Cum putem micsora consumul de combustibil
![Cum putem micsora consumul de combustibil img](https://www.odat.ro/wp-content/uploads/2018/03/Stiri-Noutati-Cum-putem-micsora-consumul-de-combustibil-200803031831181273-859x250.jpg)
In primul rand, pentru a atinge un nivel mai scazut al combustibilului consumat, masina trebuie sa fie in stare tehnica buna, in special privind filtrul de aer, (recomandam schimbarea periodica a acestuia), geometria rotilor (unghiurile sa fie corecte, volanul sa nu „traga” intr-o parte), franele sa fie verificate pentru a depista eventualele pistonase blocate in etrier sau cilindrul de frana spate, frana de mana sa nu fie prea stransa, rulmentii rotilor sa fie in stare buna, fara blocaje si fara joc.(SFAT: ne putem da seama daca franele „freaca”, punand mana pe jante, dupa ce am mers cu viteza si constatand temperatura -daca o janta este mai incinsa decat celelalte, acolo, frana are probleme…). Tot la acest capitol, un rol important il joaca anvelopele. Dimensiunile anvelopelor trebuie sa fie neschimbate fata de specificatiile masinii, orice modificari antrenand schimbari de comportament si de consum. De retinut este si faptul ca presiunea scazuta in anvelope duce la marirea consumului! Atentie! Folosirea unui portbagaj de acoperis, sau transportul de obiecte pe acoperis, contribuie si ele la marirea consumului, in afara de inrautatirea comportamentului masinii. Daca uneori este necesar sa transportati totusi obiecte pe acoperis, conteaza foarte mult modul in care acestea sunt ambalate si legate. Portbagajul de tip „Roof Cargo Box” -cutii de bagaje atasate de acoperis, este singurul mod de a micsora cat de cat franarea aerodinamica, aceste cutii avand o forma aerodinamica. Totusi, chiar si asa, consumul va creste. De asemenea, daca tractati remorci sau rulote, consumul va fi cu totul iesit din domeniul indicat de constructor. Revenind insa la mersul normal, cum putem reduce consumul? In primul rand, adoptati un stil de condus rational ! Nu conduceti „sportiv” daca doriti un consum mic! Schimbati vitezele mai devreme, tinand motorul la turatii mai joase. Nu porniti sistemul de aer conditionat daca nu este nevoie sau daca puteti obtine acelasi rezultat prin aerisire si ventilare simpla. Nu tineti aprinse luminile si faza de intalnire daca nu este necesar. Nu lasati nici un consumator inutil cuplat! (de ex., puteti obtine o circulatie a aerului si cu ventilatorul oprit, dar cu grilele de intrare a aerului corect selectate si deschise). Orice consum electric se va traduce printr-un consum de combustibil, caci alternatorul va consuma energie de la motor pentru a mentine bateria incarcata…Daca folositi sisteme audio cu amplificatoare mari (si Bass Booster), consumul electric va fi mai mare, crescand implicit si consumul de combustibil! (mai ales daca ascultati muzica cu motorul oprit, mai mult timp, in vreme ce stationati-camping, parcare, asteptand pe cineva, etc). Pe drum, utilizati motorul rational, nu faceti demaraje inutile, urmate apoi de franari puternice…Orice franare la drum, se traduce printr-un consum in plus, caci dupa ce franati, veti accelera din nou, pentru a reveni la aceeasi viteza…Mersul cat mai uniform duce la consum mic! Cand reduceti viteza, nu scoateti maneta schimbatorului la punctul mort. De obicei, la punctul mort, motorul consuma pentru a asigura ralenti-ul, in schimb, daca reduceti doar ridicand piciorul de pe acceleratie, consumul pe tot timpul deceleratiei va fi 0…caci inertia masinii asigura turatia motorului, si computerul taie complet injectia…(acest lucru este valabil pentru motoarele moderne cu injectie computerizata, atat diesel cat si pe benzina). Consumul creste si cand rulam cu geamurile deschise! Consumul pe ploaie, zapada, gheata, noroi, este totdeauna mai mare decat pe carosabil uscat. Daca bate vantul, consumul poate fi afectat de directia lui; acelasi lucru e valabil si in privinta ploii. Iarna, consumul creste din cauza uleiului caruia ii creste vascozitatea la rece, din cauza utilizarii instalatiei de dezaburire si climatizare, a rezistentelor de dejivrare luneta, oglinzi, si din cauza folosirii mai indelungate a farurilor…In plus, ca o consecinta a alunecarii rotilor pe carosabilul cu zapada sau gheata, consumul creste de asemenea. Timpul cat stam pe loc pentru a dezgheta geamurile, cu motorul pornit, sporeste si el consumul. In ambuteiajele din oras, daca stationati mai mult de cateva minute, oprirea motorului este indicata…Totusi, nu exagerati cu porniri prea dese, demarorul va fi solicitat si se va incalzi anormal, iar bateria va fi supusa socurilor de curent inutile. Pe scurt, consumul poate fi micsorat, daca dorim acest lucru, iar, intr-o mare masura, acest lucru depinde de noi! Trebuie sa avem mereu in minte principiul fizic : energia nu se pierde, nu se castiga ci se transforma…Astfel, daca dorim viteza, condus sportiv, demaraje in forta, acestea se vor traduce prin energie consumata, adica o cantitate sporita de combustibil.