BMW dezvolta faruri cu laser pentru automobile
BMW dezvolta faruri cu laser pentru automobileDupa introducerea farurilor echipate integral cu LED începând cu noul BMW Seria 6 Coupe, luminile laser reprezinta urmatorul pas firesc în dezvoltarea tehnologiei farurilor pentru automobile.În calitate de cel mai de succes producator premium la nivel mondial, BMW Group acorda o importanta maxima tehnologiei avansate în toate domeniile productiei de masini. Inovatiile exclusive si evolutiile tehnologice au asigurat marcii BMW o pozitie de lider în ceea ce priveste inovatia. În domeniul luminilor exterioare pentru automobile, BMW se remarca cu inovatii în ceea ce priveste, de exemplu, farurile adaptive echipate integral cu LED pentru BMW Seria 6 Coupe si cu noi dezvoltari precum „Anti-dazzle High-Beam Assistant” (asistare a fazei lungi) sau „Dynamic Light Spot”. Termenul „Dynamic Light Spot” se refera la un sistem de marcaj luminos care ilumineaza pietonii automat pentru a-i aduce astfel în atentia conducatorului.Dupa tehnologia cu LED, luminile laser reprezinta urmatorul pas firesc în dezvoltarea farurilor pentru automobile. Inginerii BMW lucreaza în prezent la introducerea în anii urmatori a luminilor cu laser ca viitoare tehnologie de pionierat pentru productia de serie. Luminile cu laser vor putea facilita functii de iluminare complet noi, care sa asigure o siguranta mai mare si un confort sporit, dar – în acelasi timp – sa contribuie semnificativ la economisirea energiei si a combustibilului prin gradul ridicat de eficienta.Luminile laser produc fascicule luminoase virtual paralele.Prin definitie, iluminarea cu laser este diferita în mod radical de lumina solara, dar si de diferite tipuri de surse de lumina artificiala utilizate des în prezent. Pentru început, iluminarea cu laser este monocromatica, ceea ce înseamna ca fluxurile luminoase au aceeasi lungime de unda. Este ceea ce se numeste sursa de lumina „coerenta” – cu alte cuvinte, fluxurile au o defazare constanta. În consecinta, iluminarea cu laser poate produce un fascicul aproape paralel cu o intensitate de 1.000 de ori mai mare decât a LED-urilor conventionale. La farurile automobilelor, aceste caracteristici pot fi utilizate pentru a implementa functii complet noi. De asemenea, eficienta de nivel ridicat a iluminarii cu laser înseamna ca aceasta tehnologie consuma mai putin de jumatate din energia farurilor cu LED. Rezultatul: farurile cu laser economisesc combustibil.Atunci când aceste surse de lumina sunt utilizate la automobile, intensitatea luminii cu laser poate fi proiectata pentru a nu reprezenta un risc pentru oameni, animale domestice sau salbatice. Printre altele, acest lucru este posibil pentru ca lumina nu este emisa direct, ci întâi este transformata într-o forma care este adecvata pentru utilizare în trafic pe sosea.Lumina rezultata este extrem de luminoasa si alba. De asemenea, este foarte placuta privirii si are un consum redus de energie.În prezent, diodele laser sunt deja în uz în sectorul de consum.Sigura în totalitate, tehnologia de iluminare laser are o gama larga de aplicatii, în industria aeronautica, militara sau foto-video, chiar daca – în multe cazuri – faptul ca în spate este folosita o astfel de tehnologie nu este scos în evidenta. La automobile exista oportunitatea de a sublinia avantajele iluminarii LED atât prin calitatea produsului, dar si prin design. Un alt avantaj al tehnologiei de iluminare cu LASER – unul pe care inginerii BMW intentioneaza sa-l foloseasca la maximum – este eficienta intrinseca de nivel ridicat. Acolo unde luminile LED genereaza numai 100 lumeni (unitatea de masura a fluxului luminos) per watt, iluminarea cu LASER genereaza aproximativ 170 lumeni. Cu statistici ca aceasta, nu este deloc surprinzator ca BMW intentioneaza sa foloseasca avantajele iluminarii cu LASER pentru a spori eficienta totala a automobilului. Prezentarea, în premiera, a acestei noi tehnologii va avea loc pe un prototip din noul sub-brand BMW i, BMW i8 Concept. BMW i se evidentiaza ca un concept premium care este puternic orientat spre dezvoltare durabila, eficienta si inovatie.O alta particularitate a tehnologiei LASER, cu implicatii importante, este dimensiunea diodelor individuale. Cu o lungime de numai 10 microni, diodele LASER sunt de 100 de ori mai compacte chiar si decât celulele de forma patrata utilizate la luminile LED conventionale, a caror latura masoara un milimetru. Atunci când sursele de lumina sunt integrate într-un automobil se deschide astfel o serie de noi posibilitati. Inginerii BMW nu intentioneaza sa reduca în mod radical dimensiunile farurilor, chiar daca acest lucru ar fi posibil, cel putin la nivel teoretic. Pentru început obiectivul este de a pastra suprafata farurilor la dimensiunile conventionale pentru a pastra acelasi limbaj de design BMW, cu forma tipica a corpurilor de iluminat duble. Avantajele dimensiunilor mai mici ar putea fi utilizate pentru a reduce adâncimea farurilor, deschizând astfel noi posibilitati pentru pozitionarea corpurilor de iluminat si pentru designul caroseriei.Iluminarea cu LASER: eficienta si siguranta la nivel ridicat.Siguranta este un alt motiv important în dezvoltarea iluminarii cu LASER pentru utilizare la automobile. În dezvoltarea de noi tehnologii BMW, siguranta pentru toti utilizatorii drumurilor si fiabilitatea în utilizare cotidiana au importanta maxima. O caracteristica pentru o iluminare sigura: înainte ca lumina din micutele diode LASER sa fie emisa pe sosea, fasciculul LASER, care are initial lumina albastra, este transformat, prin intermediul unui material de fosfor fluorescent – dispus în interiorul farului -, într-o lumina alba foarte luminoasa si placuta privirii. În consecinta, în viitor va fi posibil sa utilizam lumina LASER pentru a implementa toate functiile de iluminare specifice BMW precum farurile adaptive, sistemul de proiectare „Dynamic Light Spot” si „Anti-Dazzle High-Beam Assist”. Va fi posibila si utilizarea iluminarii LASER BMW pentru implementarea unor functii complet noi, cu un consum minim de energie.