BMW pregsteste pentru lansare tehnologia pentru condus automat

img
Home / Stiri si noutati auto / BMW pregsteste pentru lansare tehnologia pentru condus automat

BMW pregsteste pentru lansare tehnologia pentru condus automatUn astfel de sistem este integrat si pe BMW i3 Concept prezentat la Salonul Auto de la Fankfurt.Pe autostrada A9 de la München la Nürnberg traficul este unul aglomerat. Dar, în ciuda stresului creat de situatie, conducatorul ramâne calm si relaxat în spatele volanului. De ce? Pentru ca automobilul este complet automatizat, de exemplu frâneaza, accelereaza si depaseste alte masini pe cont propriu, în timp ce monitorizeaza conditiile existente în trafic si se adapteaza la ele.Cum functioneaza? Dr. Nico Kämpchen, director de proiect pentru condusul integral automatizat în cadrul departamentului de cercetare si dezvoltare al BMW Group, a parcurs aproape 5.000 de kilometri în teste alaturi de echipa sa. În dorinta de a oferi automobile care sa fie confortabile si sigure, echipate în viitor cu cele mai moderne sisteme de asistenta, inginerii de cercetare si dezvoltare de la BMW Group au lucrat de-a lungul ultimilor ani la dezvoltarea unor copiloti electronici care sa furnizeze condus automat în anumite situatii – de exemplu, BMW TrackTrainer testat pe circuit, sau tempomat adaptiv cu frânare pâna la oprire. Pentru a întelege mai bine potentialul pe care îl ofera aceste sisteme, precum si limitele lor, cercetatorii sunt pregatiti sa treaca la etapa urmatoare: dezvoltarea unor sisteme avansate de asistare a conducatorului pe autostrada.Pentru a întelege ce înseamna acest lucru, cercetatorii au echipat un model BMW 5 Sedan cu programe inteligente, precum si cu sisteme complexe de senzori. Functia avansata de asistare condus automat pe autostrada poate fi activata prin apasarea unui buton. Din acel moment, sistemul aflat în faza de prototip poate controla automat accelerarea si frânarea si poate depasi în deplina siguranta masinile mai lente. În faza incipienta a proiectului, una dintre provocarile cele mai importante a implicat reactia fata de vehiculele (automobile, motociclete sau camioane) care intra pe autostrada sau care ies de pe aceasta – chiar si aceasta problema putea fi rezolvata printr-o abordare corecta. Sistemul-prototip a reactionat bine la aceste situatii, permitând vehiculelor sa intre în trafic si chiar a schimbat banda pentru a oferi spatiu suficient astfel încât cei care intrau pe autostrada sa o faca într-o maniera sigura. Aceste manevre au fost posibile la viteze de pâna la 130 km/h, dar în conformitate cu actualele norme privind limita de viteza sau alte situatii, precum zonele în care depasirea este interzisa.”Aceasta este o situatie si o experienta cu totul noua pentru conducatorul auto – este un sentiment ciudat sa cedezi complet controlul automobilului unui sistem autonom. Dar, dupa câteva minute în care experimenteaza un stil de condus cursiv, independent si sigur, conducatorii si pasagerii încep sa se relaxeze si sa aiba încredere în sistemul independent”, a spus Nico Kämpchen, director de proiect pentru condusul integral automatizat în cadrul departamentului de cercetare si dezvoltare al BMW Group. „Fara îndoiala, conducatorul ramâne responsabil de situatie în orice moment si trebuie sa pastreze sub observatie traficul si mediul înconjurator.”Pentru a exista certitudinea ca masina automatizata destinata cercetarii functioneaza cursiv si agil în traficul real, automobilul trebuie sa beneficieze de strategiile necesare reactionarii corespunzatoare în situatiile cu care se confrunta zi de zi. Baza acestor strategii este compusa din doua parti: prima, identificarea pozitiei masinii pe banda sa; a doua, automobilul trebuie sa fie capabil sa recunoasca în mod clar toate vehiculele si obiectele din vecinatatea imediata. Acest lucru se realizeaza prin contopirea, chiar daca redundanta, a diferitelor tehnologii de senzori precum LIDAR, RADAR, ultrasunete si camere video care monitorizeaza mediul înconjurator al automobilului. Redundanta ofera garantia ca situatiile sunt evaluate cu exactitate, în fiecare directie utilizându-se cel putin doua metode diferite de masurare. În acest scop, dezvoltatorii de la departamentul de cercetare si dezvoltare al BMW Group pot fi siguri ca o potentiala slabiciune a unei metode este contrabalansata de punctele forte ale celeilalte metode.Prin accesarea hartilor digitale, a camerei si a datelor de localizare de la un GPS foarte precis, prototipul automatizat îsi poate determina locul pe banda de rulare si primeste si informatiile exacte cu privire la traseul pe care îl urmeaza, inclusiv numarul de benzi de pe diferite sectiuni ale autostrazii. Aceasta informatie este completata de datele receptionate de la camera integrata în sistemul de avertizare la parasirea sensului. Obiectele din fata masinii sunt detectate de senzorii radar ai tempomatului adaptiv cu functie Stop&Go si de un scaner laser. Acelasi lucru este valabil si pentru obiectele aflate în lateralul si în spatele