Conceptul Aero X – Saab
Combinand mostenirea aeronautica cu radacinile scandinave, Conceptul Aero X face o declaratie unica in materie de design auto. Conceput ca un studiu prin care sa se exploreze tendintele viitoare, calitatile sale inovatoare prefigureaza dezvoltarea unui limbaj de design ce va inspira viitoarele produse Saab. Asa cum era de asteptat din partea Saab, acest coupe sportiv de doua locuri sparge toate conventiile clasice de design, atat la interior cat si la exterior. In primul rand, nu exista usi…sau stalpii parbrizului. Acest lucru se datoreaza faptului ca Saab Aero X adopta o cupola panoramica, exact ca si in cazul avioanelor de vanatoare. Cupola ofera pilotului de Aero X o vizibilitate de 180o, facilitand de asemenea intrarea si iesirea din cabina sa joasa. Propulsia pentru cele patru roti motrice ale conceptului Saab Aero X provine de asemenea de la o uzina de forta total diferita de standarde. Motorul V6 bi-turbo BioPower de 400CP este functioneaza integral pe baza de bioetanol, o sursa regenerabila de energie ce este mai ecologica prin reducerea semnificativa a emisiilor de CO2. ‘Puterea Verde’ a acestui motor avansat da un nou inteles expresiei ‘performanta cu responsabilitate’. La interior, cockpitul Saab-ului Aero X adauga o noua dimensiune conceptului scandinav de design ‘curat’ prin eliminarea completa a butoanelor si cadranelor clasice. In schimb, Saab a aplicat tehnici derivate din industria suedeza de fabricare a sticlei si instumentelor de precizie, expunand datele necesare soferului pe ‘zone clare’ fabricate din materiale acrilice cu aspect de sticla, zone in care datele sunt expuse tridimensional. Toate luminile interioare si exterioare ale conceptului sunt pe baza de LED-uri (diode emitatoare de lumina), fapt ce a dat designerilor noi libertati in explorarea acestui tip de tehnologie noua, tehnologie ce va fi folosita din ce in ce mai mult pe viitoarele produse Saab. Avand caroseria din fibra de carbon, trenul de rulare cu o greutate redusa, suspensia controlata electronic si a tractiune integrale, Saab Aero X este o masina orientata catre sofer ce promite un nivel al performantelor pe masura aspectului exterior. Simulari computerizate au anticipat o acceleratie 0-100 km/h in doar 4,9 secunde si o viteza maxima de 250 km/h (limitata electronic). In ciuda faptului ca este atat de orientata catre sofer, Aero X ofera totusi o versatilitate surprinzatoare, din nou o calitate la care te astepti de la orice produs Saab. Spatele modelat dramatic ascunde totusi un spatiu dual de depozitare, cu o deschidere conventionala si cu un ‘sertar’ ascuns in partea de jos. ‘Acest studiu arata cum forta mostenirii de marca a Saab poate inspira un design innovator si indraznet’, spune Bryan Nesbitt, Executive Director, GM Design Europe. ‘Prin dezvoltarea noilor produse Saab, vom ramane concentrati pe cultivarea valorilor marcii in contextul normelor scandinave de design’. ‘Acest concept demonstreaza posibilitatile ce ni se deschid pe masura ce dezvoltam un nou limbaj progresiv de design pentru aceasta marca’, spune Jan Ake Jonsson, Saab Automobile Managing Director. ‘Designerii nostri, inginerii si specialistii in marketing din Suedia sunt ideal plasati pentru a cultiva si comunica AND-ul unic al marcii Saab. Munca lor ne asigura ca viitoarele propuneri pentru noi produse Saab vor exprima calitati centrale ale marcii cum ar fi designul progresiv, performantele sportive si functionalitatea specifica Saab’. Saab Aero X este cel mai nou dintr-o serie de concepte ale marcii Saab, fiecare accentuand diferite calitati ale marcii. Acestea au fost: 9X (IAA Frankfurt 2001), 9-3X Cross-Over Coupe (Detroit 2002) si 9-3 Sport-Hatch (IAA Frankfurt 2003). Radacinile aviatice ale Saab au o vechime de aproape 70 de ani. In 1937, Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Compania Suedeza de Avioane) a fost fondata in orasul Trollhattan, la 70 km nord de Gothenburg, loc in care autoturismele Saab sunt construite si in ziua de azi. Compania a furnizat avioane militare Aviatiei Suedeze si a inceput sa isi orienteze produsele si catre aviatia civila in 1944, dar si catre domeniul auto in 1947, cand prima sa masina, Saab 92, a fost prezentata publicului. (Saab 91 a fost un avion usor destinat antrennamentului pentru piloti). Caroseria aerodinamica, in forma de lacrima a Saab 92, era evident rodul muncii inginerilor de aviatie si era un design radical pentru o masina produsa in acele vremuri, design rezultat mai ales printr-o alta inovatie a Saab – folosirea tunelului aerodinamic pentru conceperea masinii. Adoptarea tractiunii fata pentru o manevabilitate sigura, o tinuta de drum excelenta si o utilizare eficienta a spatiului a fost de asemenea iesita din tiparele acelor ani – cu mai mult de o decada inainte ca aceasta configuratie sa devina populara in restul industriei auto… Un alt design innovator al nou-formatei divizii auto a Saab a fost si Sonett 1, o masina de curse, prezentata publicului exact acum 50 de ani. Sasiul sau tip monococa era construit din panouri de aluminiu folosit in aviatie, in locul traditionalului sasiu tubular de otel. Desi acest tip de material era folosit in mod normal in industria aviatica, Saab utilize acest design cu 6 ani inainte de a fi introdus in cursele auto. Astazi, dupa mai mult de 4 milioane de autoturisme si peste 4000 de avioane, Saab este un singur nume pentru doua companii. Compania auto, Saab Automobile AB, este acum detinta integral de General Motors, cel mai mare producator auto pe plan mondial, iar grupul Saab este un lider global in aplicarea tehnologiilor avansate, specializandu-se in sisteme aeronautice si militare. De-a lungul anilor, autoturismele Saab au continuat sa incorporeze elemente de design inspirate de industria aeronautica, de la parbrizele panoramice si ergonomia bordului in stilul cockpitului unui avion, pana la iluminarea verde a instrumentelor de bord si a displayurilor multifunctionale. Si spiritul inovator al primilor ingineri aeronautici, inclusiv atentia orientata catre siguranta, continua sa fie reflectata in designul neconventional al Saab.