Cu noua baterie pe baza de apa, autonomia masinilor electrice ar depasi 380 km
Cu noua baterie pe baza de apa, autonomia masinilor electrice ar depasi 380 kmImaginati-va o lume cu totul noua în care o berlina electrica de familie, la un pret rezonabil, poate strabate distanta dintre Bucuresti si Iasi fara a-si reîncarca bateria. Deocamdata e doar un exercitiu de imaginatie, însa poate nu pentru multa vreme. Oamenii de stiinta de la centrul GE Global Research si de la Laboratorul National Lawrence Berkeley din SUA dezvolta un nou tip de baterie „cu fluxuri” pe baza de apa pentru vehicule electrice, astfel încât acestea sa poate parcurge si chiar depasi aceasta distanta.Grigorii Soloveichik, liderul proiectului de la GE Global Research si directorul Centrului de cercetare în domeniul energiei, condus de GE si finantat de Departamentul de Energie, este de parere ca bateriile ar putea fi cu 75% mai ieftine decât bateriile auto disponibile în prezent pe piata si ar putea mari distanta parcursa de vehiculele electrice actuale. „Departamentul de Energie vrea o baterie care sa permita masinii sa parcurga o distanta de 386 de km,” spune Grigorii Soloveichik. „Noi credem ca putem depasi acest obiectiv.” Inginerii GE arata ca, spre deosebire de bateriile litiu-ion si de alte sisteme de baterii, noua tehnologie va folosi solutii apoase de substante chimice anorganice capabile sa asigure o densitate mare a energiei prin transportarea mai multor electroni în acelasi timp. Sistemul a fost denumit baterie „cu fluxuri” deoarece descarcarea si reîncarcarea au loc în celule electrochimice amplasate separat de rezervoarele de stocare a energiei, fiind astfel mai sigure. „Ne imaginam o astfel de baterie cu fluxuri care sa aiba aplicatii atât în transport, cât si în stocarea energiei pe scara larga,” a declarat Soloveichik. „Pe scurt, pentru vehicule electrice, tehnologia aduce schimbari radicale.”Studiul face parte din programul ARPA-E RANGE al Departamentului american de Energie, care îsi propune sa dezvolte tehnologii revolutionare de stocare a energiei electrochimice. Inginerii de la GRC si echipa laboratorului Berkeley declara ca intentioneaza sa dezvolte un prototip functional si „sa demonstreze fezabilitatea” conceptului anul viitor.Comparativ, Agentia de protectie a mediului din SUA a evaluat distanta parcursa de modelul Nissan Leaf 2013 la 120 km. Modelul de lux S 2013 de la Tesla Motors poate ajunge la 426 km cu o singura încarcare. Ambele folosesc baterii litiu-ion.GE are o experienta îndelungata în domeniul cercetarii vehiculelor electrice. Cu un secol în urma, compania a dezvoltat primele încarcatoare de VE. Recent, inginerii GE au dezvoltat statii de încarcare pentru vehicule electrice, cum ar fi WattStation si bateriile Durathon pe baza de sodiu, care fac parte acum din portofoliul ecomagination al companiei.