Conceptul CITROEN HYPNOS
Cu ocazia Salonului Auto de la Paris 2008, Citroën prezinta conceptul Hypnos, interpretarea inedita a unui vehicul exceptional. Sub liniile particulare si rasate, acest cross-over imbina tehnologii inovatoare pentru a oferi performante remarcabile atat in ceea ce priveste senzatiile la volan, cat si protectia mediului. Technologia HYmotion4 : senzatii la volan si eficienta garantate Conceptul Hypnos este dotat cu o tehnologie hibrida specifica, ilustrand importanta apectului ecologic pentru Citroën si subliniand din nou capacitatea Marcii de a imbina placerea la volan cu grija fata de mediu. Arhitectura chaîne de tractiune diesel hibrida HYmotion4, care este propusa pe acest concept car si care este realizabila din punct de vedere industrial, se distinge prin implantarea motorului electric la nivelul osiei spate. Aceasta configuratie simpla si inovatoare se dovedeste perfect adaptata caracterului conceptului Hypnos : comportamentul dinamic si tractiunea sunt optimizate in conditiile unui consum redus si unui nivel scazut de emisii (4,5 l/100 km, respectiv 120 g de CO2/km). Un concept car exceptional si seducator Silueta sa cu linii fluide, rasate si pozitia inalta sprijinita pe rotile de 22 de inch, sugereaza promisiunea senzatiilor inedite la volan. Atractia pe care acest concept o exercita de la prima vedere este sustinuta de paleta cromatica inedita din habitaclu si de maniera in care tehnologia a fost declinata pentru a deveni mai umana si mai la indemana : ceas de bord oniric, scaune cu o morfologie studiata pentru confortul deplin, cromoterapie la bord. Hibrid prin tehnologia incorporata, Hypnos este de asemenea un hibrid si in termeni de vehicul, acesta imbinand perfect dinamismul unui coupé, eleganta unei berline si volumele unui SUV. Puternic, fluid si expresiv, Hypnos se distinge prin proportiile inedite si echilibru care anticipeaza senzatii deosebite. Interiorul cu finisaje din materiale nobile, scaunele individuale foarte confortabile si tehnologiile deosebite pot satisface cu brio exigentele soferului si a celor trei pasageri. Silueta inovatoare si rasata Prin volumele sale dinamice si sculptate care imbina perfect fluiditatea si rigiditatea, Hypnos degajeaza sentimentul de eleganta si de robustete. Cu o lungime de 4,90 m, o latime de 2,17 m si o inaltime de 1,58 m, Hypnos impune admiratie prin proportiile siluetei sale. Fie ca este vorba despre pasajele proeminente ale rotilor, de capota sculptata sau linia mediana a caroseriei inalta, toate aceste volume prezinta o musculatura puternica si rafinata. Hypnos fascineaza datorita dinamismului pe care il exprima chiar si atunci cand sta pe loc. Plafonul nesustinut de montanti, dovada a habitabilitatii deosebite, se lanseaza in forta spre partea posterioara oprindu-se in luneta concava, definitorie pentru marile berline Citroën. Flancurile sculptate contribuie de asemenea la intarirea impresiei de miscare. Aspectul rasat al caroseriei este pus in valoare si de culoarea sa gri, profunda si luminoasa. Aceasta culoare a carei intensitate variaza in functie de gradul de luminozitate, ii confera conceptului Hypnos o trasatura pretioasa si eleganta, reconfirmand-i statutul de vehicul varf de gama. Portierele cu deschidere antagonica permit accesul facil al pasagerilor in interior, iar hayonul cu deschidere cargo ofera un acces optim al portbagajului. Dincolo de impactul vizual, caile de acces in Hypnos contribuie la functionalitatea sa si ii reconfirma vocatia de vehicul destinat calatoriilor de placere. Interior luxos pentru pasageri Emotiile pe care Hypnos le trezeste pasagerilor sai depasesc sfera senzatiilor traditionale deoarece habitaclul vehiculului ilustreaza la superlativ magia exercitata de acesta. O calatorie la bordul sau este promisiunea unei aventuri senzoriale de prim rang. Interiorul, captivant de la prima vedere, surprinde prin ruptura fata de culoarea gri din exterior. Suscita astfel admiratie prin declinarea tuturor culorilor spectrului solar. Acest demers neobisnuit de a asocia un colorit viu unui vehicul varf de gama subliniaza inca o data creativitatea Marcii. Finisajele sunt realizate cu materiale nobile cum ar fi aluminiu, piele, atmosfera rafinata de la bord creand senzatia de placere si confirmand apartenenta conceptului la universul vehiculelor de exceptie. Spatiul dedicat pasagerilor se contruieste in jurul celor patru locuri dispuse de o parte si de alta a unei elice centrale. Aceasta configuratie particulara duce cu gandul la o molecula imaginara de ADN, la viata, la fiinta umana, adica la valorile promovate de marca Citroën. Ampatamentul generos de 3 metri impreuna cu