010, ŠKODA lansa noua generatie ŠKODA Fabia RS. De atunci, acest automobil compact sport a devenit disponibil în versiunile hatchback si Combi.Un automobil mic cu un motor puternic: Fabia dispune în dotarea standard de o transmisie automata DSG, cu sapte trepte de viteza. Motorul pe benzina 1.4 TSI cu dubla supraalimentare, care produce 132 kW (180 CP) accelereaza masina de la 0 la 100 km/h în doar 7,3 secunde. Viteza maxima este de 224 km/h.Actuala generatie ŠKODA Octavia RS: Cea mai rapida Octavia din productia de serieA treia generatie ŠKODA Octavia RS continua sa stabileasca noi standarde între masinile modificate pentru a permite un stil de condus sportiv. Clientii pot alege dintre versiunile liftback sau Combi, în combinatie cu un motor pe benzina 2.0 TSI foarte avansat, care produce 162 kW sau un diesel supraalimentat 2.0 TDI (135kW), care utilizeaza tehnologii de ultima ora pentru a atinge combinatia perfecta între consumul eficient de carburant si nivelul de dinamica pe sosea. Versiunea pe benzina a modelului ŠKODA Octavia RS atinge o viteza maxima de 248 km/h, ceea ce-i confera pe buna dreptate titlul de cel mai rapid model din toate timpurile produs în serie din gama ŠKODA Octavia.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *