MINI intra in Campionatul Mondial de raliuri cu incepere din 2011
MINI intra in Campionatul Mondial de raliuri cu incepere din 2011
MINI revine în circuitul international al raliurilor. Din 2011, marca britanica va participa la o serie de etape din Campionatul Mondial de raliuri (WRC) si va lua startul în întregul sezon cu începere din 2012. Aceasta implicare este prevazuta a se desfasura pe mai multi ani.
Automobilul destinat acestui obiectiv este MINI Countryman WRC, dezvoltat de Prodrive în strânsa colaborare cu MINI pornind de la modelul de serie care îsi va face debutul pe piata în septembrie. Propulsorul folosit este motorul de 1,6 litri, cu supraalimentare si patru cilindri, creat de BMW Motorsport. Automobilul este omologat în conformitate cu noul regulament Super2000 pus în scena de Federatia Internationala a Automobilului (FIA), care prevede utilizarea unor motoare turbo cu capacitatea de 1.600 cmc si tractiune integrala, combinate cu o utilizare extinsa a tehnologiilor din productia de serie. Toate acestea se traduc printr-o scadere cu 25 de procente a costurilor totale de dezvoltare a unui astfel de model pentru competitie. Primul test pentru MINI Countryman WRC, care va fi disponibil si pentru echipele private, este planificat a avea loc în toamna anului acesta.
Aceasta decizie face ca MINI sa-si continue povestea de succes în lumea raliurilor. În anii 60, MINI Cooper S a creat senzatie prin victoriile reusite în Raliul Monte Carlo, de departe cea mai prestigioasa competitie din aceasta disciplina. De asemenea, compania a gustat de mai multe ori din sampania învingatorului în Campionatul European. Dupa ce a demonstrat deja caracterul sportiv al modelelor sale prin MINI CHALLENGE – competitie organizata în mai multe tari -, marca britanica îsi face acum simtita prezenta în motorsport la un nou nivel prin angajarea în Campionatul Mondial de Raliuri.
Ian Robertson, membru al Consiliului Director al BMW AG, director de Marketing si Vânzari, a declarat: „Sunt încântat ca MINI va fi prezenta pe una dintre cele mai populare scene ale motorsportului international. Succesul înregistrat în lumea raliurilor a avut o contributie majora la imaginea marcii. Clientii MINI au demonstrat dintotdeauna un interes aparte pentru motorsport. Sunt convins ca vom adauga noi capitole la povestea noastra de succes în raliuri. MINI Countryman ofera o baza excelenta, de la care vom putea crea o masina de curse competitiva pentru Campionatul Mondial. De asemenea, Prodrive va fi un partener de încredere si cu multa experienta. Vom lucra împreuna în lunile ce vor urma pentru a ne asigura ca vom pune proiectul pe drumul cel bun înca din faza initiala”.
„Acesta este un program foarte atractiv pentru motorsport”, a declarat presedintele Prodrive, David Richards. „În anii 60, MINI a captat atentia întregii lumi atunci când micutele automobile au reusit sa faca fata puternicelor motoare V8 care propulsau modelele Ford si sa câstige una dintre cele mai dificile competitii din motorsport, Raliul Monte Carlo, care avea o lungime totala de 4.000 km. Cred ca noul MINI va deveni un model favorit al noilor generatii de fani ai raliurilor, la fel cum este apreciat de milioane de clienti în lumea întreaga.
Deja putem afirma ca avem numeroase comenzi confirmate de la clienti pentru noul model MINI de raliuri, iar primele livrari sunt prevazute a fi la începutul sezonului 2011.”
Prodrive s-a implicat înca din 2009 în dezvoltarea modelului MINI Countryman WRC. Compania a fost formata în 1984 de catre David Richards, câstigator al Campionatului Mondial de Raliuri cu trei ani înainte, în calitate de navigator al finlandezului Ari Vatanen. Având sediul la Banbury (Marea Britanie), Prodrive s-a transformat într-o companie independenta de vârf în motorsport în sectorul auto, iar astazi are peste 500 de angajati. În prezent pe lista succeselor obtinute de Prodrive se numara cele sase titluri în Campionatul Mondial de Raliuri, cele cinci trofee în British Touring Car Championship (campionatul de turisme al Marii Britanii) si trei succese la clasa în cursa de 24 de ore de la Le Mans (Franta).
