Etichetarea anvelopelor de camion

Etichetarea anvelopelor de camionÎncepând cu 1 noiembrie 2012, cumparatorii de anvelope de camion produse dupa 1 iulie 2012 si vândute în tarile membre ale Uniunii Europene trebuie sa fie însotite de informatii privind rezistenta la rulare, performanta frânarii pe carosabil umed si nivelul zgomotului exterior specifice fiecarei anvelope în parte. Aceste informatii vor fi furnizate prin intermediul unei etichete, separata în trei parti: Partea din stânga sus a etichetei arata o anvelopa lânga o pompa de carburant. Aceasta este sectiunea care indica eficienta consumului de carburant, care este determinata prin masurarea coeficientului rezistentei la rulare. Sub aceasta imagine se afla o serie de bare colorate marcate de la A la G si cotate dupa culoare, de la verde la rosu, unde A este consumul cel mai eficient si F cel mai putin eficient (în cazul anvelopelor de camion nu va fi folosit indicatorul G). Cu cât rezistenta la rulare a unei anvelope este mai mica cu atât energia de care are nevoie este mai mica si de aceea vehiculul foloseste mai putin carburant, reducând totodata emisiile de CO2. Efectele acesteia pot varia în functie de vehicul si de stilul sau conditiile de condus, dar diferenta dintre un set de anvelope A si un set de anvelope F poate reduce consumul unui camion cu pâna la 15%, ceea ce înseamna o economie de pâna la 7.125 euro pe an .Coloana din dreapta sus arata o anvelopa lânga un nor de ploaie. Aceasta ilustreaza aderenta pe carosabil umed, care este strâns legata de siguranta. Sub aceasta imagine se afla o scala colorata de la A la G, unde A este cea mai buna aderenta iar F cea mai slaba aderenta (în cazul anvelopelor de camion nu va fi folosit indicatorul G). Cu cât cotarea este mai buna, cu atât distantele de frânare pe carosabil umed sunt mai scurte. De exemplu, diferenta dintre anvelopele A si F ar putea fi expresia unei distante de frânare cu pâna la 30% mai scurta. Aceasta înseamna distante cu pâna la 25 de metri mai scurte pentru un camion de 40 de tone cu 5 axe care ruleaza la o viteza de 80 km/h. În partea de jos a etichetei se afla un simbol care arata o anvelopa si un difuzor cu trei unde sonore ce se emit din el. Numarul de unde negre indica nivelul de zgomot emis de anvelopa. Trei unde negre indica faptul ca anvelopa respecta valoare legala admisa în prezent . Doua unde negre înseamna ca anvelopa respectiva este cu pâna la 3 decibeli (dB(A)) mai silentioasa decât viitoarea limita si o singura unda înseamna ca este cu mai mult de 3 decibeli mai silentioasa. Nivelul de zgomot scazut este un beneficiu pentru mediul ambiental si înconjurator.Etichetele nu vor fi lipite direct pe anvelopele de camion de mare tonaj, asa cum va fi în cazul masinilor mici si a camioanelor usoare. În schimb, informatia trebuie sa fie prezenta în materialele promotionale, inclusiv pe internet, si trebuie sa fie inclusa cu toate facturile atunci când este vânduta anvelopa. Sunt putine exceptii de la aceasta regula de etichetare, printre acestea numarându-se anvelopele de curse, anvelopele profesionale pentru off road, anvelopele resapate si anvelopele de motocicleta.Producatorii de anvelope sunt responsabili de testarea anvelopelor pentru toate cele trei arii cheie ale etichetei. Totusi, exista un sistem aflat deja în vigoare care permite autoritatilor locale si nationale sa verifice acuratetea informatiilor pe baza unei proceduri de verificare trecuta în legislatie. Statele membre vor decide individual cu privire la penalitatile care se vor aplica pentru nerespectarea acestei prevederi legislative. Metode de testare pentru stabilirea gradelor de pe eticheteRezistenta la rulare este testata în laborator la 25OC. Anvelopa este montata pe o masina care are un tambur rotativ mare pentru a simula rotirea anvelopei pe suprafata de drum. Anvelopa si tamburul rotativ sunt puse în contact. Diferenta dintre cuplul motor înregistrat pentru anvelopa si tambur da coeficientul pentru rezistenta la rulare, care este calculat în kilograme pe tona. Astfel este calculata cotarea de la A la F. În cazul anvelopelor de camion nu va fi folosit indicatorul G.Testarea aderentei pe carosabil umed poate fi facuta cu una din doua metode, ambele aplicate pe o anvelopa de camion de test. Prima este Testul Aderentei pe Carosabil Umed cu anvelopa pe vehicul. Aceasta masoara eficienta când se frâneaza de la 60 km/h la 20 km/h pe suprafete de drum umed, care este specificata în prevederea legislativa. Cea de-a doua metoda este testul semiremorcii, care masoara frictiunea dintre anvelopa si suprafata de drum umed la o viteza de 50km/h. Suma ce rezulta de aici se numeste Index al Aderentei pe Carosabil Umed (WGI) si trimite la nivelul de performanta al unei anvelope prin comparatie cu o anvelopa de referinta prescrisa. Si aceasta metoda poate da gradarea de la A la F. Ca si în cazul rezistentei la rulare, G nu este folosit pentru anvelopele de camion.Testarea nivelului de zgomot exterior are loc de asemenea cu anvelope montate pe camion si are la baza un test al nivelului de zgomot de tip ISO. Doua microfoane sunt montate la 7,5 metri fata de o linie centrala la o înaltime de 1,2 metri. Camionul trece prin dreptul microfoanelor si emite un zgomot masurat în decibeli. În functie de nivelul de zgomot, se indica o unda, doua sau trei unde de sunet pe eticheta.