Mazda expune noi tehnologii la Salonul Auto de la Tokyo

Bucuresti, 24 octombrie 2007 – Mazda va expune în premiera la Salonul Auto de la Tokyo noua generatie a motorului rotativ RENESIS pe benzina, care echipeaza modelul concept Taiki, motorul rotativ cu alimentare alternativa hidrogen-benzina aflat în dotarea noii Mazda5 Hydrogen RE Hybrid, o serie de trenuri de rulare inovatoare precum si mai multe tehnologii de mediu si de siguranta. „Obiectivul nostru de a materializa conceptul „Sustainable Zoom-Zoom” include înnoirea trenurilor de rulare pentru toate modelele în urmatoarea decada, în conditiile în care dorim sa stabilim un nivel superior de performanta si de consum, precum si un nivel scazut de emisii. Cercetarea vizeaza si sistemele performante de siguranta, inclusiv tehnologii de prevenire a accidentelor din trafic înainte ca acestea sa se întâmple.” a declarat domnul Hisakazu Imaki, Presedinte si Chief Executive Officer Mazda. Motorizari Mazda a dezvoltat un nou tip de motor diesel prin intermediul caruia consumul de combustibil si emisiile de noxe sunt reduse cu pâna la 10%. Prin utilizarea unui sistem common rail cu presiune ridicata a combustibilului si a piezo-injectoarelor a crescut foarte mult eficienta motorului. Pentru noul motor diesel de 2l, în paralel cu folosirea aluminiului au fost reduse dimensiunile si greutatea partilor componente, în scopul obtinerii unei greutati similare cu a versiunii pe benzina. Rezultatul a fost nu doar cresterea performantei, ci si atingerea unui consum mai bun si reducerea zgomotului produs de motor. Motorul este echipat cu o turbina în doua faze care faciliteaza obtinerea unor emisii reduse de CO2 si a unui consum redus de combustibil. O contributie semnificativa la realizarea performantelor mentionate anterior o are sistemul de catalizatoare utilizat, care permite atât o ardere mai buna a combustibilului, cât si tratarea gazelor nearse evacuate. Noua generatie a motorului rotativ Renesis este de asemenea prezenta la standul Mazda de la Tokyo, în echiparea modelului concept Taiki. Constructorul japonez a demarat procesul de dezvoltare a motorului rotativ cu injectie directa 16X, cu o capacitate de 1600 cc, care marcheaza evolutia structurii de baza a acestui tip de motor. Aceasta noua generatie este prima cu alimentare pe benzina care foloseste injectia directa. Desi dimensiunile motorului au crescut, acesta a ramas la fel de compact si de usor ca si generatia actuala, fiind si mai economic. Pentru noul motor s-a utilizat si aluminiul, reducându-se astfel greutatea automobilului pe care este montat. Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid reprezinta o abordare noua pentru motorul rotativ. Acest model beneficiaza de un motor rotativ cu alimentare combinata pe hidrogen si benzina, dispus transversal, ce dezvolta cu aproximativ 40% mai multa putere decât cel ce echipeaza modelul RX-8 Hydrogen RE, rezultând astfel o performanta mai buna la accelerare. Noul motor pe hidrogen a necesitat si dezvoltarea unui nou sistem hibrid care sa-i faciliteze functionarea. Motorul rotativ pe hidrogen conventional prezenta un cuplu mic si o eficienta scazuta la turatii mici. Noul sistem depaseste aceste neajunsuri si extinde autonomia pentru alimentarea cu hidrogen la aproximativ 200 km, de doua ori mai buna decât pentru modelul RX-8. SISS (Smart Idle Stop System) Mazda prezinta la Tokyo si un sistem destinat automobilelor utilizate cu precadere în oras. Smart Idle Stop System este proiectat astfel încât sa opreasca motorul atunci când acesta se afla la ralanti (la semafor sau în blocajele din traficul cotidian) si sa îl reporneasca automat când exista intentia de deplasare. Sistemul si-a dovedit eficienta reducând consumul de combustibil cu aproximativ 10% în cadrul mai multor teste efectuate în Japonia. Sistemele conventionale de acest tip folosesc un dispozitiv electric pentru a reporni motorul. Spre deosebire de acestea, SISS injecteaza benzina direct în cilindrii motorului în timp ce acesta este oprit. În acest mod, sistemul nu economiseste doar combustibil, ci permite si o repunere în functiune a motorului mai rapida si mai silentioasa, comparativ cu a unui sistem obisnuit. Sisteme de siguranta Unul dintre principalele obiective Mazda este acela de a dezvolta vehicule capabile sa evite accidentele. Acest lucru implica atât elemente de siguranta activa care pregatesc masina pentru o coliziune, cât si un nivel mai înalt de tehnologie care ajuta soferul – acesta fiind practic cel responsabil de siguranta masinii – în recunoasterea situatiilor periculoase si în actiuni ce au drept scop evitarea unui posibil impact. Astfel, eforturile companiei sunt îndreptate spre masurile de contracarare a erorilor umane, spre realizarea de autovehicule care recunosc si analizeaza cu exactitate conditiile de drum si permit soferului sa ia masurile de siguranta adecvate. Noua Mazda6 beneficiaza de trei dintre sistemele prezentate de constructorul japonez la Tokyo. Sistemul de monitorizare a partii din spate a vehiculului – senzori de tip radar în colturile caroseriei, care detecteaza orice vehicul ce se apropie din spate sau din asa numita “zona oarba” din spatele montantilor (o premiera pentru Japonia). Cel de-al doilea sistem este Cross Functional-Network (CF-Net), un sistem ce permite controlul integrat al comenzilor audio, de climatizare si al altor dotari prin operatii simple care minimizeaza modificarea câmpului vizual al soferului. Acestea sunt completate de sistemul de prevenire a accidentelor (Pre-crash Safety System), care utilizeaza de asemenea un senzor tip radar montat în fata vehiculului si care monitorizeaza obstacolele ce pot sa apara. Daca sistemul sesizeaza riscul unei coliziuni, atentioneaza soferul prin intermediul unor semnale sonore si luminoase. Daca soferul nu actioneaza frâna, sistemul o va actiona usor pentru a-l determina pe sofer sa frâneze. Daca nu a fost luata nicio masura de evitare si coliziunea este iminenta, sistemul va reduce viteza masinii pentru a diminua forta impactului. Soferului îi este de asemenea îmbunatatita vizibilitatea portiunii de drum din fata masinii prin intermediul noului design, linia din fata a capotei fiind pozitionata mai jos. Mazda este implicata si în proiecte ce vizeaza dezvoltarea infrastructurii de transport din orase. Spre exemplu, în Hiroshima se va testa în cursul acestui an Sistemul de Transport Inteligent (Intelligent Transport System – ITS), care va permite comunicarea în timp real, pe baza unor senzori, între vehicule si între vehicule si diferite puncte de reper de pe marginea drumului. Printre obiectivele acestui sistem se regasesc prevenirea coliziunilor în curbe de 90°, prevenirea coliziunilor în curbe fara vizibilitate si prevenirea impactului din spate, în cazul autovehiculelor ce stationeaza la semafor sau în trafic.