Opel Manta si Ascona A implinesc varsta de 40 de ani
Opel Manta si Ascona A implinesc varsta de 40 de ani
Rüsselsheim. Opel a perfectionat de mult arta transformarii unor produse de nisa în modele de succes, cu cifre de vânzari ridicate. În prezent, modelele van precum Meriva si Zafira stabilesc noi tendinte, însa în 1970, modelele Manta si Ascona au ajutat producatorul sa intre pe noi segmente de piata, fiind vândute aproape 1,2 milioane de unitati în doar cinci ani. Totusi, desi erau dezvoltate pe aceeasi platforma tehnica, se adresau unor grupuri diferite de clienti: Manta era un coupé sport dinamic, Ascona un autovehicul de familie confortabil sau un station wagon lifestyle compact.
Manta – coupé-ul de familie
Manta a fost prezentat mass-media în septembrie 1970, la Hotelul Maritim din Timmendorfer Strand, în apropiere de Lübeck, pe litoralul Marii Baltice din Germania. Coupé-ul aerodinamic purta o sigla în forma unui diavol de mare (în engleza, „manta ray”), bazat pe fotografiile realizate de biologul marin francez Jacques-Yves Cousteau. Proiectat pe baza modelelor „pony car”, populare în acea perioada în SUA, atleticul Manta a fost pozitionat pe piata ca un autovehicul care satisfacea necesitati noi: undeva între un coupé conventional si un sedan traditional. Precum modelele „pony car”, Manta era elegant, însa adecvat pentru utilizarea zilnica de catre o familie.
Spre sfârsitul anilor ’60, tot mai multi clienti auto tineri sau cu inima tânara alegeau coupéuri atractive. Individualismul era la moda, iar aerul independent al autovehiculului Manta se potrivea cu noile tendinte. În prima jumatate a anului 1971, Opel a vândut 55.399 de autovehicule Manta.
Versatil – un autovehicul pentru toata lumea
Manta dispunea de aceleasi structura a podelei si sasiu modificat în vederea unui stil de conducere dinamic ca si modelul Ascona. Ca si la Ascona, motoarele de 1,6 litri cu 68 si 80 CP erau componente nou disponibile. Motorul S de 1,9 litri oferit pentru sportivul model Manta SR era creat pentru Opel Rekord, avea o putere de 90 CP si fusese proiectat initial pentru Manta. Motorul de baza pentru gama Manta era unitatea de 1,2 litri, cu o putere de 60 CP, lansat în 1972. Modelul Manta GT/E, lansat în 1973, era dotat cu un motor cu injectie de 1,9 litri si sistem Bosch L-Jetronic. Acesta avea o putere de 105 CP. Modelul Manta A a fost primul autovehicul Opel cu injectie electronica. Astfel echipat, GT/E dispunea de 15 CP mai mult fata de motorul S de 1,9 litri. Conform stilului acelor timpuri, pentru Manta GT/E decoratiunile cromate au fost înlocuite aproape complet cu unele negru mat.
În aprilie 1975, cu putin timp înainte de lansarea Manta B, a fost lansat ultimul model special: Manta Black Magic era vopsit complet negru, cu dungi decorative rosu-portocalii pe partile laterale. Opel a construit 498.553 unitati de Manta A.
Ascona – Autovehiculul viitorului tehnicii
Ascona A a fost lansat la Salonul auto de la Torino în 1970 si a fost supranumit „autovehiculul viitorului tehnicii” conform dosarului de presa. Acesta era pozitionat între modelele Kadett si Rekord, tintind un segment de piata în crestere. Pâna în martie 1975 au fost construite aproximativ 691.438 unitati de Ascona A.
Tehnologia sasielor, suspensiilor si sistemelor de propulsie ale modelelor Ascona si Mante erau identice. Puntea fata avea roti cu suspensii independente, cu arcuri elicoidale si amortizoare telescopice; puntea spate rigida era controlata cu doua brate trase si o bara Panhard.
Ascona era produs ca sedan cu 2 sau cu 4 usi, în versiuni standard si de lux. Acesta era disponibil cu un motor de 1,6 litri cu patru cilindri, ce dezvolta o putere de 68 CP, precum si cu o versiune S, mai puternica, de 80 CP. Ca si motoarele cu patru cilindri mai mari ale modelului Rekord, sistemul de propulsie al Ascona era prevazut cu un arbore cu came amplasat lateral în chiulasa, cunoscut sub denumirea de „arbore în chiulasa”. Un model de baza, cu cost redus, a fost motorul de 60 CP de 1,2 litri, lansat în martie 1972.
Ascona Voyage – noua versiune de mijloc
Primul station wagon lifestyle, inovatorul autovehicul Ascona Voyage a fost o adaugire remarcabila la gama de modele Opel. Versiunea caravan cu doua usi nu a fost un station wagon clasic, ci un autovehicul pentru timpul liber ce oferea spatiu pentru o barca gonflabila sau biciclete: era un model pentru familii tinere. „În prezent, dorinta de a calatori, de a face camping, de a participa la sporturi si, în special, hobby-urile care presupun un mijloc de transport, precum sporturile acvatice, toate acestea necesita un autovehicul ce ofera un spatiu generos si compartimente de depozitare. Însa nu vor exista sacrificii din punct de vedere al confortului resimtit de pasageri. Autovehiculul pe care l-am construit pentru a satisface aceste cerinte este denumit Ascona Voyage”, scrie în materialele de presa. Ascona Voyage era oferit initial doar în versiunea L; gama a fost extinsa pentru prima data în 1974, prin adaugarea unei versiuni caravan mai putin luxoase.
Ascona SR – Atuul câstigatorilor
Versiunile Ascona 1.9 S si Ascona SR au fost lansate în primavara anului 1971. Versiunea SR era prevazuta cu un motor S de 1,6 litri cu putere de 80 CP sau un motor de 1,9 litri si putere de 90 CP. Cele doua versiuni mai puternice puteau fi comandate cu o transmisie automata cu trei trepte de viteza ca dotare optionala. Dotarile SR erau disponibile si pentru Voyage, o noutate pentru segmentul de autovehicule station wagon. Versiunea sedan ilustra potentialul sportiv al Ascona.
În 1974, Walter Röhrl si Jochen Berger au participat la Campionatul European de Raliuri la volanul unui sedan cu doua usi. Autovehiculul Ascona al echipei Opel Euro Dealers era prevazut cu un motor cu patru cilindri modificat pentru o cilindree de 2 litri si cu o chiulasa cu flux transversal, care producea 200 CP la 6.700 rpm. Röhrl si Berger au câstigat sase curse din opt si au câstigat Campionatul European de Raliuri, cu un punctaj total fara precedent, de 120 de puncte.
În 1975, Röhrl si Berger au câstigat Raliul Acropolis, înregistrând prima victorie Opel într-o cursa a campionatului mondial, la bordul unui Ascona A, cu putin timp înainte ca acesta sa fie înlocuit de versiunea Ascona B.