automobilului.Precursori si fundament – BMW TrackTrainer si Emergency Stop Assistant.Tehnologia revolutionara necesara pentru sistemele de asistare a condusului automatizat a fost dezvoltata de inginerii de la BMW Research and Technology în cadrul a doua proiecte de pionierat care au adus în prim-plan BMW TrackTrainer si Emergency Stop Assistant (asistare la frânarea de urgenta). BMW TrackTrainer sustine condusul autonom pe circuitele de competitii. Datorita preciziei oferite de localizare se poate utiliza un stil de condus sigur si totodata dinamic. În prezent, TrackTrainer este folosit în cadrul sesiunilor de pregatire a pilotilor BMW pentru prezentarea trasei ideale – conducatorii o experimenteaza din spatele volanului, nu de pe locul din dreapta. Prin intermediul datelor extrase dintr-o harta digitala, dar si de la sistemul video si GPS, TrackTrainer poate ghida automobilul în mod autonom, de-a lungul trasei ideale a unui circuit, totul în scop de antrenament. Sistemul se afla deja la cea de-a doua generatie, dispunând de o localizare optimizata si precisa a pozitiei, realizata prin reunirea senzorilor redundanti. Comparatia permanenta a datelor de la sistemul video si de la GPS cu hartile digitale si datele interne ale masinii a reprezentat solutia utilizata pentru ghidarea automata a automobilului de-a lungul legendarei bucle Nordschleife de la Nürburgring, eveniment petrecut la 21 octombrie 2009. Apoi, la 25 mai 2011, BMW TrackTrainer a efectuat aceeasi operatiune si pe Laguna Seca Raceway din California, demonstrând astfel ca pilotajul automatizat poate fi rapid si dinamic.”Principala diferenta dintre sesiunile pe circuite si testele de pe autostrada este ca nu am fost singuri când am condus pe drumurile publice. Acesta este motivul pentru care suntem interesati sa descoperim dezvoltarile de la proiectul Emergency Stop Assistant pentru a oferi siguranta în actiunea pe care o întreprindem”, a explicat Nico Kämpchen.Prototipul de asistare a frânarii de urgenta realizat de BMW este un nou punct de reper în dezvoltarea functiilor automatizate pentru condusul asistat. Sistemul este parte a Initiativei SmartSenior a Ministerului Federal al Educatiei si Cercetarii din Germania, care a fost lansata în mai 2009. Sistemul încorporeaza tehnologii inovatoare pentru controlul si identificarea locatiei unui automobil si analizarea mediului înconjurator pentru o siguranta sporita. Daca un conducator îsi pierde cunostinta – de exemplu, din cauza unor urgente medicale -, asistarea opririi de urgenta poate detecta situatia, poate prelua automat controlul automobilului si îl poate opri în siguranta. Sistemul activeaza luminile de avarie, monitorizeaza traficul cu atentie si ghideaza masina spre partea dreapta a drumului. Apoi se efectueaza un apel de urgenta prin care autoritatile sunt informate de situatie, inclusiv echipele medicale de urgenta astfel încât sa se obtina o reactie rapida si eficienta. Toate acestea se bazeaza pe functia Advanced Emergency Call (apel de maxima urgenta) de la BMW ConnectedDrive, care este deja disponibil ca dotare pentru automobilele de serie. Proiectul serveste ca baza pentru functia de scanare a mediului care este utilizata la condusul automatizat pe autostrada.Scenarii de viitor automatizat – Parking Assistant si Traffic Jam Assistant de la BMW ConnectedDrive pentru BMW i3 Concept.Cercetarea în domeniul masinilor automatizate echipate cu sisteme avansate de asistare a conducatorului va continua pentru ca în viitor sa se dezvolte functii inovatoare de asistenta. Exemple sunt Parking Assistant (asistarea la parcare) si Traffic Jam Assistant (asistarea în ambuteiaje) de la BMW i3 Concept. Din moment ce BMW i3 Concept este conceput în special ca un automobil destinat mediului urban, prototipul este echipat cu functii care usureaza parcarea, iar condusul în trafic aglomerat este mai putin stresant.Sistemul de asistare parcheaza automat automobilul fara nici o interventie din partea conducatorului. Masina accelereaza si frâneaza singura si schimba treptele de viteze între marsarier si treapta de mers înainte atunci când sunt necesare manevre dificile de parcare. Traffic Jam Assistant (asistarea în ambuteiaje) ajuta conducatorul în situatii de trafic monoton si sectoare aglomerate, preluând conducerea astfel încât masina sa „ruleze cursiv”, iar cel de la volan sa se relaxeze. Sistemul mentine o distanta de siguranta între vehicule (automobile, motociclete, camioane) si gestioneaza automat viteza si directia, putând opri masina daca este necesar. Atâta timp cât conducatorul mentine o mâna pe volan, sistemul poate oferi asistenta în pastrarea automobilului pe banda sa la viteze de pâna la 40 km/h.Condusul automatizat pe autostrazi furnizeaza informatii si experiente importante care sunt esentiale în dezvoltarea tehnologiilor ce asista mentinerea masinii în siguranta pe sosea, iar aceste informatii vor influenta viitoarele strategii pentru asistarea avansata a conducatorului.

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *