top banci online straine

Cum a devenit Opel pionier al modelelor station wagon

img
Home / Stiri si noutati auto / Cum a devenit Opel pionier al modelelor station wagon

Cum a devenit Opel pionier al modelelor station wagon
– Opel a facut modelele station wagon populare în Europa- Evolutia de la un furgon de transport marfa fara pretentii la un atlet cu tonus ridicat adecvat pentru întreaga familie- Noul Astra Sports Tourer ilustreaza evolutia naturala a speciilor
Rüsselsheim. Urmatoarea premiera a noului station wagon compact de la Opel, modelul Astra Sports Tourer, este o buna ocazie de a rememora senzatia provocata în Europa de Opel în momentul în care a lansat Olympia Rekord Caravan în 1953 – un model station wagon popular care oferea proprietarilor flexibilitatea de a combina utilizarea în scop profesional si personal în acelasi autovehicul.
Timp de aproape sase decade, Opel a facut modelele station wagon sa devina populare în Europa, mai ales pe segmentul compact, unde Kadett si Astra Caravan au fost constant vedete de vânzari pe întreg continentul.
Înca de la începutul istoriei automobilistice, s-a facut o distinctie clara între furgoane de transport marfa, care livrau bunuri si încarcaturi voluminoase si automobile, care transportau persoane în conditii optime de spatiu si confort. Majoritatea utilizarilor zilnice ale unui furgon din prezent si pentru care acesta devenit atât de util pur si simplu nu existau în acele vremuri: nu era nevoie sa poti depozita alimentele necesare pentru o saptamâna într-un autovehicul sau sa poti introduce placile de surf în spate pentru un weekend la mare. Înainte de jumatatea anilor ’30, bagajele calatorilor nici macar nu se depozitau în habitaclu, cu pasagerii; în general, lucrurile erau împachetate în geamantane rezistente care erau fixate de grilaje montate în spate sau pe treptele de acces.
Totul a început în America
Când micul producator auto american Hudson a lansat noul sau model Terraplane Station Wagon în decembrie 1936, putini au crezut ca acest tip nou de autovehicul va schimba modul în care oamenii se vor deplasa în timpul vacantei, în calatoriile de afaceri sau pur si simplu în familie. La acea data, era vazut doar ca una dintre numeroasele încercari de a construi un hibrid cu design situat undeva între o berlina si un autovehicul de transport.
Cu toate acestea, modelul Terraplane, cu caroseria sa cu panouri de lemn si capota portbagajului de dimensiuni mari a reprezentat prima implementare fara compromisuri a conceptului de station wagon si primul lansat în productia de serie. Din pacate, nu a cunoscut succes pe piata decât dupa cel de-al doilea razboi mondial, în mare deoarece pur si simplu nu exista cerere pentru autovehicule multifunctionale spatioase.
Toate acestea s-au schimbat la mijlocul anilor ’40, odata cu dezvoltarea clasei mijlocii care consta în principal din comercianti independenti, reprezentanti de vânzari si mestesugari, care aveau nevoie de autovehicule pentru a-si desfasura activitatea comerciala dar care înca nu îsi puteau permite unul separat pentru propria familie. Toti producatorii principali de autovehicule americani au început sa comercializeze modele station wagon. Totusi, la început acestia au externalizat constructia caroseriilor catre mici furnizori în mare parte pentru ca productia în serie mica necesita mult timp si nu era profitabila.
Micii producatori de caroserii, care adesea activau într-un atelier, construiau caroseriile speciale pentru modelul station wagon din lemn sau dintr-o combinatie de lemn si otel. Desi caroseriile primelor autovehicule station wagon americane (cunoscute sub denumirea de „woodies” de la wood=lemn) sunt considerate astazi ca fiind deosebit de atragatoare, acestea nu erau în realitate decât o solutie de moment. Furnizorii de caroserii utilizau lemn deoarece procesarea otelului ar fi fost prea complicata.
În momentul în care cererea pentru aceste autovehicule versatile a început sa creasca, principalii producatori americani au preluat procesul de productie, utilizând o constructie integrala din otel, aplicând adesea panouri cu imitatie de lemn, fapt care ajuta la diferentierea vizuala de simplele furgoane de transport marfa.