dispunerea inedita a scaunelor dispuse decalat ofera un spatiu individual de dimensiuni importante pentru fiecare pasager. Fiecare pasafer beneficiaza de o habitabilitate nemaintalnita pana acum la acest tip de vehicul si de un spatiu pentru picioare corespunzator clasei limuzinelor. Fiecare ocupant al vehiculului are posibilitatea de a-si personaliza spatiul datorita lamelor care constituie elicea centrala care pivoteaza descoperind diverse comenzi precum reglajul instalatiei de climatizare. In ceea ce priveste scaunele, acestea sunt compuse din numeroase celule in forma de prisma care se pot umfla sau dezumfla la comanda pentru a oferi calatorilor un masaj lombar si dorsal. Interior sub semnul creativitatii In fata soferului intregul se prezinta prin intermediul unor prisme care amintesc fatetele unui diamant, fiecare dintre acestea afisand diferite informatii referitoare la condus. Asemenea unei bijuterii, acestea au o montura din metal nobil. Aceasta montura se impune ca filon al partii frontale a conceptului, integrand in primul rand, pe centrul consolei, un ecran tactil care se continua in mod natural cu rama aeratoarelor pe de-o parte si plansa de bord pe de alta parte. Datorita unor microdiode, plasate in interiorul circuitului de climatizare, aeratoarele difuzeaza subtil un halou de lumina, a carui culoare variaza in functie de temperatura aleasa. Inovatia adusa de acest concept car este faptul ca pune la dispozitia utilizatorilor sai beneficiile cromoterapiei. O camera de filmat pozitionata pe plafon monitorizeaza parametrii antropometrici ai soferului examinandu-i figura in mod regulat. Comparand aceste informatii cu cele prealabil inregistrate, acest echipament ofera posibilitatea de a defini starea soferului si de interveni pentru iluminarea habitaclului si parfumarea lui, totul pentru ca placerea in interior sa fie maxima. Pe ecranul computerului de bord, ora se afiseaza in culori, dovada in plus a combinatiei dintre tehnologie si creativitate care sta la baza realizarii vehiculului Hypnos. Acest ceas oniric functioneaza prin pulsatii ale afisajului in culori, asemenea respiratiei unei fiinte. Citroën este astazi, printre constructorii de automobile, unul dintre actorii principali in domeniul protectiei mediului. Prin Hypnos, Marca isi subliniaza aceasta pozitie dotandu-si concept car-ul cu o transmisie diesel hibrida inedita: HYmotion4. Aceasta tehnologie ii permite sa ofere performante dinamice foarte bune in conditiile unui consum scazut. HYmotion4, inovatia in slujba protectiei mediului Conceptul Hypnos combina inteligent: • un motor termic diesel, 2l HDi FAP, asociat unei cutii de viteze manuala pilotata in 6 trepte si cu o putere de 200 de CP (147 kW), cuplu de 420 Nm; • un motor electric implantat la nivelul trenului de rulare spate si care dezvolta o putere de 50 de CP si un cuplu de 200 Nm Datorita hidridizarii diesel, Hypnos contribuie la prezervarea mediului. Astfel, in utilizare urbana, in modul de functionare ZEV (Zero Emission Vehicule) care permite accesul la un mod complet electric « extins » (in jur de 3 km de autonomie la o viteza de 50 km/h), sau pe sosele care solicita accelerari si decelerari succesive, hibridizarea permite limitarea consumului prin punerea in comun a celor doua energii. Hypnos beneficiaza de asemenea de o tehnologie Stop & Start de inalta performanta, capabila printre altele de a alimenta cu energie motorl electric atunci cand vehiculul este in modul 4×4. Pe autostrada, motorul diesel termic de 2 l prevazut cu filtru de particule prezinta un randament excelent, prin faptul ca ofera, prin calitati intrinseci, o reducere de 20% a consumului de combustibil. Hypnos afiseaza un nivel al consumului in ciclu mixt de 4,5 l/100 km si al emisiilor de CO2 de 120 g/km, o performanta remarcabila daca tinem cont de tipologia acestui concept car. HYmotion4, pentru senzatii deosebite la volan Cu toate aceste performante ecologice remarcabile, placerea de a conduce nu a fost sacrificata. In cazul unei solicitari deosebite a pedalei de acceleratie si deci a unei solicitari imediate de cuplu, functia « boost » asociata cuplului motor termic – motor electric permite atingerea unor performante de inalta clasa, fara a afecta consumu. Vehiculul atinge viteza de 100 km/h intr-un timp de 9,4 secunde. Hypnos beneficiaza si de o suspesie hidraulica, a treia generatie, iar aceasta tehnologie ofera un nivel de confort de referinta in domeniul conceptelor auto. v In plus, in caz de aderenta scazuta sau solicitari importante, vehiculul trece din modul 2WD in 4WD automat, motorul electric antrenand rotile spate in timp ce motorul termic pune in miscare rotile fata.