Crashtest BMW Seria 5 cu interventia automata a franelor
Crashtest BMW Seria 5 cu interventia automata a franelor
Un crash test verifica doar integritatea structurii de rezistenta a automobilului si a celorlalte sisteme de siguranta pasiva. Acum exista si sisteme electronice care avertizeaza un conducator auto de riscul producerii unei coliziuni si care pregatesc pasagerii si automobilul în cazul unui accident iminent. Procedurile de crash test trebuie în viitor sa ia în considerare si sistemele de siguranta activa care intervin pentru prevenirea unui accident sau minimizarea fortei de coliziune. În premiera mondiala a fost realizat cu succes un crash test cu BMW 530d cu interventia automata a frânelor într-un laborator special echipat al Organizatiei Germane de Supraveghere a Automobilelor (DEKRA), în Neumünster bei Hamburg.
Fiecare conducator auto cunoaste aceasta situatie: dupa un viraj apare în fata brusc spatele unei masini blocata într-un ambuteiaj. La vizibilitate redusa sau din cauza neatentiei soferului exista riscul producerii unui accident. Acest scenariu este cauza pentru producerea a peste 40% din accidentele din Germania.
Automobile din segmentul premium, precum BMW Seria 5, sunt deja echipate cu sisteme electronice anticipative care intervin pentru a micsora riscurile care apar în astfel de situatii.
Atât noul BMW Seria 5, care tocmai a fost prezentat pe piata, cât si noul BMW Seria 7, sunt disponibile optional cu un sistem care combina pilotul automat (Cruise Control) cu avertizarea si functie de frânare automata în caz de accident – Pilot automat Stop&Go.
În cazul unei potentiale coliziuni frontale, conducatorul este avertizat printr-un indicator din instrumentul de bord si, simultan, pe head-up display. În acelasi timp, sistemul de frânare intra într-o faza de pregatire. Presiunea din sistemul de frânare poate creste mult mai repede, se micsoreaza astfel timpul de raspuns al frânelor si distanta de frânare.
În cazul în care exista pericolul iminent al unui impact, sistemul intra în treapta a doua de functionare. În situatii în care este necesara o frânare de urgenta, alaturi de avertizarea vizuala este declansat si un semnal sonor. Daca conducatorul auto înca nu reactioneaza, se declanseaza o procedura automata de frânare pe o perioada foarte scurta: timp de 1,2 secunde se produce o deceleratie moderata, înainte deja ca soferul sa utilizeze frânele.
Pe baza senzorilor radar ai pilotului automat (Active Cruise Control Stop&Go), sistemul recunoaste când accidentul frontal devine iminent. În aceasta situatie viteza de coliziune este redusa printr-o interventie automata a frânelor de urgenta. La fel ca în cazul unui test EuroNCAP si în asa-numitul offset-crash automobilul a fost accelerat la viteza de 64 km/h. Cu momente înainte de coliziune modelul BMW 530d a frânat automat la viteza de 40 km/h, conform procedurii de functionare a sistemului de siguranta. Datorita acestei deceleratii exact înainte de accident, pozitia automobilul la coliziune se schimba fata de o situatie fara frânare. Masina va fi aplecata usor spre înainte. În acelasi timp toti pasagerii, prin frânare, intra într-o pozitie optima pentru accident, sprijinindu-se pe centurile de siguranta si micsorând astfel tensiunea care ar fi transmisa prin forta impactului.
Pâna acum aceste sisteme au putut fi testate numai pe bancul de probe si nu într-un crash test. Prin colaborarea DEKRA si BMW a fost realizat un prim pas în testarea în conditii reale a unor astfel de sisteme de siguranta activa precum si a diferitelor scenarii „pre-crash“.