Popularizarea modelelor station wagon: Opel Olympia Rekord Caravan din 1953
În Europa, distinctia între un autovehicul de transport marfa si un autoturism a început sa se estompeze odata cu introducerea caroseriei integrale. Dar numai la începutul fenomenului german Wirtschaftswunder – sau miracolul economic – din anii ’50.
La fel ca în SUA cu câtiva ani mai devreme, ascensiunea clasei mijlocii s-a combinat cu un baby-boom, creând o nevoie care pur si simplu impunea proiectarea unui nou tip de autovehicul. Autovehiculele station wagon reprezentau solutia perfecta deoarece puteau servi drept cal de povara în timpul saptamânii si drept masina de familie în weekend. Opel a fost primul producator german care a identificat aceasta tendinta si a oferit un astfel de autovehicul flexibil.
În 1953, la Expozitia Internationala de Automobile din Frankfurt, Opel a prezentat primul station wagon european veritabil, modelul Olympia Rekord, cu partea sa din spate patratoasa si geamuri laterale, care a fost expus alaturi de versiunea sedan. Ambele aveau în comun o caroserie ponton si o parte frontala  caracteristica similare unei guri de rechin, însa modelul station wagon a consacrat un nume care urma sa ramâna în istoria auto drept sinonim pentru un întreg gen automobilistic: „CarAvan.” Conform legendei, cuvântul compus din „car” (masina) si „van” (furgon) a provenit de la întrebarea nedumerita „Masina asta e un furgon?”
Spre deosebire de furgoanele de transport marfa conventionale, cu forma de cutie, modelul Opel Olympia Rekord Caravan din 1953 era dotat extravagant dupa standardele vremii. „Cu doar câteva operatii manuale,” conform textelor publicitare Opel, „si fara vreun mare efort, scaunele din spate pot fi rabatate – elegantul si respectabilul Opel Caravan a devenit un autovehicul cu o deosebita valoare practica, care asigura o economie veritabila.”
Modelele station wagon au deveneti rapid  În Germania, acest nou tip de caroserie era denumit „Caravan” sau „Kombi,” o abreviere dupa „Kombinationsfahrzeug” – un autovehicul ce combina atributele specifice pentru doua categorii. Astazi, specialistii din publicitate îl denumesc un „cross-over flexibil”. 
De la modelele de dimensiuni medii pâna la autovehiculul compact Kadett Caravan
Din ce în ce mai multe persoane care nu activau în comert au devenit interesate de modelul station wagon, iar Opel s-a asigurat ca lanseaza o varianta atragatoare de station wagon alaturi de fiecare model nou Opel. Marca a construit aproximativ 23.400 de unitati din modelele station wagon din 1953 si 1954, care au însumat peste zece procente din vânzarile de autovehicule sedan. Pâna în 1955, vânzarile atinsesera aproximativ 20 de procente: 107.000 de unitati sedan si 24.000 de unitati station wagon.
Încurajata de cresterea vânzarilor de autovehicule station wagon din segmentul de dimensiuni medii, marca Opel a adaugat o varianta station wagon la primul sau model compact de dupa razboi, Kadett A din 1962. Avantajosul model compact Kadett A Caravan a avut premiera în luna martie a anului 1963 si a propulsat vânzarile de autovehicule Caravan într-o asa masura încât aproape 50 de procente din toate autovehiculele station wagon germane la acea data erau produse de Opel. Când productia modelului Kadett A a luat sfârsit în 1965, aproape una din patru – aproximativ 125.000 de unitati din 500.000 din întreaga Europa – era un station wagon.
Cu pneuri mai mari decât versiunea sedan (6.00-12 în loc de 5.50-12) si suspensii rigide, Kadett Caravan putea sa transporte 430 de kilograme, cu aproximativ 100 de kilograme mai mult decât modelul sedan. Si desi sedanul era în general considerat un autovehicul spatios, Kadett Caravan îl depasea. Spatiul sau de încarcare cu proportii generoase a pus în umbra anumite modele station wagon concurente. Opel oferea, de asemenea, o dotare optionala care a fost primul pas spre furgoanele de astazi: în spatiul de încarcare putea fi montat un scaun pentru copil suplimentar, orientat contrar sensului de deplasare, un echipament care ar putea fi considerat precursorul modelului Zafira.
Opel stabileste standardul pentru stilul station wagon