BMW era prezent atunci când s-au pus bazele Campionatului Mondial de Raliuri în 1973. Achim Warmbold (Germania) si Jean Todt (Franta) au reusit victoria în Raliul Alpenfahrt, în Austria, la comenzile unui BMW 2002. Traditia MINI în aceasta disciplina este mult mai veche: Pat Moss (Marea Britanie) a reusit prima victorie cu un model MINI 850 la Mini Miglia National Rally, în 1959. Pe de alta parte, cel mai mare succes pentru MINI a fost la Raliul Monte Carlo, unde a câstigat editiile din 1964, 1965 si 1967: MINI Cooper S a câstigat de trei ori în clasamentul general al celui mai emblematic raliu din lume. Paddy Hopkirk (Irlanda, 1964), Timo Makinen (Finlanda, 1965) si Rauno Aaltonen (Finlanda, 1967) s-au alaturat listei de învingatori ai acestei competitii prestigioase.
În 1965, „Rally Professor” Aaltonen a cucerit si titlul în Campionatul European de raliuri. Tony Ambrose (Marea Britanie) si Makinen au încheiat pe locurile al doilea, respectiv al treilea, completând un rezultat exceptional pentru MINI Cooper S. În plus, pilotii MINI s-au bucurat de performante foarte bune si în renumite raliuri din Europa. Ultima victorie BMW în Campionatul Mondial de Raliuri a fost reusita în 1987, în Corsica, de francezul Bernard Béguin la comenzile unui BMW M3, construit si înscris de Prodrive.
Cu începere din 2011, la peste 40 de ani de la acele momente, MINI Countryman WRC va avea misiunea de a adauga noi capitole la aceasta poveste de succes. Rolul modelului va fi acela de a crea o legatura între conceptul MINI clasic si un automobil din segmentul actual Sports Activity Vehicle. În calitate de model al marcii care va dispune în premiera de patru usi si un hayon cu deschidere larga, acesta ofera mai mult spatiu – care poate fi folosit într-o varietate de forme – care se traduce printr-o pozitie mai înalta a scaunelor si un confort de calatorie optimizat. În plus, agilitatea de kar, caracteristica pentru MINI, atinge o noua dimensiune prin intermediul sistemului de transmisie integrala MINI ALL4. MINI Countryman exprima calitatile definitorii ale marcii în ceea ce priveste designul, calitatea premium, manevrabilitatea, eficienta si sfera personalizarii – toate acestea într-o maniera cu totul personala.
MINI Cooper S Countryman se remarca cu un propulsor echipat cu un turbocompresor twin scroll si injectie directa, completate de gestiunea complet variabila a supapelor. Motorul pe benzina cu patru cilindri si capacitate de 1,6 litri din echiparea vârfului de gama ofera cel mai bun raport între puterea maxima si consumul de combustibil din aceasta clasa de cilindree. Motorul genereaza un maxim impresionant de 135 kW/184 CP si permite modelului MINI Cooper S Countryman sa accelereze, de la 0 la 100 km/h, în 7,6 secunde. Mai mult, conceptul MINIMALISM include o varietate de tehnologii concepute sa reduca nivelul emisiilor si al consumului de combustibil – cum ar fi recuperarea energiei la frânare, functia Auto Start/Stop, indicator al treptei de viteze recomandate si operarea inteligenta a componentelor auxiliare electrice -, toate aflate în dotarea standard si combinate în functie de model.
Optional, MINI Cooper S Countryman si MINI Cooper D Countryman pot fi comandate cu sistemul de tractiune integrala permanenta MINI ALL4. Aici, un diferential central electromagnetic variaza distributia puterii între puntea fata si cea spate. În conditii de condus normal, pâna la 50 de procente din puterea de transmisie este directionata catre puntea spate, iar în situatii extreme aceasta poate ajunge pâna la 100%. Efectul este o interpretare noua a manevrabilitatii exceptionale pentru care MINI a devenit faimos.