Mazda Motor Corporation aniverseaza anul acesta 90 de ani
Mazda Motor Corporation aniverseaza anul acesta 90 de ani
Mazda – traditie în inovatia tehnologica
Bucuresti, 23 iunie 2010 – Mazda Motor Corporation aniverseaza anul acesta 90 de ani si face bilantul elementelor care au asigurat succesul companiei timp de noua decenii, punctelor sale forte si realizarilor. Cu siguranta, câteva dintre aceste lucruri sunt spiritul inovativ Mazda, deschiderea de a încerca lucruri noi si climatul din companie care a condus de-a lungul anilor la dezvoltarea unor tehnologii revolutionare.
Un Visator inventeaza, un Geniu perfectioneaza
Nimic nu poate fi mai adevarat ca în cazul germanului Felix Wankel si a lui Kenichi Yamamoto de la Mazda. Wankel, care niciodata nu a obtinut permisul de sofer si nici nu a urmat cursuri universitare, a visat sa construiasca un motor alternativ cu o camera de combustie plata si un rotor îngust rotindu-se în interior. Kenichi Yamamoto de la Mazda a fost atât de impresionat de conceptul motorului, încât în 1961 Mazda a achizitionat brevetul. Primul motor “Wankel” care a fost furnizat la Hiroshima vibra atât de puternic încât a zgâriat peretii interiori ai camerei rotorului, o slabiciune pe care Yamamoto-San si inginerii sai o vor perfectiona cu tehnologii mai bune de etansare si lubrifiere.
În prima versiune produsa (Cosmo Sport din 1967) motorul cu doua rotoare avea carcase trohoidale care sustineau rotoarele de forma triunghiulara prevazute cu un arbore excentric în mijloc. Spatiul ramas între marginea rotorului si pereti a fost folosit pentru admisie, compresie + aprindere si evacuare. Motorul era acum lipsit de vibratii si putea ajunge la turatii ridicate pentru ca presiunea produsa rotea direct arborele excentric fara a o mai fi convertit într-o miscare rotativa cu ajutorul bielelor ca într-un motor clasic cu pistoane. Aceasta tehnologie avea sa motorizeze aproximativ 2 milioane de automobile Mazda incluzând câstigatoare WRC (World Rally Championship), Mazda 787B care a câstigat Le Mans în 1991 si actuala RX-8 Renesis cu motor rotativ.
Momentul cheie – hidrogen si motorul rotativ
Când inginerii Mazda au reusit sa foloseasca pentru prima data hidrogenul drept combustibil pe motorul rotativ în 1990 trebuie sa fi fost o surpriza placuta. Tehnologia rotativa Mazda are anumite avantaje fata de motoarele cu pistoane, care folosesc hidrogen. Dozarea amestecului hidrogen/aer este mult mai precisa pentru ca amestecul este mai omogen iar procesul de admisie mai îndelungat. Nici “rateurile” nu mai reprezinta o problema, deoarece camera de admisie a motorului rotativ este separata de camera de combustie, pastrâdu-se mai rece, si pentru ca nu exista valve de admisie si de evacuare care sa se încalzeasca. În ultimii 20 de ani, Mazda a dezvoltat motorul rotativ cu hidrogen pâna la stadiul de productie, fiind dat în folosinta în prezent în Japonia si în Europa pe modelele RX-8 Hidrogen RE si Mazda5 Hidrogen RE Hibrid.
Simplu si Inteligent – DISI Benzina + i-Stop
Inginerii Mazda au stiut ca daca vor putea opri un motor pe benzina prin pozitionarea pistoanelor aflate în faza de compresie si de detenta într-un mod optim, vor putea initia repornirea motorului prin aprinderea combustibilului în pistoane. Dar ca acest lucru sa fie realizat, combustibilul trebuie injectat direct în cilindru. Acesta a fost momentul de creare a tehnologiei inovative Mazda de injectie directa a benzinei combinate cu sistemul i-Stop, un sistem stop/start care opreste motorul la ralanti si pozitioneaza pistoanele folosind un software avansat de control al motorului. Când soferul va apasa din nou pedala de ambreiaj, benzina este injectata direct, numai în camera de ardere potrivita si motorul reporneste în doar 0,35 de secunde, aproape de doua ori mai repede decât sistemele similare.
Revolutia materialelor – catalizatorul Mazda Single Nano-Technology si un nou filtru de particule
Metalele pretioase sunt încorporate în corpul ceramic al catalizatorului iar acestea întra în reactie cu gazele de evacuare pentru a neutraliza noxele. La temperaturi ridicate, moleculele de metal pretios se pot aglomera, ceea ce le reduce abilitatea de a trata gazele evacuate. Pentru a contracara acest lucru, trebuie folosite cantitati mari de metale pretioase scumpe. Acum câtiva ani, inginerii Mazda au folosit single nano-technology pentru a încorpora individual particule de metal pretios în corpul ceramic astfel încât acestea sa nu se mai aglomereze. Astfel, sunt necesare cu 70% mai putine metale pretioase pentru realizarea catalizatorului Mazda fara sa afecteze performantele. Pentru motoarele pe motorina Mazda a realizat un filtru de particule (DPF) având o structura din baza ceramica ce permite moleculelor de oxigen încorporate sa fie eliberate în momentul în care particulele de funingine acumulate sunt arse. Acest lucru îmbunatateste eficienta DPF, necesita mai putin combustibil si reduce frecventa necesara regenerarii filtrului. Ambele filtre sunt disponibile în gama actuala Mazda.
Înapoi la elementele de baza – tehnologii de scadere a greutatii
“Strategia gramelor” Mazda pentru scaderea greutatii autovehiculelor este o realizare inovativa pentru simplul fapt ca o masina mai usoara consuma mai putin combustibil. Pentru a reduce greutatea unei componente, inginerii au trebuit sa simuleze cum se comporta piesa în conditii de solicitare, astfel ca Mazda a realizat un nou software. Pentru a adauga puncte si legaturi prin sudura în noi locuri ale structurii caroseriei, a fost dezvoltata o noua tehnologie de prelucrare. De asemenea au fost produse oteluri cu limita ultra-înalta de elasticitate pentru o caroserie si suspensii mai rigide si mai usoare folosind tehnologii avansate de turnare. Inginerii au introdus chiar si magneti din neodymium mai usori pentru difuzoare. Revenind la elementele de baza, Mazda a devenit unul dintre primii producatori auto care a introdus o noua generatie de masini mai usoare, mai puternice, mai eficiente privind consumul si mai curate, fata de modelele predecesoare.