În 1970, Opel a proiectat un nou tip de station wagon care era orientat în mod deliberat spre activitati de familie si de petrecere a timpului liber, indiferent de conotatia sa de cal de povara, adaugând accente sportive, orientate spre stilul de viata.
Opel a oferit primele indicii de strategia  pe care urma sa o aplice la Salonul Auto de la Geneva din 1968, cu prototipul sau „Commodore Voyage”. Acest „Kombi” de dimensiuni mari avea un exterior special similar aspectului panourilor de lemn, care amintea de modelele „woodie” americane. Desi nu a intrat niciodata în productia de serie, a deschis drumul pentru noi experimente la Opel Styling, departamentul de design din acea vreme. În ultima parte a anilor ’60 si începutul anilor ’70, designerii au lucrat la mai multe modele station wagon moderne, elegante si deosebit de rafinate. Toate au fost denumite „Voyage” pentru a sublinia executia acestora cu siguranta mai luxoasa si orientata mai mult spre activitati de petrecere a timpului liber. Caii de povara au disparut, era vremea pentru un nou fel de station wagon care combina cu mândrie spatiul generos si luxul cu geamurile mari si luminoase.
Modelul a fost lansat pe piata în 1970 sub denumirea Ascona Voyage, având panouri laterale caracteristice din imitatie de lemn. Denumirea Voyage clarifica destinatia modelului station wagon: existenta sa ca furgon pentru profesionisti lua sfârsit si Opel era din nou un deschizator de drumuri.
Faptele au confirmat viziunea marcii: la începutul anilor ’70, doar aproximativ 20 la suta din cumparatorii de autovehicule station wagon le utilizau exclusiv ca autovehicul personal; însa la începutul anilor ’90, numarul acestora trecuse de 50 la suta. Gama de modele caravan care, începând cu Ascona Voyage, includea întotdeauna o versiune deosebit de luxoasa si sportiva, oferea un autovehicul multifunctional pentru toate gusturile si buzunarele.
Patrunderea pe segmentul autovehiculelor puternice
Opel a continuat sa stabileasca standarde si sa dezvolte conceptul station wagon în directia autovehiculelor cu motoare de mari dimensiuni, de înalta performanta din categorii de pret superioare. În 1989, modelul Omega Caravan 24v avea un motor de 204 CP, cu cilindree de trei litri si 6 cilindri în linie, ceea ce îl facea cel mai rapid station wagon de serie din lume. Acesta era un alt nou prototip Opel, care între timp a inspirat multi producatori. În 1993, conceptul a fost implementat în segmentul de autovehicule compacte, odata cu Astra Caravan 16v; datorita motorului sau de 2 litri cu 16 cilindri în V si o putere de 150 CP, acesta era la acea data cel mai puternic station wagon din clasa sa. Atât Omega cât si Astra au stabilit ulterior recorduri în clasele lor. Pe lânga performanta remarcabila de conducere, cu viteze maxime de aproximativ 240 km/h (Omega) si de peste 200 km/h (Astra), acestea aveau cel mai mare volum de încarcare din clasele lor.
Urmând aceasta tendinta, urmatoarea generatie, modelul Astra OPC Caravan lansat în 2002 era propulsat de un motor turbo de 147kW/200 cp, cu o cilindree de 2 litri si 16 cilindri în V – acelasi din dotarea celui mai sportiv model, Astra cu 3 usi. Putea atinge o viteza de 231 km/h si accelera de la 0 la 100 km/h în 7,8 secunde. Modelul Opel Insignia OPC Sports Tourer cu motor de 325 cp, care a avut premiera în 2009, a facut un mare pas înainte în ceea ce priveste dinamica de conducere, având un sasiu Flexride, un sistem Adaptive 4×4 si chiar mai multa putere.
Cercul se închide – Astra Sports Tourer combina sportivitatea cu functionalitatea
Noul Astra Sports Tourer, care îsi va face debutul la Salonul Auto de la Paris din 2010, ilustreaza evolutia naturala speciilor: este un station wagon elegant, rafinat, echipat cu dotari practice de prima clasa si volum amplu de încarcare. La fel ca primul model Caravan, acesta le ofera proprietarilor un singur autovehicul atât pentru viata profesionala cât si pentru cea personala, însa desavârseste forma si executia primelor autovehicule station wagon sport si de lux care au aparut prima data în anii ’70 cu Opel „Voyage”, conferindu-le o nota de modernitate.
 
 

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *